پس از اجرایی شدن برجام هسته‌ای، آمریکا تلاش کرد تا برجام های مکارانه ای را به ایران تحمیل کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  پس از اجرایی شدن برجام، زمزمه هایی در داخل به گوش رسید مبنی بر برجام داخلی اقتصادی اما طرف غربی از همین موضوع وام گرفت و به این فکر افتاد تا برنامه این بچیند برای برجام های دو و سه و ... که همگی برنامه هایی شوم و مکارانه برای محدود کردن توان های ایران است به همین جهت در اصطلاح امروزی که اجناس تقلبی را به عنوان اجناس فِیک(FAKE)  می شناسند ما نیز این برجام هارا فِیک می نامیم البته که انهارا برجام های آمریکایی هم می توان خطاب کرد.

برجام‌های


×برجام منطقه‌ای

با توجه به بحران های منطقه ای و مطرح شدن ایران به عنوان یک قدرت مهم و تاثیرگذار، بانیان بحران به سرکردگی آمریکا شروع به زمزه هایی پیرامون برجام منطقه ای کردند و این درحالی است که پیش‌تر نیز تجربه مذاکرات آتش‌بس در سوریه و نقض آن توسط تکفیری‌ها -که به تصرف مناطقی در جنوب حلب انجامید- نشان داد که معارضین مسلح از هر موقعیتی برای پیش‌روی استفاده می‌کنند و یک جای کار می لنگد که آن چیزی جز حمایت کشورهای غربی و عربی از این معارضه و گروه های تروریستی بود و تا زمانی که این حمایت ها قطع نشود واضح است که بحران راه حلی نخواهد داشت.

مقابله ایران با گروه‌های تروریستی در افغانستان، عراق و سوریه و همچنین تغییر رویکرد ایران با ورود به مذاکرات و حل‌وفصل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای به‌عنوان عمده‌ترین مشکل غرب، کشورمان را به بازیافتن جایگاه خود در جهان به‌عنوان مهم‌ترین قدرت مسئول برای حفظ امنیت و ثبات منطقه نزدیک کرده است. مخالفت‌های علنی و سرسختانه رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با حل‌وفصل بحران هسته‌ای در همین نکته ظریف، یعنی جلوگیری از بازگشت قدرتمندانه و تأثیرگذار ایران به عرصه بین‌المللی و منطقه، نهفته است. این کشورها به‌خوبی می‌دانستند روندی که ایران در پیش گرفته، به کجا منتهی خواهد شد و چگونه پروژه "ایران‌هراسی" آنان با شکست روبه‌رو خواهد شد.


برخی کارشناسان معتقدند وارد شدن به مذاکرات منطقه‌ای به شیوه‌ی برجام  ممکن است به ایجاد مخاطرات امنیتی برای جمهوری اسلامی بیانجامد. از آن‌جایی که در مسائل امنیتی مذاکرات برد-برد هیچ‌گاه محقق نمی‌شود- مگر در صورتی که آن‌چه که مبادله می‌شود هم‌جنس و هم وزن باشد- در صورت واگذاری هر نوع امتیازی به طرف مقابل ممکن است شاهد حضور و فعالیت داعش و نیروهای تکفیری‌ در داخل کشور و در سطح گسترده‌تر باشیم. به عبارتی دیگر به جای نبرد با گروه‌های تکفیری در سوریه و عراق باید در استان‌های مرزی خودمان و در نهایت نیز در تهران با گروه‌های تروریستی مواجه بشویم و این همان چیزیست که آمریکا به دنبال آن است.

برجام‌های


×برجام دفاعی

رزمایش موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و آزمایش دو نوع موشک بالستیک قدر با بردهای 1700 و 2000 کیلومتر با واکنش های غیر منطقی و غیر حقوقی آمریکا و غرب روبرو شد.  البته اینگونه موضع گیری آمریکا و غرب بعد از برجام و با بهانه های مرتبط با آن, قابل تصور بود. این هیاهوی سیاسی که با دستاویز نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت, شکل گرفت، با هدف ایجاد سناریویی جدید با ابزار قدیمی تحریم و فشار جهت رسیدن به برجام 2 در موضوع توان موشکی ایران می باشد.

بنابراین طرح موضوعاتی چون نقض برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت بهانه ای بیش نبود تا فضای سیاسی جدیدی علیه ایران شکل دهند و برنامه موشکی این کشور را درگیر فاز جدیدی از سناریوی از قبل طراحی شده، کنند و بحران جدیدی در نظام بین المللی با ائتلاف عربی-غربی، علیه ایران ایجاد نمایند.

بررسی جامع حقوقی موضوع آزمایش موشکی ایران از منظر قطعنامه 2231 شورای امنیت و متن برنامه جامع اقدام مشترک هسته ای(برجام), به فرافکنی های ناصواب بین المللی آمریکا و غرب در موضوع توان موشکی ایران پایان می دهد و روشن می سازد که توان موشکی ایران و آزمایش موشک های بالستیک، هیچ تناقضی با معاهدات بین المللی و خصوصا برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد.

برجام‌های

آمریکا و غرب به دنبال تضعیف توان دفاعی ایران و توازن قوا در منطقه غرب آسیا به نفع کشورهای هم پیمان می باشد. آمریکا و غرب، حیات و امنیت رژیم غاصب صهیونیستی را در خطر می بیننند و از این منظر به توان دفاعی و موشکی ایران می نگرند.

از اینرو به دنبال مذاکره بر روی برنامه موشکی و دفاعی ایران می باشند تا  ابزار نفوذ برجام 2 را با موضوع موشکی، رقم بزنند. سناریویی که با همراهی اپوزیسیون خارجی قصد شکل گیری آن را دارند. اما این موضوع هرگز محقق نخواهد شد و برنامه موشکی ایران جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد و تهدیدی برای هیچ کشور منطقه ای و بین المللی دوست نخواهد بود.

آزمایش موشکی بالستیک ایران با هدف ارتقای توان دفاعی متعارف بوده است و نه ناقض برجام و نه ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت می باشد. زیرا برجام یک توافق صرفا هسته ای می باشد و قطعنامه 2231 نیز مجوز اجرایی شدن آن از سوی شورای امنیت و ملغی نمودن قطعنامه های هسته ای قبلی بوده است و ربطی به فعالیت های دفاعی و موشکی متعارف ایران ندارد. اگر چه در ضمیمه قطعنامه 2231 به موضوع موشک های بالستیک طراحی شده برای کلاهک های هسته ای اشاره ای گردیده است و از ایران نیز درخواست شده است که بمدت 8 سال از فعالیت مرتبط با این حوزه خودداری نماید، هیچگونه الزام حقوقی و قانونی ایجاد نمی نماید و توان دفاعی و موشکی ایران را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اعلام کرد: دولت آمریکا به خوبی می‌داند که بحث دفاعی ایران موضوع مذاکره و معامله نیست و برجامی برای مسائل دفاعی در کار نیست. اتفاقا مسائل دفاعی ما به صراحت از برجام کنار گذاشته شده و وزارت خارجه آمریکا بارها این موضوع را به‌طور رسمی اعلام کرده‌ است.بیشتر


حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال 1395 در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی علیه‌السلام  تاکید کردند: در مقطع کنونی، آمریکایی‌ها به‌دنبال تزریق تفکر خاصی در میان نخبگان جامعه و سپس افکار عمومی کشور هستند مبنی بر اینکه ملت ایران بر سر یک «دو راهی» قرار دارد و چاره‌ای جز انتخاب یکی از این دو راه ندارد!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: دو راهی که آنها ادعا می‌کنند این است که ملت ایران یا باید با آمریکا کنار بیاید و یا به‌طور دائم تحت فشارهای آمریکا و مشکلات ناشی از آن باشد.

ایشان با اشاره به «ثروت، ابزار سیاسی، دستگاه‌های تبلیغاتی گسترده و تجهیزات نظامی آمریکا» خاطرنشان کردند: براساس این تفکر خاص، با دولتی همچون آمریکا باید کنار آمد و با قبول تحمیل‌های آن، از برخی «مواضع، اصول و خطوط قرمز» صرف‌نظر کرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: در توافق اخیر هسته‌ای نیز که مورد تأیید قرار گرفت و مذاکره‌کنندگان کشورمان نیز مورد قبول بودند، همین اتفاق افتاد و در مواردی، وزیر محترم امور خارجه به من گفت: «ما نتوانستیم برخی خطوط قرمز را حفظ کنیم».

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: این یعنی وقتی طرف مقابل دولتی مثل آمریکا است، کنار آمدن با او به معنای صرف‌نظر کردن از برخی مسائلی است که انسان به آنها پای می‌فشارد.

ایشان با تأکید بر اینکه عده‌ای نیز در داخل کشور این تفکر خطرناکِ وجود دو راهی دروغین را قبول دارند و به‌دنبال قبولاندن آن به دیگران هستند، خاطرنشان کردند: این افراد می‌گویند اقتصاد ایران دارای ظرفیت‌های فراوان است که استفاده از این ظرفیت‌ها، فقط با توافق هسته‌ای امکان‌پذیر نیست بلکه مسائل دیگری نیز با آمریکا وجود دارد که ملت ایران و مسئولان کشور باید در مورد آنها تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

برجام‌های

رهبر انقلاب اسلامی، گفت‌وگو و همکاری با آمریکا درباره‌ی «مسائل منطقه‌ی غرب آسیا» و همچنین «گفت‌وگو درباره‌ی اختلافات تهران و واشنگتن بر مبنای کوتاه آمدن ایران از اصول و خطوط قرمز خود» را از جمله مواردی برشمردند که این دیدگاه خاص بعد از توافق هسته‌ای به‌دنبال آن است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه این دیدگاه خاص معتقد است مشکلات اقتصادی کشور تنها در صورتی حل خواهد شد که در موارد مختلف با آمریکا گفت‌وگو کنیم و از مواضع خود کوتاه بیاییم، خاطرنشان کردند: این افراد می‌گویند همان‌طور که توافق هسته‌ای، «برجام» نام گرفت، گفت‌وگو با آمریکا در موارد دیگر و حتی موضوع قانون اساسی کشور می‌تواند «برجام‌های ۲ و ۳ و ۴» باشند تا با این گفت‌وگوها و توافق‌ها، مردم راحت زندگی کنند و مشکلات آنان حل شود.

ایشان افزودند: معنای حقیقی این تفکر خطرناک این است که جمهوری اسلامی ایران به‌تدریج از مبانی قدرت و امنیت خود و از مسائل اساسی که به حُکم اسلام و در چارچوب نظام اسلامی، به آنها پایبند است همچون مسئله‌ی حمایت از مقاومت و پشتیبانی سیاسی از ملت‌های فلسطین، یمن و بحرین، صرف‌نظر و مواضع خود را به خواسته‌های آمریکا نزدیک کند!

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: براساس این تفکر خاص، جمهوری اسلامی ایران باید همچون برخی دولت‌های عربی که با کمال وقاحت دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی دراز کردند، در نهایت با دشمن صهیونیستی کنار بیاید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در چارچوب این تفکر خطرناک، عقب‌نشینی‌ها گام به گام ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کردند: اگر براساس خواست و میل آمریکا عمل شود، جمهوری اسلامی ایران باید از ابزارهای دفاعی خود نیز صرف‌نظر کند و دائماً در مقابل چراهای مختلف و زیاده‌خواهانه‌ی آمریکا پاسخگو باشد.


به رغم مواضع صریح رهبری معظم و خواست خدشه ناپذیر ملت ایران، ظاهرا امریکایی‌ها همچنان در رویای سریال برجام‌ها هستند که یکی از آن‌ها سلب اقتدار دفاعی و تضعیف قدرت موشکی نیروهای مسلح ما است.


گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار