به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود احمدی نژاد رئیس دولتهای نهم و دهم ، طی سخنانی که عصر پنجشنبه در اجتماع مردم شهرستان های ملارد ، شهریار و قدس ایراد کرد ، به بیان نشانه های تجلی عزت و عزتمندی در یک جامعه پرداخت و طی آن گفت: توحید و عبودیت ، آزادی و آزادیخواهی ، عدالت و عدالت طلبی ، عشق و احترام به دیگران و حفظ حرمت و عزت آنان ، ایستادگی در برابر ظلم و زور و تحمیل و نهراسیدن از طواغیت و مستبکران و همچنین خودباوری و اعتماد به نفس فردی و ملی از اقتضائات و نشانه های تجلی کرامت و عزتمندی در یک جامعه انسانی است.
رئیس جمهور سابق همچنین به آثار منتج از فقدان عزت و عزت مداری در یک جامعه اشاره کرد و ظلم ، تبعیض ، بی عدالتی ، خودبرتربینی و استکبار ورزیدن ، فقر و نیازمندی به دیگران ، تن دادن به پستی و گناه ، دروغ گویی و فریب کاری و دست اندازی به بیت المال و نیز تخریب دیگران برای اثبات خود را از تبعات فقدان عزت و عزتمداری در جامعه دانست.
وی گفت: کسانی که از گرسنگی دیگران با خبرند و با شکم سیر وخیال راحت چشم برهم می گذارند و بدتر آنکه مسبب گرسنگی دیگران نیز باشند، باید بدانند که هرچند در ظاهر بسیار پر ادعا باشند ، اما در حقیقت ، در درون خود ، خوار شده اند و عزت و کرامت انسانی خویش را از دست داده اند.
احمدی نژاد افزود: رمز و راز زندگی عزتمندانه انسان ، بستگی تام و تمام به معرفت به خداوند ، عبودیت محض و ایمان راسخ و نیز به توکل و تکیه بر خدای قادر متعال در تمام حالات و شر ایط دارد و کسی که طعم عزّت انسانی را چشیده است جز در برابر خدا تعظیم نمی کند و بندگی هیچ کس دیگری جز او را نمی پذیرد.
رئیس دولتهای نهم و دهم از آزادی و آزادی خواهی به عنوان اقتضاء کرامت انسانی یاد کرد و افزود: در سایه آزادی و حق انتخاب انسانها است که عزّت و کرامت در وجود انسانها شکوفا و متجلی می شود و اندیشه ها ، تصمیمات و اعمال صالح ارزشمند می گردد، بنابراین انسان عزتمند و آزاد، قدر آزادی خود را می داند ، آزادی دیگران را به رسمیت می شناسند و خود را ملزم به صیانت از حریم آزادی دیگران نیز می داند.
احمدی نژاد ذلت پذیری و رواج فساد و بحران های اجتماعی را محصول تحدید آزادی اندیشه و اراده انسانی دانست و با تاکید بر اهمیت عدالت به عنوان ضامن عزّت انسانی ، مقوم آزادی و تامین کننده حقوق انسانی گفت: عشق و احترام به دیگران نیز از نشانه های عزتمندی و کرامت انسان است و بر این اساس ، انسانی عزیز و قابل تکریم است که اولاً عاشق دیگران است و ثانیاً حرمت و عزّت نوع انسان را در همه جای جهان پاس می دارد.
احمدی نژاد ، در ادامه سخنانش ایستادگی در برابر مظاهر ظلم ، زور ، تحمیل و نهراسیدن از طواغیت، مستکبران و قدرت های مادی را از دیگر نشانه های عزتمندی و کرامت انسان برشمرد و گفت: ترس در وجود چنین انسانی راه ندارد و برای صیانت از عزّت خودش و دیگران ، تا پای جان در برابر ظلم و زور و تحمیل می ایستد و به هیچ قیمتی با آن کنار نمی آید.
وی افزود: کسانی که با برنامه های استعماری و خودخواهانه ، ثروت دیگران را غارت و فقر را به جوامع بشری تحمیل می کنند، در واقع عزّت ملت ها و افراد را مورد هجوم قرار می دهند. اشرافی گری خوی کسانی است که احساس عزّت ندارند و به جای اصلاح نگاه و باور خود و توجه به منبع لایزال عزّت بخش ، به اشیاء متوسل می شوند و با عناصر مادی و استفاده از تجهیزات و لوازم به ظاهر گرانقیمت و به رخ کشیدن آنها ، نمایش عزّت می دهند.
متن کامل سخنان دکتر احمدی نژاد به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه والمستشهدین بین یدیه
خداوند بزرگ را سپاسگزارم که توفیق دیدار و زیارت شما مردم خوب و مومن و با صفا و عزیز را عنایت فرمود.
مردمی که با دلهای پاک و اندیشه های بلند و دستان پر برکت در خدمت عزّتمندی جامعه و مفید برای کشور هستند.
مردمی که همیشه قانع و شکرگزارند، هیچ گاه باری بر دوش کشور نبوده و نیستند و همواره بویژه در شرایط سخت، یاور کشور و انقلاب بوده اند و برای آرمان های انقلاب و دفاع از کشور فداکاری کرده و می کنند.
سلام و درود خدا بر شما مردم عزیز و دوست داشتنی ملارد ، شهریار و قدس.
از آنجا که رهبری معظم انقلاب همگان را به تبیین مبانی و آرمانهای انقلاب و بازخوانی خط امام فراخوانده اند در پاسخ به اوامر ایشان می خواهم مطالبی را در همین زمینه با شما در میان بگذارم.
– در مکتب انقلاب و در نگاه امام و رهبری همه امور و همه چیز از انسان شروع می شود و در خدمت تعالی و کمال انسان قرار می گیرد.
– معرفت انسان و شناخت حقیقت او ، پایه همه برنامه ها و جهت گیری های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است.
– انسان بالاترین مخلوق خداست و می تواند تا جایی بالا رود که در نگاه به او صفات خدا را ببینیم و بیابیم.
– انسان های کامل – چهارده معصوم ع - به این مقام که جانشینی خدا در عالم است نائل شده اند.
– از صفات گوناگون خداوند ، امروز می خواهم درباره اسم عزیز و اهمیت کرامت انسانی و عزّت و عزّتمداری با شما سخن بگویم.
– خداوند عزیز است . همیشه بزرگ و پیروز و حاکم و شکست ناپذیر است.
– ضعف و ذلّت و حقارت و پستی در بارگاه او راه ندارد.
– همه اراده و تدبیر و تقدیر و تجلیات او ، عالمانه ، حکیمانه و برآمده از اوج عزّت است.
– اصل و همه عزّت و سرافرازی از آن خداوند و برای خداوند است.
– فَلِلَّهِ العِزَّهُ جَمیعًا
– انسان های کامل و صالحان و مومنان و مخلصان نیز عزیزند و از عزّت برخوردارند.
– و لله العزه و لرسوله و للمؤمنین
– ان العزه لله و لرسوله و للمومنین
– همین خداوند عزیز و کریم ، انسانها را با کرامت خلق کرده است.
– وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ ، به راستی و حتماً بنی آدم را کرامت بخشیدیم.
– انسان ذاتاً دارای کرامت است چراکه خداوند از روح خود در انسان دمیده است و روح خداوند عین کرامت و عزّت است.
– خداوند ضعف و ذلّت و پستی را برای انسانها نمی پسندد.
– کرامت انسانی در حدی است که نمی توان و نباید حتی به فرد محکوم و در آستانه مرگ و یا جسم مرده یک فرد نیز اهانت کرد.
– خداوند از انسانها خواسته است که :
اولاً ؛ با کرامت زندگی کنند و تن به پستی و ذلّت ندهند.
ثانیاً ؛ کرامت و عزّت سایر انسانها را پاس بدارند.
– عزّت یک صفت و یک احساس درونی ناشی از عظمت و حکمت و علم و بزرگی و بی نیازی است که مانع از اعمال و رفتار سبک ، بی بنیان ، غیر حکیمانه ، غیر عالمانه و بی ارزش می شود.
– رمز و راز عزّتمند زیستن ؛ اولاً به معرفت خداوند ، ثانیاً به ایمان و اعتماد مستحکم به او و عبودیت محض او و ثالثاً به توکل و تکیه به او در تمام حالات و شر ایط وابسته است.
عزیزان من :
– با معیار عزّت و عزّتمداری می توان اعمال و رفتارها را ارزیابی کرد.
– اساساً دین، پیامبران و کتب آسمانی آمده اند تا کرامت و عزّت انسانی را به منصه ظهور برسانند و از آن صیانت کنند.
– همه آمده اند تا حقیقت انسانی را شکوفا کنند و از انسانیت انسان ها و کرامت ذاتی آنها دفاع کنند و مانع از سقوط انسانها به وادی ذلّت و پستی شوند.
– کسی که از عزّت برخوردار است همه چیز دارد و کسی که عزّت ندارد ولو همه ثروت و قدرت عالم تحت سیطره او باشد آیا می توان گفت چیزی دارد؟
می خواهم به چند نشانه و ثمره عزّتمداری و کرامت و سپس به چند نشانه و تبعات فقدان عزّت و کرامت اشاره کنم.
اول : نشانه ها و ثمرات عزّت مداری و کرامت انسانی:
۱- توحید و عبودیت
– خداوندِ عزّت آفرین ، از انسانها خواسته است که جز او را نپرستند و جز در برابر او سر تسلیم فرود نیاورند.
– کرامت و عزّت انسانی اقتضاء می کند که جز در برابر بی نهایت و کریم و عزیز مطلق و اوامر و نواهی او تسلیم نباشیم و تبعیت نکنیم.
– این خود عین عزّت و کرامت و بزرگی است.
– تن دادن به عبودیت غیر خداوند –هر چه که باشد – در واقع ناسازگار با کرامت انسانی و پذیرش ذلّت و تسلیم در برابر مخلوق و عناصری است که خود در زمره نیازمندانند و از خود قدرت و توانایی برای اثرگذاری ندارند.
– کسی که طعم عزّت انسانی را چشیده است جز در برابر خدا تعظیم نمی کند و بندگی جز او را نمی پذیرد.
۲- آزادی و آزادی خواهی
– آزادی اقتضاء کرامت انسانی است.
– کسی که آزاد نیست ، عزّت و کرامتی ندارد و تصمیم و انتخاب او بی ارزش است.
– خداوند همه انسانها را آزاد خلق کرده است و خواسته است که:
– اولاً ؛ قدر آزادی خود را بدانند و از آن صیانت کنند.
و ثانیاً ؛ آزادی دیگران را به رسمیت بشناسند و از حریم آزادی انسانها صیانت کنند.
– در سایه آزادی و حق انتخاب انسانها است که عزّت و کرامت در وجود انسانها شکوفا و متجلی می شود و اندیشه ها ، تصمیمات و اعمال صالح ارزشمند می گردد.
– اگر یک قهرمان ملی، آزادانه و با اختیار ، فداکاری در راه کشور را انتخاب نکرده باشد ، عمل او حتی اگر به کشته شدن بینجامد فاقد عنصر عزّت و عزّت آفرینی است و نمی تواند موجبات تکریم انسان ها را فراهم آورد.
– آزادی اراده و انتخاب، به عمل و تصمیم انسانها ارزش می دهد و حس احترام و تکریم دیگر انسانها را بر می انگیزاند.
– آنچه موجب تکریم می شود ، حقیقت کرامت و عینیّت پیدا کردن آن در اندیشه و عمل انسانهاست .
– زیبایی کار شهیدان و جانبازان و آزادگان و ایثارگران در آن است که آزادانه و با انتخاب خود این راه را بر می گزینند و به همین دلیل نیز، آنان عزیز و عزّت آفرین و موجب افتخار ابدی اند.
– اگر کسی حقیقتاً آزاد شده باشد و طعم عزّت را چشیده باشد و بر اساس عزّت و کرامت انسانی خویش تصمیم بگیرد و عمل کند، در هر شرایطی عزیز است.
– ذات او عزیز می شود و تمام اقداماتی که مبتنی بر این اصل انجام می دهد عزّتمدار خواهد بود.
– حادثه کربلا را ببینید . چه کسی عزیز و چه کسی شکست خورده و ذلیل است؟
– بدن ها زیر سم اسب ها تکه تکه می شوند، اما در همان حال، به اوج عزّت و سرافرازی ابدی نایل می شوند.
– انسان عزیز همیشه پیروز است . در کربلا چه کسی پیروز شد؟
– معلوم است که پیروزمندان قطعی که هدفشان محقق و آرمانشان ثابت شده است ، امام ع و یاران عزیزش بودند.
– اوج عزّت و کرامت انسانی در کربلا متبلور است.
– و شکست خوردگان قطعی ، انسانهای حقیر و پستی بودند که به طمع نان و آبی در برابر همه حقیقت و در واقع در برابر خدا ایستادند .
– کسانی که عزّت انسانی خود را به گندم و جو و لختی امارت و صدارت میفروشند هرگز طعم عزّت را نخواهند چشید.
– آیا کسی که در برابر خدا که عزّت مطلق و اصل عزّت است می ایستد، می تواند جز پستی و خواری را تجربه کند.
– محدود کردن آزادی اندیشه و اراده انسانی که در حقیقت از بین بردن عزّت و عزّتمداری و کرامت است ، نتیجه ای جز ذلّت و رواج فساد و بحران های اجتماعی ندارد و به همین دلیل ناپسند و نادرست است.
– از نشانه های برجسته عزّت مداری، مجاهدت در راه آزادی و کرامت انسانهاست.
۳- عدالت و عدالت طلبی
– عدالت ضامن عزّت انسانی است.
– آیا می توان تصور کرد که بدون استقرار عدالت بتوان عزّت انسانی را شکوفا و از آن صیانت کرد.
– عدالت مقوم آزادی و تامین کننده حقوق انسانی و دادن فرصت برای عزّتمداری انسانهاست.
– اصولاً مجاهدت در راه استقرار عدالت از نشانه های عزّتمداری و در حقیقت تلاش برای تکریم جامعه است.
– کرامت انسانی ، به انسان عزیز اجازه نمی دهد جز عدالت را بپذیرد.
۴- عشق و احترام به دیگران و حفظ حرمت و عزّت آنان
– کرامت انسانی یک امر واحد است. خداوند بنی آدم را تکریم کرده است و ذات انسانی دارای کرامت است.
– نمی شود و نباید که عزّت و کرامت را فقط برای عده ای خاص بخواهیم و بپذیریم.
– انسان عزیز ؛ اولاً عاشق دیگران است چرا که عاشق خداوند عزیزی است که او لطف و مهر و رافت مطلق است.
و ثانیاً حرمت و عزّت نوع انسان را در همه جای جهان پاس می دارد.
– انسان عزیز نمی تواند به حریم عزّت دیگران تجاوز کند و یا از ذلّت دیگران شادمان باشد. چرا که این کار نشانه بی خردی و دوری او از عزّت است.
– ذلّت در نظر انسان عزیز مذموم است.
– به همین دلیل انسانهای عزیز ، کریم و بخشنده و جوانمردند.
– برای احترام و حفظ عزّت دیگران از تقصیرات شان می گذرند و اجازه احساس حقارت و یا تحقیر شدن را به آنان نمی دهند.
۵- ایستادگی در برابر ظلم و زور و تحمیل و نهراسیدن از طاغوت ها و مستکبران و قدرت های مادی
– انسان عزیز بر عزّت و قدرت خداوند تکیه دارد و مستکبران و دیگر سلطهگران را به عنوان قدرت به رسمیت نمی شناسد . پس ترس در وجود او معنا ندارد.
– انسان عزیز برای صیانت از عزّت خودش در برابر ظلم و زور و تحمیل می ایستد و جان و مال خود را فدا می کند ، چرا که پذیرش ظلم و زور ، پا گذاشتن روی عزّت انسانی و خلاف ناموس خلقت و نقطه مقابل خواست خداوند است.
– آیا می توان در جامعه تبعیض آلود و خالی از عدالت سخن از عزّت و کرامت انسانی راند.
– در این جوامع هم ظالمان و هم کسانی که ظلم را پذیرفته اند جامه ذلّت پوشیده اند.
– امام حسین ع را بین تسلیم در برابر ظلم و قطعه قطعه شدن مخیّر کردند.
– امام حسین ع پذیرش ظلم و نظام ظالمانه را عین ذلّت و قطعه قطعه شدن را عین عزّت می شمارد و فریاد میزند که "هیهات منّا الذله”
– یکی از درخشان ترین نشانه های عزّت ، تواضع و خدمتگزاری در برابر مردم و توده های محروم و مستضعف و گردن فرازی و ایستادگی در برابر مستکبران و زورگویان و خودبرتر بینان است. انسانهای حقیر کاملاً عکس این عمل می کنند.
– پیامبر ص فرموده اند : تواضعوا مع المتواضعین فان التواضع مع المتواضعین صدقه و تکبروا مع المتکبرین فان التکبر مع المتکبرین عباده ؛ در برابر فروتن ، تواضع کنید ؛ زیرا فروتنی در برابر آنان صدقه است و در مقابل انسان های متکبر تکبر ورزید که تکبر کردن با ایشان عبادت خداوند است.
– امیرالمومنین ع فرموده اند: التَّکَبُرُ علی المتکبِّرِ هُوَ التّواضُعِ بِعَیْنِهِ ؛ تکبر در برابر شخص متکبر عین تواضع است.
۶- خودباوری و اعتماد به نفس فردی و ملی
– انسانی که طعم عزّت را چشیده باشد به حقیقت انسانی و توانایی های ذاتی خود باور دارد و به خوبی از آنها استفاده می کند.
– انسان خود باور در دفاع از ارزش های الهی و انسانی و دفاع از حقوق دیگران و در مقابله با ظلم و بی عدالتی و برای بیان حق ، هرگز احساس شرمندگی ندارد .
– او در برابر تبلیغات مستکبران و شیاطین برای تحقیر و در هم شکستن عزم و اراده او ، کاملاً مقاوم و پیروز است.
– اعتماد به نفس آرامش می آورد و فرصت بهره مندی از قدرت عقل و اندیشه را فراهم می کند.
– رمز و راز موفقیت و پیشرفت یک ملت ، اعتماد به نفس ملی و خودباوری عمومی است.
– مستکبران و شیاطین برای تسلط بر جوامع ، به تحقیر داشته ها ،فرهنگ و سنت ها و توانایی های آن جوامع می پردازند تا خودباوری و اعتماد به نفس عمومی و ملی را از آنان سلب می کنند.
– چنین جوامعی معمولاً بدون اینکه متوجه شوند ، لباس ذلّت می پوشند و تحت سلطه قرار می گیرند.
دوم : عوامل و تبعات فقدان عزّت و عزّت مداری
۱- ظلم ، تبعیض ، بی عدالتی ، خودبرتربینی و استکبار
– ظلم و بی عدالتی و تبعیض اولاً برآمده از انسانهای غیر عزیز است و ثانیاً موجب تحقیرخود ظالم و همچنین انسانهایی است که ظلم را می پذیرند.
– ظلم جامعه را از تعادل خارج می کند و عده ای را به عنوان طبقات برتر و دیگران را فرودست قرار می دهد.
– ظلم ناشایست و بد است چرا که عزّت انسان ها را مخدوش می کند و لباس ذلّت بر آنان می پوشاند.
– نگاه طبقاتی به انسانها بر آمده از نفس غیر عزیز و موجب تحقیر و ذلّت جامعه است.
– اساساً نفس عزیز طالب و دوستدار عزّت در همه مظاهر زندگی فردی و اجتماعی است ، همچنانکه بر خلاف این برای نفس حقیر ، صادق است.
– ایستادگی در برابر ظلم و تبعیض در حقیقت صیانت از عزّت و کرامت انسانی است.
– نفس اشغالگری ، تجاوزگری ، استکبار و وجود انبارهای بمب اتم و سلاحهای کشتار جمعی گرچه ابزار و نشانه و موجب تحقیر ملت ها است لیکن نشان دهنده حقارت صاحبان آن نیز هست.
– وجود و رفتار رژیم اشغالگر و تجاوزگر و جعلی صهیونیستی توهین به همه بشریت و در واقع خدشه به عزّت همه انسانها است.
– خودبرتربینی و استکبار در واقع نفی عزّت دیگران است و تحقق اهداف آن جز با به ذلّت کشیدن دیگران ممکن نیست ، به همین دلیل مذموم است و باید با آن مقابله کرد.
– ایستادگی تحسین برانگیز امام راحل ره و مقام معظم رهبری و ملّت بزرگ ایران در برابر مستکبران و سلطه گران بی فرهنگ در حقیقت صیانت از حریم عزّت و کرامت جامعه بشری است.
۲- فقر و نیازمندی به دیگران
– فقر از آنجا که کرامت و عزّت انسانی را از بین می برد، شخصیت انسانها را در نظر دیگران تضعیف و تخریب می کند و موجب اظهار عجز و درماندگی می گردد، غیر قابل قبول و مردود است.
– فرمودند : کاد الفقر ان یکون کفراً
– البته احساس و باور به فقر در برابر خداوند غنیِّ مطلق عین عزّت است لیکن همین امر در برابر غیر خدا عین ذلّت و خواری است و خداوند از آن نهی کرده است.
– کسانی که با برنامه های استعماری و خودخواهانه ، ثروت دیگران را غارت و فقر را به جوامع تحمیل می کنند در واقع عزّت ملت ها و افراد را مورد هجوم قرار می دهند.
– کسانی که در درون خود احساس عزّت نمی کنند با توهین و تحقیر دیگران و تحمیل فقر به آنان سعی می کنند عزّت ظاهری برای خود دست و پا کنند.
– اشرافی گری خوی کسانی است که احساس عزّت ندارند و به جای اصلاح نگاه و باور خود و توجه به منبع لایزال عزّت بخش ، به اشیاء متوسل می شوند و با عناصر مادی و استفاده از تجهیزات و لوازم به ظاهر گرانقیمت و به رخ کشیدن آنها ، نمایش عزّت می دهند.
– کاخ نشینان مستکبر و خودخواه در طول تاریخ ، عموماً انسانهای خودخواه و کوچک و پستی بوده اند که با نمایش فیزیکی و مادی و زورگویی و یا تحمیل خود بر دیگران خواسته اند خود را عزیز جلوه دهند.
۳- تن دادن به پستی و گناه
– گناه ، عزّت انسانی را ملکوک می کند و او را از اوج کرامت به حضیض ذلّت پایین می کشد. به همین دلیل زشت است و نهی می شود.
– کسی که احساس عزّت دارد ، بزرگی خود را با پستی آلودن به گناه از هر نوع که باشد معاوضه نمی کند.
– کسانی که به حقوق دیگران دست اندازی می کنند ابتدا عزّت درونی خود را منکوب می کنند سپس به حقوق دیگران تجاوز می نمایند و بالاترین گناه را مرتکب می شوند.
۴- دروغ گویی و فریب کاری و دست اندازی به بیت المال
– معلوم است که این رفتارها نمی تواند از عزّت نفس و انسان عزّتمدار صادر شود . این ها محصول کسانی است که در درون خود خوار شده اند و احساس عزّت خود را از دست داده اند ولو در ظاهر بسیار پر ادعا باشند.
– مگر می شود کسی که کرامت ذاتی خود را می فهمد و از آن صیانت میکند ، خود را برتر از میلیونها و میلیاردها انسان بشمارد و به خود اجازه دهد با استفاده از فرصت قدرت دست در جیب آنها بکند و منابع آنان را به خود اختصاص دهد و تصرف کند .
– مگر می شود کسی که خود را عزیز می پندارد ، از گرسنگی دیگران با خبر باشد و با شکم سیر و با خیال راحت چشم بر هم بگذارد و بدتر آنکه مسبب گرسنگی دیگران نیز باشد.
– این ها همه ناشی از نفوس ناساخته و غیر عزّت مدار و غیر کریم است.
۵- تخریب دیگران برای اثبات عزّت خود
– از کارهای شیطانی که متاسفانه به واسطه طراحی های مستکبران در فضای رفتاری فعالان و سیاست ورزان وارد و نهادینه شده است ، تخریب دیگران برای اثبات خود ودسته و گروه خود است.
– به جای بیان نقاط مثبت خود، دائماً دیگران را با بدترین روش ها و توهین ها و افترائات تخریب می کنند و نتیجه می گیرند که خودشان خوبند.
– مع الاسف امروزه کسانی با سوء استفاده از علوم و شبکه تبلیغاتی و جنگ روانی این عمل زشت را به صورت سازمان یافته انجام می دهند.
– برای تخریب آبروی دیگران طراحی و سازماندهی می کنند در حالی که آبروی انسانها که نماد عزّت آنها است، بسیار مهم است و حرمت آبروی مومن از حرمت خانه خدا –کعبه- بالاتر است.
– معلوم است که هیچ انسان عزّتمند و با کرامتی تن به چنین رفتاری نمی دهد و روشن است که در نتیجه این نگاه و رفتار چه بلایی بر جامعه وارد میشود.
– نگاه کنید به بدبینی ها و بی اعتمادی ها ، فاصله های طبقاتی، جنگ ها ، اشغالگری ها ، کینه ها و کشتارهایی که هر روز در حال وقوع است.
– پایه گذار این اخلاق زشت ، شیاطین و مستکبران و باند های قدرت و ثروتند.
– به رفتار مستکبرانه دولت امریکا و صهیونیسم بین الملل نگاه کنید که اصولاً دیگران را به حساب نمی آورند.
– خود را برتر می دانند و جان و مال و آبروی انسانها برای آنها ارزشی ندارد و پایمال است.
– اینان انسانهای کوچک ، حقیر و درمانده ای هستند که از علم و ثروت و قدرت و رسانه حداکثر سوء استفاده را می کنند.
– کسانی که دوره تاریک و ضد انسانی استعمار را به بشریت تحمیل کردند و امروز نیز با روش های جدیدی دست اندر کار چپاول ملت ها و تحمیل فقر و ذلّت به آنها هستند ، نه تنها از عزّت و کرامت انسانی بی بهره اند بلکه بویی از انسانیت نیز نبرده و نمی برند.
– آنان زندگی زشت و عاقبت زشت تری در پیش دارند.
عزیزان و سروران
– انقلاب عظیم اسلامی ملت ایران بر پا شده است تا عزّت انسانها را در سراسر جهان احیا کند.
– عزتی که تحت سلطه نظام سرمایه داری و صهیونیسم بین الملل منکوب شده و در معرض هجوم شدید و همه جانبه و مستمر قرار گرفته است.
– توسعه و ترویج عزّت مندی و احترام به عزّت و کرامت دیگران وظیفه ای عمومی و به ویژه مسئولیت سنگین کارگزاران حکومتی است.
– از وظایف و مسئولیت های سنگین اجزاء حاکمیت ، صیانت از کرامت و عزّت مردم و ساحت عمومی است.
– رفتار نهادهای حاکم و نحوه تعامل آنان با مردم باید موجب ارتقاء احساس عزّت و کرامت مردم و گسترش خودباوری و اعتماد به نفس عمومی باشد.
– مدیران جوامع باید خود عزّتمند و عزّتمدار و نماد عزّت و ضامن و مدافع آن باشند تا عزّت جامعه و آحاد مردم را ارتقاء بدهند و حفظ کنند.
– از عوامل سقوط و عقب ماندگی و بدبختی جوامع ، حضور عناصر حقیر و خودخواه در راس مناصب مدیریتی است.
– خداوند فرموده است که ؛ زمانی که اراده کنیم قریه و قومی را زیر و رو کنیم به مترفین و افراد حقیر آن قوم فرصت می دهیم تا راه فسق و تبهکاری و ظلم در پیش گیرند.
– اندیشه و نظام سرمایه داری با اصالت دادن به سرمایه ، حقیقت و عزّت انسانی را مخدوش و با توسعه فقر و طبقاتی کردن جامعه ، ذلّت را بر بخش وسیعی از مردم تحمیل می کند.
– مدرسه و نظام تعلیم و تربیت ، اداره ، دادگاه ، فضای رسانه ای و خانواده و همه و همه باید انسانها را عزیز بشمارند و از حریم عزّت افراد و جامعه صیانت کنند و درس عزّت مداری بدهند.
– عزّتمداری یک معیار برای سنجش برنامه ها و اقدامات ریز و درشت افراد ، مدیران ، کارگزاران و جوامع است.
– بدترین افراد کسانی اند که قدر عزّت خود را نمی شناسند و حریم عزّت و کرامت دیگران را مخدوش می کنند.
– ستاریت خداوند نیز برای حفظ عزّت و آبروی انسانها است.
– امر به معروف و نهی از منکر هم برای حفظ عزّت و کرامت انسانها است.
– به نظرم کفایت می کند.
– خداوند بزرگ را سپاس که ملت بزرگ ایران و رهبری گرانقدر او قدر نعمت عزّت را می شناسند و با همه وجود و با افتخار از حریم کرامت و عزّت خود و جامعه انسانی پاسداری می کنند و نفشه های شیاطین را نقش بر آب خواهند کرد. بدخواهان ملت ایران، آرزوهای خو را به گور خواهند برد.
– سلام و درود خداوند بر امام راحل ره و ملت بزرگ و شهیدان و جانبازان و آزادگان و ایثارگران و رهبری فرهیخته انقلاب که پرچم داران عزّت و کرامت انسانها در دوره معاصرند.
– ازهمه عزیزانی که در برپایی برنامه زحمت کشیدند، امام جماعت محترم،کانون فرهنگی و هیات امنای مسجد ، بسیج و همه شما بزرگواران و مردم عزیز تشکر می کنم .
– ای خدای بزرگ یار و یاور مستضعفان و احیاگر عزّت و کرامت بشری را برسان.
– او را با اراده و دست مردم حاکم کن.
– در سایه حاکمیت او همگان را به اوج عزّت و کرامت و سلامت برسان.
– با عنایت او ملت بزرگ ایران را حفظ کن و بر تمام بدخواهانش پیروز گردان.
موفق و سربلند باشید.
انتهای پیام/