شماری از نمایندگان مجلس می گویند، اگر پاکستان تحریم شود و یا بر مقام های نظامی آن کشور محدودیت وضع گردد، دست حمایت از تروریسم برخواهد داشت.

اگر پاکستان تحریم شود، دست حمایت از تروریزم برخواهد داشت
به‎گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، زلمی خلیل زاد سفیر پیشین آمریکا در افغانستان همراه با دو دیپلمات برجسته دیگر آمریکایی در نشست 2 روز پیش کمیته روابط خارجی کانگرس آمریکا گفته‎اند که پاکستان هنوز هم طالبان را به منظور ابزار موثر جنگ نیابتی برای سلطه بر افغانستان استفاده می کند.

آقای خلیل زاد افزوده است که پاکستان در صدد آن است تا حکومت وحدت ملی افغانستان را سرنگون کند.

اظهارات این دیپلماتها، واکنش کمیته روابط خارجی سنای امریکا را بر انگیخته و این کمیته هشدار داده است که اگر پاکستان دست حمایت از هراس افگنی بر ندارد درج فهرست سیاه کشورهای حامی هراس افگنی خواهد شد.

وضع محدودیت بر سفرهای خارجی مقام های نظامی پاکستان، ضبط دارایی های مقام های ارتش و سازمان استخباراتی این کشور، از موارد دیگری است که کمیته روابط خارجی امریکا در برخورد با پاکستان مطرح کرده است.

مت سلمون یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنای امریکا گفته است: "اگر تلاش های کنونی ما برای اقناع پاکستان در دست برداشتن از حمایت از هراس افگنی به نتیجه نرسید، گزینه های دیگری نیز وجود دارند؛ می توانیم کمک های مالی به پاکستان را متوقف سازیم و یا پاکستان را در فهرست سیاه کشورهای حامی تروریزم قرار دهیم و یا هم محدودیت های را بر مقام های پاکستان وضع کنیم".
در همین حال، رییس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان افغانستان نیز تاکید می ورزد، تا زمانی که پاکستان مورد تحریم جهانی قرار نگیرد، دست حمایت از تروریزم برنخواهد داشت.

میردادخان نجرابی گفت: "یکی از نظریات ما هم در مجلس و هم در کمیسیون امنیت داخلی همین است، تا زمانی که پاکستان مورد تحریم سازمان ملل متحد قرار نگیرد و یا بر مقام های نظامی این کشور محدودیت های وضع نگردد، پاکستان هیچ گاهی در قبال مساله افغانستان صداقت نخواهد داشت و سیاست دو روی خود را ترک نخواهد کرد".

آقای نجرابی افزود، موضع گیری اعضای کمیته روابط خارجی سنای امریکا برای آینده افغانستان موثر است و زمانی که بر پاکستان تحریم وضع گردد، این کشور با مشکلات جدی اقتصادی مواجه خواهد شد و دست از حمایت طالبان برخواهد داشت.

با این وجود، با آنکه پاکستان از همکاران دایمی و با اعتماد امریکا است، آیا موقف امریکا در برابر این کشور تغییر کرده است و آیا این اظهارات سناتوران امریکایی جنبه عملی خواهد گرفت.

محمد حسین فهیمی دیگر عضو مجلس نمایندگان افغانستان در این مورد به خبرگزاری جمهور گفت: "موقف گیری کمیته روابط خارجی سنای امریکا، بی تاثیر نخواهد بود و یک بخش عمده ای از دیدگاه های مردم و دولت امریکا را تشکیل می دهد".

فهیمی می گوید که این موقف گیری ها از نظر عملی قابل اجرا نخواهد بود ولی تاثیرات روانی و تبلیغاتی خود را روی سیاست گذاری های امریکا در قبال پاکستان خواهد گذاشت.

امریکا سالانه ده ها میلیون دالر به بخش های نظامی پاکستان کمک می کند و این کشور همکار استراتیژیک امریکا در شبه قاره هند و آسیایی جنوبی به شمار می رود.

پاکستان در بیش از دو دهه گذشته، همواره از هراس افگنی در داخل افغانستان حمایت کرده است. پس از شکست مذاکرات چهار جانبه صلح افغانستان، پاکستان، چین و امریکا در مورد کشاندن طالبان به پای میز مذاکرات صلح با دولت افغانستان، و به همین خاطر اخیرا، فشارهای امریکا بر پاکستان بیشتر شده است.

امریکا از پاکستان خواسته است که با شبکه حقانی در داخل خاک خود برخورد کند و نیز دست حمایت از طالبان بر دارد، چیزی که به عنوان پیش شرط در نقشه راه نشست های چهارجانبه برای صلح افغانستان نیز مورد توافق چهار جانب مذاکرات خوانده شده است و رییس جمهور غنی بارها گفته که پاکستان باید به وعده های داده شده خود عمل کند و با طالبانی که به مذاکره حاضر نستند منحیث یک دولت عمل نماید؛ اما پاکستان از اجرای این وعده اش ابا ورزیده است.

آگاهان سیاسی می گویند، با وجود اینکه پاکستان از همکاران استراتژیک امریکا در منطقه محسوب می شود ولی با آنهم فضای به وجود آمده کنونی در مورد تقسیم تروریزم به خوب و بد زمینه خوبی را برای دولت مداران افغانستان فراهم کرده تا فشار بیشتر بر پاکستان را حفظ کرده و از این جو مساعد به نفع صلح و ثبات در کشور استفاده کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، پاکستان ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.