مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید، جنگ عراق را اشتباهی بزرگ در سیاست آمریکا معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، هر اندازه از سیاست‎های نادرست دولت آمریکا در منطقه و به طور کلی در جهان می‎گذرد؛ کارشناسان و دولتمردان آمریکایی بیش از پیش بر شکست نقشه های دولت خود اذعان دارند.

اخیرا "زبیگنیو برژینسکی"، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی اعتراف کرده: جنگ عراق اشتباهی بسیار بزر گ در سیاست آمریکا بود و اکنون رهبری و موقعیت منحصر به‌فرد آمریکا در جهان رو به پایان است.

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

 برژینسکی، مشاور امنیت ملی در دوره رياست‌جمهوری جيمی كارتر درباره گزارش اخیر چیلکات (سناتور سابق عضو حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا ) در خصوص جنگ عراق گفت: من با نتایج این گزارش موافقم، جز این که من این نظر را در همان زمان جنگ عراق هم داشتم - نه فقط حالا.

 برژينسكي افزود: نظر من این بود که جنگ با عراق، بی مورد و غیرقابل توجیه است. البته، برای این که کاملاً صادق باشم، باید بگویم که نمی‌خواهم حق ویژه اخلاقی برای خودم ادعا کنم مبنی بر این که من از همان ابتدا علیه آن بودم ... در زمانی که آن جنگ رخ داد، من گفتم که شاید قابل توجیه باشد، اما چه بسا موجه نباشد ... و ما به اندازه کافی نمی‌دانیم ؛ از این‌رو، نباید حرکتی یک‌جانبه از سوی آمریکا و انگلیس برای آغاز جنگ انجام شود.

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

او گفت: در آن زمان تحقیقاتی بین‌المللی به رهبری سوئد در دست انجام بود و استدلال من این بود که هیچ کاری نکنید تا اینکه ما گزارشی از آن تحقیقات دریافت کنیم، که ریاست آن به عهده شخصیتی بسیار برجسته، تحصیل کرده و مطلع از سوئد بود. اعضای آن گروه تحقیق هرگز گزارش ندادند که در عراق سلاح‌های هسته‌ای وجود دارد، چرا؟ زیرا واقعاً سلاح هسته‌ای آنجا نبود. 

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

 این عضو پیشین دستگاه امنیتی واشنگتن در ادامه می‎گوید: هر کشور، گه‌گاه اشتباه بزرگی مرتکب می‌شود، و به نظر من، این «اشتباهی بسیار بزرگ» در رابطه با سیاست آمریکا بود. من این را قبلاً نیز گفته ام و لذا چیزی که اکنون من می گویم، مطلب جدیدی نیست.

وی تصریح کرد: به نظر من در هر حال، تغییر موقعیت آمریکا در جهان با تغییرات گسترده‎تر مرتبط است. به عبارت دیگر، رهبریت استثنایی و موقعیت منحصر به فردی که ایالات متحده در پایان جنگ جهانی دوم در دنیا داشت، در حال تغییر و رو به پایان یافتن است. آمریکا دیگر به صورت کاملاً انحصاری، چیره و مسلط نیست و آمریکا منحصرا در موقعیتی قرار ندارد که نظرات خود را به دیگران دیکته امر و نهی کند.

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

 از این‌رو، ما در حال ورود به مرحله ای به مراتب پیچیده تر در امور بین‌الملل هستیم و هر چه زودتر ما آن را تشخیص دهیم، و هر چه زودتر در راستای تطابق خود با این واقعیتِ جدید تلاش کنیم ... به ویژه میان آمریکا و چین ... و احتمالاً همچنین روسیه - اگر از تلاش برای مرعوب ساختن همسایگانش دست بردارد - برای جهان بهتر خواهد بود.

"حمیدرضا مقدم‎فر" استاد دانشگاه، کارشناس مسائل استراتژیک؛ پیرامون اذعان مقامات آمریکایی مبنی بر شکست سیاست‎های کاخ سفید در منطقه و جهان، در گفت‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:

مدتهاست، سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه رو به شکست گراییده است. از این جهت تمامی سیاست‌های واشنگتن و نه تنها حمله به عراق در موضوعات مختلف از قبیل اشغال افغانستان موضوع لبنان، سوریه و به طور کلی رفتارهای خاورمیانه‌ای کاخ سفید عموما با شکست روبرو بوده است.

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

وی تصریح کرد: شکست‌هایی که گاهی اوقات مسئولان و نخبگان سیاسی آمریکا از روی بی‌احتیاطی بدان معترف هستند؛ همان موضوعی است که، "مقام معظم رهبری" در نامه اول خود خطاب به جوانان اروپایی و آمریکای شمالی در (اول بهمن ماه سال 93) فرمودند:

 از شما می‌خواهم تا از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیر چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی باید معطوف به گذشته‎های دور باشد و نه مسائل روز. مقدم‎فر در تشریح نامه معظم‌له می‎افزاید:

 شما از روشنفکران خود سوال کنید، چرا وجدان عمومی در مقابل جنایات سران آمریکایی ابتدا سکوت می‌کنند و پس از سالها بدان اذعان می‌کنند. ما امروز شاهد هستیم برژینسکی  اعتراف می‎کند که ما در عراق اشتباه کردیم. البته این بار اول نبود از سوی مسئولین آمریکایی این موضوع مطرح می‌شود.

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

 در گذشته مؤسسه رند (یک اندیشکده آمریکایی) این موضوع را مورد تجزیه تحلیل قرار داده و اشغال عراق و افغانستان را توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف اشتباهی فاحش ارزیابی کرده است.

این کارشناس مسایل استراتژیک معتقد است: یکی از اصلی‌ترین اشتباهات آمریکا سیاست خاورمیانه بزرگ می‌باشد. این خط مشی، دارای اهداف بزرگتری بود و مهمترین آن ایجاد حاشیه امن برای رژیم اشغالگر قدس و ژاندارمی این رژیم در منطقه بود که آن هم با شکست مواجه شد.

شاید یکی از مولفه‎های اصلی ناکامی سیاست‌های آمریکا در منطقه، وجود جمهوری اسلامی مقتدر باشد. اکنون دولت ایالات متحده نمی‌تواند همچون قبل در خاورمیانه هر رفتار و تصمیمی بگیرد. امروز آمریکا به خوبی بر این نتیجه رسیده است، سیاست‌هایش در مواجهه با جمهوری اسلامی منجر به شکست شده است. 

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

مشاور رسانه‎ای فرمانده کل سپاه در مورد یکی از مصادیق رسوایی و شکست نقشه‎های کاخ سفید؛ پیرامون حوادث  11 سپتامبر گفت:
اخیرا اسنادی منتشر می‌شود، دال بر دخالت رژیم سعودی در این اقدام تروریستی که جالب است این رژیم کاملا تحت‌الحمایه دولت آمریکاست. خوب ما شاهد هستیم، حکام سعودی از  طراحان و مجریان اصلی حوادث 11 سپتامبر می‎باشد. این رسوایی باز هم مبین شکست کامل راهبردهای آمریکا در جهان است.

مقدم‎فر در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه قدرت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی در منطقه حکم‎فرما نبود؛ کار برای مردم سوریه و محور مقاومت دشوار می‎گشت و سوریه در دست معارضین سوری می‌افتاد. امروز باید اشغال لبنان ادامه می یافت - جنگ 33 روزه - جنگ 22 روزه در غزه و ... به پیروزی جبهه غرب منجر می‎شد!

حکایت جنگ‎طلبان دیروز و نادمان سرافکنده امروز!

 حال چرا با شکست مواجه شد؟ تنها یک دلیل دارد و همانا؛ قدرت جمهوری اسلامی و حمایت از محور مقاومت است. تردیدی نیست نظام اسلامی ایران یک حکومت نوپای 37 سال گذشته نیست. ایران در کوران‌های مختلف توانسته است به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای و جهانی تبدیل گردد. این قدرت در دو بخش خلاصه می‌گردد:

 قدرت نرم و معنوی جمهوری‎ اسلامی که در بین مردم منطقه و دنیا نفوذ کرده است. و قدرت سخت افزاری و مادی جمهوری اسلامی که این دو از معیارهای چالش برانگیز دولت آمریکا است. بدون‎شک، ایالات متحده در یک باتلاق عمیق فرو رفته است. زمان افول و نزول دولت آمریکا فرا رسیده، چرا که به هر اقدامی دست می‌زند موجبات عمیق‌تر شدن این باتلاق برای آنها محیا می‌شود.
محمدرضاشجاعیان
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار