شبکه ان بی سی براساس یک سری اطلاعات سری اعلام کرد با وجود کاهش ستیزه جویان داعش، دامنه حملات آنها به کل جهان افزایش یافته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ براساس اطلاعات محرمانه ای که شبکه ان بی سی به دست آورده، تعداد خارجی هایی که برای داعش در سوریه و عراق می جنگند، در سال گذشته به نصف رسیده است اما آن ها که به کشورهای خود بازگشته اند، حالا در سرتاسر جهان، عملیات تروریستی انجام می دهند.

اوایل این ماه، تروریست های داعش، صدها نفر را در حملات خود به عربستان، بنگلادش و بغداد کشته اند.همچنین اواخر ماه ژوئن، حملات انتحاری فرودگاه ترکیه، باعث مرگ 45 نفر شد.

داده ها که متعلق به گزارش محرمانه اطلاعاتی اخیر ارسالی به کاخ سفید هستند، نشان می دهند تعداد افرادی که برای داعش می جنگند در حال حاضر، 12 هزار نفر است که نسبت به سال 2015، به نصف رسیده است.

کشورهای غربی، سفر اتباع خود به مناطق تحت نفوذ داعش و پیوستن به این گروه را مشکل تر کرده اند. اما برخی از کسانی که با داعش، قرابت فکری دارند، در کشورهای خود، عملیات تروریستی انجام می دهند و نکته نگران کننده این جاست که 30 درصد این مزدوران که برای داعش جنگیده اند، حالا در کشورهای خود به سر می برند و تعدادشان در ماه به 3000 نفر می رسد.

«مالکوم نانس،» متخصص ضدتروریسم گفت جنگ علیه داعش، وارد مرحله تازه ای شده است زیرا این گروه تروریستی با پراکندن مزدوران خود در کشورهای دیگر، به از دست رفتن قلمرو در سوریه و عراق و تحلیل رفتن قوای خود، واکنش نشان می دهد.

نانس که پیش از این تحلیل گر اطلاعاتی آمریکا بوده است می گوید: «آن چه قرار است رخ بدهد، پا گذاشتن روی گوی جیوه است. وقتی پایتان را روی گوی جیوه می گذارید، همه قطعات آن، این سو و آن سو پخش می شوند.»

با این حال، هر ماه حدود 500 تبعه غربی جدید، به عراق و سوریه سفر می کنند تا برای داعش بجنگند.

بر اساس همین اطلاعات، که در آن به اینکه چند نفر در میدان جنگ کشته شده یا به کشور خود بازگشته اند،اشاره نشده است، برآورد می شود حدود 145 نفر آمریکایی در حال حاضر در عراق و سوریه می جنگند. برخلاف سخت گیری های دولت های اروپایی، 1200 تبعه فرانسه هنوز در کنار 335 تبعه انگلیس برای داعش می جنگند.
 
اما بر اساس همین داده ها، بزرگ ترین تعداد غربی ها، متعلق به روسیه است. روی هم رفته 2400 نفر از روسیه و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق برای داعش می جنگند. این تعداد در سال گذشته، دو برابر شده است. دو برابر همین تعداد، خود را به داعش رسانده اند اما چون بسیاری از آن ها از جمله چچنی ها، جنگجویان آموزش دیده هستند، مستقیم به خط مقدم رفته اند. بمب گذاران انتحاری که در ترکیه عملیات انجام دادند نیز اصالتا اهل قفقاز روسیه بودند. یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی داعش گفت: شمار تلفات آن ها «به شدت زیاد» است.

افرادی نیز که در بنگلادش گروگان گیری کرده بودند، حمله خود را در کشورشان انجام دادند. دولت بنگلادش می گوید هر شش نفر آن ها شهروندان بنگلادشی بودند.

نانس گفت: «تعداد بسیار بسیار بیشتری از خارجی ها می توانند به کشورشان برگردند و حملاتی مشابه حمله 11 سپتامبر انجام دهند.»

نانس افزود: فشار نظامی به داعش در عراق و سوریه، یعنی این که داعش مجبور است میدان نبرد را به جای دیگری منتقل کند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار