قرارگرفتن شهرستان دهلران در مسیر ترانزیت کالا و تردد زائرین عتبات عالیات ،توجه به تقویت زیرساختهای راه درشهرستان دهلران را ضروری کرده است


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ایلام ، برهیچکس پوشیده نیست که برای توسعه مناطق باید زیرساخت های آن را فراهم کرد.

 امروزه راه به عنوان عامل توسعه مناطق، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، درحالیکه سایرمناطق کشورمان درسنوات گذشته و ازابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مراحل رشد و شکوفایی خود را در حوزه های مختلف صنعت ، تولید و ارتباطات آغاز نمودند و بصورت عادی این روند رو به رشد را طی کردند ، اما استان ایلام و به طبع آن شهرستان مرزی دهلران بدلیل جنگ تحمیلی سال های سال شاهد تخریب و نابودی درتمامی زمینه های عمرانی و صنعتی بود که با پایان یافتن جنگ تحمیلی و آغاز بازسازی بیش از 8سال دیگر تنها در مراحل ابتدایی ساخت و ساز منازل مسکونی و بازگشت تدریجی آوارگان مهاجرت کرده خود بود که می شود گفت این شهرستان بیش از 16 سال از محرومترین استان کشور عقب مانده تر شد و به  ابتدایی ترین نیاز شهری آن یعنی جاده و راه ارتباطی ، طرح جامع شهری ، زیرساختهای مسکن و آب و انرژی را نتوانست به صورت معمول و عادی دست یابد.

علیرغم تلاش ها و خدمات ارزنده ی نظام جمهوری اسلامی در طی تصدی دولتهای مختلف سازندگی تا تدبیر و امید بدلیل عمق محرومیت و فزونی نیازمندیها این شهرستان هنوز از وضعیت نامطلوب راههای مواصلاتی و زیرساختهای مسکن و فرهنگ رنج می برد.

در سالهای اخیر اقدامات مناسبی در حوزه های راه های این شهرستان انجام شده است و پروژه های نیمه کاره و ساکن تولیدی و صنعتی با جهش قابل توجهی به چرخه ی اقتصادی وارد شده اند 
اما هنوز زیرساختهای حمل ونقل و مسکن هنوز تارسیدن به وضعیت مطلوب ورضایتمندی مردم فاصله دارند به همین دلیل به همراه "میرجعفریان "  مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام وفرماندار دهلران سری به پروژه های دردست اقدام حوزه ی راه و مسکن این شهرستان زدیم ودرحاشیه ی این بازدید گفتگویی انجام دادیم که در ادامه از نگاه شما مخاطبین گرامی میگذرد.

س:آقای "میرجعفریان " درطول مسیر دهلران مهران باکس های بتنی پیش ساخته ای می بینیم که در کنار جاده قرارگرفته اند بفرمایید هدف ازاین کارچیست؟ 

ج:دهلران به اندیمشک نیز بطول 15 کیلومتر به منظور تعریض پل های موجود و افزایش عرض این مسیر ارتباطی قرار  داده شده اند که هم اکنون عملیات جاگذاری و نصب این باکس ها در طول مسیر ذکر شده آغاز شده و درنظر داریم ازاین پس برای تعریض مسیرهای ارتباطی ئ تعریض پل های جاده های استان ازاین روش استفاده کنیم که هم در زمان بهره برداری و هم ازنظر تسهیل در نصب و مقاوم بودن کمک شایانی به حوزه ی راه استان خواهند کرد که برای این منظور هزینه ایی بیش از 16 میلیارد ریال اختصاص یافته و آمادگی داریم تا 60 کیلومتر از این مسیر را در سال جاری آسفالت کنیم تا این جاده به راه درجه یک ارتقا پیدا کند.

س:آقای میرجعفریان از طرح دوبانده کردن یا همان چهار خطه کردن مسیردهلران اندیمشک چه خبر؟
ج:این طرح در سنوات گذشته مورد مطالعه و تصویب قرارگرفته و با تفاهم نامه ای که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت منعقد گردید که بخش اول این پروژه عمرانی در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است ضمن اینکه تعریض جاده دهلران به سمت مهران و ایلام نیز از محل ماده 56 فراخوان عمومی شده است. مطالعه احداث باند دوم این مسیر از سمت دهلران به اندیمشک نیز دردست اقدام است.

س:آیا دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی درحوزه راه حمایت می کند؟
ج:قطعا دولت به کمک بخش خصوصی در حوزه ی عمران نیاز دارد و  دولت تضمین کرده اصل و سود سرمایه ای که سرمایه گذاران در این مسیر را ظرف مدت 2 یا 3 سال بعد از بهره برداری پروژه پرداخت کند تا در این شرایط زمینه برای حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم شود.

س:باتوجه به قرارگرفتن این شهرستان در مسیرترانزیت کالا و زوار عتبات عالیات وتخریب جاده ی کنار گذر این شهرستان در سیل اخیر برنامه ی شما برای بازگشایی این مسیرچیس؟

ج:متاسفانه سیل بهارامسال خسارات فراوانی به زیرساختهای راه استان وارد کرد بویژه باعث تخریب کامل دودهنه پل جاده ی کنار گذردهلران شد که  برای این پروژه نیز مناقصه و روند انتخاب پیمانکار انجام شده و هم اکنون عملیات بازسازی در حال اجرا است.برای این پروژه بیش از 6 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده و با بازسازی و مرمت پل ها این مسیر بزودی بازگشایی می شود.تازمانی که این پلها ساخته شوند مسیرانحرافی در پایین دست این جاده احداث شده و طی روزهای آینده قیرپاشی وروکش میشود وتردد درآن انجام می گیرد.

س:اگرموافقید از راه به شهرسازی بریم .همانطوریکه میدانید مردم ازطرح مسکن مهر دردهلران استقبال نکردند ودرکل این رونداحداث  مسکن  با موفقیت همراه نبوده.

ج:شاید یکی از دلایل این عدم موفقیت شرایط مشارکت آن بوده که با پیگیری های انجام شده و باجلسات متعدد تامین مسکن و کارگروه های متعدد درشهرستان و استان ووزارتخانه ،شرایط چهار گانه دولت برای واگذاری این واحدها  حذف شد. اکنون شرایط مناسب برای متقاضیان فراهم است تا از این فرصت برای خانه دار شدن و بهره مندی از واحدهای مسکونی استفاده کنند.

درحوزه عمرانی هم  دستگاه های خدمات رسان در طرح مسکن مهر دهلران درحال فعالیت هستند و عملیات آسفالت معابر این واحدها با تامین قیر یارانه ای هم اکنون آغاز شده و در دست انجام است.

س:آقای میرجعفریان در خصوص آخرین وضعیت مجتمع فرهنگی هنری دهلران چه توضیحی دارید؟ 
ج:متاسفانه بدلیل تامین نشدن منابع مالی این مجتمع ازابتدای احداث و در سالهای گذشته و مسکوت ماندن آن تقریبا به فراموشی سپرده شده بود که در سال های اخیر وپس از سفر آقای دکتر روحانی رئیس جمهور و هیات وزیران به استان ایلام ، این پروژه ضروری دیده شد و منابع مالی آن تامین و ساخت و سازآن از سرگرفته شد ، بخش اداری دراین مجتمع بر اساس برنامه زمانبدی ظرف 2 ماه آینده تکمیل می شود واداره ی ارشاد اسلامی شهرستان که هم اکنون در ساختمان کتابخانه عمومی دهلران قرار دارد به این مجتمع منتقل میشود و تکمیل سالن آمفی تئاتر آن نیز در دستور کار است.
درادامه این گفتگو به سراغ آقای سبزی فرماندار دهلران نیز رفتیم و نظرایشان را درخصوص وضعیت راه ها و طرح مسکن مهراین شهرستان جویا شدیم

س:آقای سبزی وضعیت راههای شهرستان چگونه است؟
ج:شهرستان دهلران بدلیل قرار گرفتن در مسیر تردد ترانزیت به مرزبین الملی مهران ، نیازمند راههای استاندارد و عریض و مهمتر از همه کنار گذر است.وضعیت فعالیت عمرانی دراین مسیر با طرح هایی که درآینده اجرایی میشوند از جمله تعریض مسیر دهلران مهران ایلام و چهارخطه کردن مسیر دهلران اندیمشک ، نسبت به گذشته از پیشرفت چشمگیری برخورداراست و ومیشه گفت راههای دهلران به سمت ایده آل شدن پیش میروند. اما باتوجه به پر تردد بودن جاده دهلران به اندیشمک و مهران ، ضرورت شتاب بخشی به عملیات اجرایی و تعریض این مسیر ازاهمیت خاصی برخورداراست.

س:آقای فرماندار، اشاره ای به مسکن مهر دهلران داشته باشید:
ج:باتوجه به تلاش و برنامه دولت تدبیر و امید و تلاش استاندار و مدیرکل راه شهرسازی برای شتاب بخشی در واگذاری واحدهای مسکن مهر این شهرستان به متقاضیان ، یک هزار و 900 واحد مسکونی با توجه به حذف شرایط چهار گانه آماده واگذاری است . برطرف کردن مشکلات و نیازمندیهای زیرساختی در حوزه ی آب و فاضلاب ، برق ، گاز و جاده های مربوطه  از دغدغه های ماست و تکمیل سایت مسکن مهر با رضایتمندی شهروندان وخانه دار شدن آنها یکی از وظایف اصلی مدیریت شهرستان است و تمام تلاش خودرابرای به نتیجه رساندن این طرح که سالهاست مورد مطالبه ی مردم مرزدار دهلران است بکارخواهیم گرفت.

گفتگو: روح اله جام سحر 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.