حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخباری متنوع و بی شماری روبه رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان وزارت علوم در این هفته اخبار متعددی داشت که از جمله آنها می توان به اعلام جزئیات آزمون سراسری 95، اعلام نتایج اولیه کنکور ۱۸مرداد، تقدير از برگزيدگان جشنواره دانشجوی نمونه هفته آينده ،مطالبه انجمن‌های علمی دانشجویی از وزارت علوم برای یک دیدار، اجرای طرح رتبه بندی فضای ورزشی دانشگاهها،رونق کرسی‌های آزاد اندیشی با اضافه شدن بندی جدید به آیین نامه و اختصاص ۲۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها در سه ماهه اول امسال اشاره کرد.

اعلام جزئیات آزمون سراسری 95

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت: بر اساس برنامه زمانی اعلام شده آزمون عمومی و اختصاصی داوطلبان گروه‌های آزمایشی پنجگانه در صبح و بعداز ظهر پنج شنبه و جمعه 24 و 25 تیر 95 در 369 شهرستان بخش مختلف کشور و 467 حوزه امتحانی، همچنین در 23 حوزه 11 کشور خارجی برگزار شد.

نتایج اولیه کنکور ۱۸مرداد اعلام می شود/ کنکور حذف نمی شود

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره آموزش رایگان و پذیرش دوره های روزانه در کنکورهای مختلف گفت: با توجه به اینکه بودجه آموزش عالی محدود است در کنکور سراسری ۱۵ درصد در دوره های غیرشهریه پرداز پذیرفته می شوند. این روند در ۱۰ سال گذشته ثابت مانده و گسترش و کاهشی نداشته است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که بحث زیر ساختها مطرح است کنکور سراسری حذف نمی شود.افزود: در کنکور دوره های کارشناسی بین ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار نفر در دوره های روزانه پذیرفته می شوند. اما در دوره های دکتری پذیرش در دوره های روزانه حدود ۷۰ درصد و در کارشناسی ارشد ۳۵ تا ۴۰ درصد است.

برگزيدگان جشنواره دانشجوی نمونه هفته آينده تقدير می شوند

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: ترکیبات نهایی هم در وزارت علوم و هم در وزارت بهداشت معلوم شده و تدارکات برگزاری مراسم هم مراحل نهایی را طی کرده و امیدواریم چهارشنبه آینده به تاریخ 30 تیرماه 95 این مراسم در حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شود.

صدیقی با بیان اینکه برگزیدگان به بنیاد ملی نخبگان معرفی می شوند، عنوان کرد: جوایز برگزیدگان ارتقا پیدا کرده و برای دانشجویان نمونه جایزه نقدی، امکان ادامه تحصیل بدون آزمون در مقاطع بالاترو فرصت مطالعاتی به دانشجویان دکتری در خارج از کشور، پیش‌بینی شده که تمام هزینه‌های فرصت مطالعاتی آن نیز تامین می شود. 

راه‌اندازی سیستم گزارش تخلفات آزمون سراسری 95 

خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت:بنابر برنامه‌های پیش‌بینی شده در آزمون سراسری سال 1395 سیستمی طراحی شده که داوطلبان به کمک آن بتوانند تخلفات مربوط به آزمون را گزارش دهند.  این سیستم هم اکنون بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت و ثبت تخلفات آزمون ،بدون قید مشخصات فردی و فقط با ذکر نوع تخلف حوزه امتحانی گزارش تخلفات را ثبت کنند. 

دلایل ممنوعیت برخی قراردادهای همکاری اعضای هیات علمی تمام وقت

روابط عمومی وزارت علوم اطلاعیه ای را درباره دلایل ممنوعیت برخی قراردادهای همکاری اعضای هیات علمی تمام وقت صادر کرد: اقدام اخير اين وزارت در ارتباط با شفاف سازي و رفع ابهام مطرح شده توسط دستگاه هاي نظارتي در ماده 21 آيين نامه استخدامي اعضاي هيات علمي است ؛ بدين نحو كه برابر مقررات موجود كشور، اعضاي هات علمي شاغل تمام وقت در موسسات آموزش عالي همزمان نمي توانند قرارداد همكاري تمام وقت يا نيمه وقت با ساير دستگاه ها داشته باشند. 
بديهي است همكاري این اعضا براي تدريس در ساير موسسات در خارج از ساعات كار دانشگاه همانند گذشته با رعايت ضوابط بلامانع است.

 اجرای طرح رتبه بندی فضای ورزشی دانشگاهها

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: یکی از مسایل مدنظر در حوزه ورزش برای امسال، تجهیز فضای ورزشی خوابگاههای دانشگاهها است که حدود 100 خوابگاه پسران و دختران دانشجو را انتخاب کرده و به کمک صندوق رفاه به اتاق های تندرستی مجهز می شوند.همچنین طرح رتبه بندی کیفی فضای ورزش دانشگاهها در دستور کار است تا مواردی که با استاندارهای لازم فاصله دارند بعنوان هدف برای تجهیز و تعمیر قرار گیرند.

صدیقی گفت: امیدواریم این رتبه بندی در نیمه دوم سال 95 اعلام شود.

رونق کرسی‌های آزاد اندیشی با اضافه شدن بندی جدید به آیین نامه

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: یکی از برنامه‌های فرهنگی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بوده که همانند سایر فعالیتها در سال گذشته رشد چشمگیری داشته و در واقع می توان گفت نسبت به سال 94 با 20 درصد رشد مواجه بوده است.

وی با بیان اینکه حدود 270 کرسی آزاد اندیشی در رابطه با حوزه مجلس و انتخابات در دانشگاه ها برگزار شد، عنوان کرد: در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها پیشنهاد شده بود، بند جدیدی به آیین نامه کرسی های آزاد اندیشی اضافه شود مبنی بر اینکه استادان و دانشجویانی که در این کرسی ها شرکت می کنند از مصونیت قضایی برخوردار باشند چرا که تصویب این بند در افزایش رونق کرسی های آزاد اندیشی بسیار موثر است.

اختصاص ۲۵ درصد بودجه دانشگاه‌ها در سه ماهه اول امسال

محمد حسین امید معاون اداری مالی وزیر علوم گفت: با توجه به پرداخت نشدن حدود هزار میلیارد تومان از بودجه آموزش عالی کشور، مشکلات زیادی در ابتدای سال برای دانشگاه‌ها ایجاد شد. در گام بعدی بر اساس مذاکرات با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار است بخشی از کسری بودجه سال‌ گذشته و سال‌های قبل دانشگاه‌ها جبران شود که امیدواریم این مسئله تا پایان امسال اتفاق بیفتد.

به گفته معاون مالی اداری وزارت علوم، با قولی که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به آن عمل کرد، در سه ماه اول امسال برای نخستین بار 25 درصد بودجه به دانشگاه‌ها اختصاص داده شد که این عدد اعتبار خوبی بود.

تجاری سازی محصولات در دانشگاه علم و صنعت/ ماهواره تدبیر آماده پرتاب است

محمد علی برخورداری رئیس دانشگاه علم وصنعت در خصوص نسل سوم دانشگاه های کشور گفت: تجاری سازی،  فناوری و تولید علم به ثروت امروزه به وسیله دانشگاه های کشور انجام  می شود که این کار با مشارکت شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد ابزار و  وسایل شرکت های فناورانه به وسیله دانشگاه ها تهیه می شود.

وی اعلام کرد: ما ماهواره تدبیر را تحویل داده و زمان پرتاب آن به ما دیگر مرتبط نمی‌شود زیرا ساخت آن به ما سفارش دادند و ما آن را درست و تحویل  مسئولان ذیربط دادیم، ولی تا آنجا که اطلاع داریم پرتاب ماهواره در برنامه مرکز ملی فضایی هست، و ما از مان پرتاب آن اطلاعی نداریم.

ارائه درس "انسان شناسی اسلامی" از سال تحصیلی جدید / درسی تازه برای علوم انسانی ها
حمید طالب زاده دبیر شورای تحول علوم انسانی با اشاره به تدریس درس انسان‌شناسی اسلامی برای تمام دانشجویان علوم انسانی ورودی نیم سال دوم ۹۵- ۹۶ گفت: در حال حاضر گروهی مشغول تهیه سرفصل های درس «انسان شناسی اسلامی» هستند و در صورت نهایی شدن، سرفصل ها را برای تدریس به دانشگاه ها اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: این درس می تواند به جای یکی از دروس عمومی و معارف اسلامی قرار گیرد چون درس معارف اسلامی خوشه بندی بوده یعنی در چند دسته قرار می گیرد که یکی از دسته ها به درس انسان شناسی، عرفان و اخلاق و این مسائل می پردازد. درس جدید می تواند جایگزین یک یا دو واحد از این درس ها شود.

راه‌اندازی 20 واحد مشاوره سلامتی و تندرستی در 20 دانشگاه

مجتبی صدیقی معاون وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان با تأکید بر شناخت وضعیت دانشجویان در جهت سلامتی و نیازهای آن‌ها افزود: 20 دانشگاه را به واحدهای مشاوره‌ سلامتی و  تندرستی مجهز کردیم و این مراکز راه‌اندازی شده‌اند به امید اینکه امسال بتوانیم بیشتر از 50 دانشگاه را به این مرکز مجهز کنیم چرا که شناخت وضعیت دانشجویان در جهت سلامتی بسیار ضروری است.

وی اعلام کرد: طبق کار تحقیقاتی روی حدود 7 هزار دانشجو مشاهده شد که آن‌ها مقداری با استانداردهای سلامتی فاصله دارند از این رو با شناسایی و پیگیری این موارد می‌توانیم به استاندارد مطلوب و نتیجه صحیح برسیم.

تسهیلات یک میلیون و 200 هزارتومانی برای این دانشجویان

ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم گفت: در هیات امنای اخیر صندوق تصویب شد که دانشجویان دکتری خارج از کشور که مشروط به انتقال( به دانشگاه‌های داخل) باشند، هر ترم دو میلیون و 500 هزار تومان به آن‌ها وام قرض الحسنه تعلق گیرد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد هم یک میلیون و200 هزار تومان وام قرض الحسنه دریافت می کنند و بعد از فارغ التحصیلی در اقساط بلند مدت باید پرداخت کنند. 

به گفته رییس صندوق رفاه دانشجویی مصوبه اخیر در راستای برگشت به داخل برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تعیین شده و تلاش می کند دانشجویان ایرانی مقیم خارج را به تحصیل در داخل کشور تشویق کند.

لزوم تشکیل انجمن‌های ورزشی در هیات هر استان

محمد پورکیانی مدیر کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان گفت: پیشنهاد دادیم که افراد منتخب در تیم های مسابقاتی و رقابتی استانها متشکل از تمام دانشجویان دانشگاههای پزشکی و غیر پزشکی ( دانشگاههای آزاد، دولتی، غیرانتفاعی و..) باشند تا درحقیقت عصاره ورزش آن استان در قالب یک تیم به چشم آید و موفقیت و توسعه بیش از پیش رخ دهد.

پورکیانی با بیان اینکه طبق ارائه نامه ای به وزارت ورزش خواستار بیشتر دیده شدن هیات ها در استان ها شدیم، یادآور شد: هیات های استانی باید در راستای تشکیل کلاسهای مربیگری و داوری اقدام کرده و برای استفاده موثر و همه جانبه از پتانسیل بالای دانشگاهیان(چه فیزیکی و چه نیروی انسانی) به دور از هرگونه تعصبات مشارکت داشته باشند.

شروع سیزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان از 27 تیرماه

مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان گفت: سیزدهمین المپیاد فرهنگی و ورزشی در دانشگاه فردوسی مشهد از 27 تیر تا پنجم مردادماه 95 برای دختران دانشجو و از 12 تا 20 مرداد 95 برای پسران دانشجو برگزار می شود.دختران دانشجو در هشت رشته بسکتبال، والیبال، فوتسال، شنا، دو ومیدانی، تنیس روی میز، بدمینتون، تکواندو و برای پسران دانشجو در 10 رشته از جمله رشته‌های دختران به اضافه کشتی آزاد و فرنگی را شامل می شود ، به رقابت می پردازند.

وی اعلام کرد: شرکت کنندگان دختر با مربیان مجموعا دو هزار و 500 نفر و پسران به همراه مربیان مجموعا  سه هزار و 500 نفر هستند و برترین های این المپیاد، کاندید یونیورسیاد (که چین تایپه سال آینده میزبان برگزاری آن است) می شوند.

مطالبه انجمن‌های علمی دانشجویی از وزارت علوم برای یک دیدار

ضیاء هاشمی معاون فرهنگی  اجتماعی وزارت علوم اعلام کرد: به سبب دیدار تشکل‌های دانشجویی با مقام معظم رهبری و استقبال گسترده از این جلسه در بین دانشگاهیان، تعداد قابل توجهی از نمایندگان انجمن‌های علمی کشور از وزارت علوم مطالبه حضور در محضر رهبر انقلاب را دارند.

وی این مطالبه را مبارک دانست و افزود: هر ساله دانشجویان در فرصت هایی طی دیدارهایی که با رهبر انقلاب و رییس جمهوری دارند دیدگاه‌ها و مطالباتشان را مطرح می کنند. به همین دلیل وزارت علوم از این مطالبه دانشجویان و تعلق خاطر نمایندگان و انجمن های علمی برای دیدار با رهبر انقلاب استقبال کرده و آن را فرصتی مغتنم و ارزشمند می دانند.

دسترسی شبانه روزی دانشجویان پیام نور به کلاس های درس از طریق اینترنت

محمد علی کریمی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالای سیستم اندروید که در گوشی های تلفن همراه بستر مناسبی برای اطلاع رسانی سریع فراهم شده باید  از این ظرفیت استفاده کرد ومنابع علمی وغنی دانشگاه به راحتی و در کمترین زمان ممکن در دسترس دانشجویان و دانش پژوهان قرار گرفته بگیرد. 

وی یاد آور شد: امکان دسترسی دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور به محتوای کتب درسی از طریق تلویزیون واینترنت (IPTV) مهیا شده و دانشجویان در هر ساعت از  شبانه روز کلاس درس را مشاهده و یا تکرار آن را مشاهده کنند.

خطا جزئی از ذات دانشگاه است/قانون بد از بی قانونی بهتر است

محمود نیلی احمد آبادی در رییس دانشگاه تهران گفت: یکی از سیاست های اصلی دانشگاه ایجاد فضای شاداب، پرنشاط، پرانگیزه و جلب مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان در فعالیت های برون گرا است و معتقدیم تا شما دانشجویان خطا نکنید، نمی توانید مسائل را تجربه کنید. پس خطا جزئی از ذات دانشگاه است و خطا اصلاح می شود و در نهایت می توانیم کار بی عیب تری انجام دهیم.

نیلی با تاکید بر وجوه تربیتی دانشگاه ها ادامه داد: تبعیت از قانون را همه ما باید بپذیریم؛و آن را  تجربه کرده ایم که قانون بد از بی قانونی بهتر است، دانشجو به دلیل ذات خود روحیه با نشاط دارد و کمتر قید و بندها را قبول می کند و گروهی است که همواره قصد بر هم زدن چهارچوب ها را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار