وب‌سایت سی‌ان‌ان در گزارشی به تحلیل دلایل زوال اقتصادی ونزوئلا پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، ونزوئلای بحران‌زده با مشکل بزرگ دیگری روبرو شده: تولید نفت این کشور به میزان نگران کننده‌ای کاهش یافته است.

با اینکه کشورهای عضو سازمان اوپک تولید نفت را افزایش داده‌اند، ونزوئلا در ماه ژوئن در هر روز فقط 2.15 میلیون بشکه نفت خام تولید کرده است. این میزان از فوریه سال 2003 تاکنون کمترین سرعت تولید بوده است.

کاهش شدید تولید نفت ونزوئلا شرایط مالی وحشتناک این کشور را منعکس می‌کند. این شرایط که خاموشی‌های مکرر را در پی داشته تأسیسات نفتی را نیز در تاریکی فرو برده است. اقتصاد ونزوئلا به شدت به نفت وابسته است -96 درصد صادرات این کشور را نفت تشکیل می‌دهد. ادامه این روند وخامت اوضاع را تشدید می‌کند. در حال حاضر کمبود غذا به غارت و دزدی منجر شده است.

اوپک نیز نتایج مشابهی را منتشر کرد. براساس تخمین این سازمان، تولید ونزوئلا به روزانه 2.1 میلیون بشکه در ماه ژوئن کاهش یافته است. عراق و ونزوئلا تنها کشورهایی بوده‌اند که در ماه گذشته میزان تولید طلای سیاه را کاهش داده‌اند. سازمان اوپک به طور کلی تولیدش را 1 درصد افزای داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرد ونزوئلا در سال 2009 روزی سه میلیون بشکه و سال گذشته 2.4 میلیون بشکه تولید داشته است.

چرا تولید نفت ونزوئلا به کمترین میزان در 13 سال گذشته رسیده است؟

ضعف در سرمایه‌گذاری: تحلیلگران بر این باورند غفلت ونزوئلا از سرمایه‌گذاری کافی در صنعت نفت مشکلات این کشور را رقم زده‌است.

قطعی برق: بخش نفتی ونزوئلا از جیره‌بندی برق رنج می‌برد. این کشور مدت‌ها است با مشکل برق روبرو شده و دولت خاموشی‌های مکرری را در برنامه قرار داده است.

قیمت‌های نجومی: ونزوئلا همچنین به دلیل کاهش ارزش ارز از نرخ تورم باورنکردنی رنج می‌برد. شرکت‌ها و عرضه‌کننده ‌های نفتی در حال حاضر با قیمت‌های روبرو هستند که توان مقابله را از دست داده‌اند. این موضوع بر دیگر شرکت‌ها نیز تأثیر گذاشته است.

توقف کار شرکت‌ها: برخی شرکت‌ها به دلیل افزایش مداوم نرخ تورم و زوال شرایط اقتصادی و تجاری ونزوئلا، کار در این کشور را متوقف کرده‌اند. حتی دولت ونزوئلا اعلام کرد شرکت «سیتی‌گروپ» تصمیم گرفته حساب‌های دولتی را در 30 روز آینده ببندد.

کمبود پول نقد: ونزوئلا یکی از بزرگترین ذخایر کشف شده نفت را داراست؛ اما تصفیه این نوع نفت بسیار دشوار است. در نتیجه ونزوئلا مجبور است نفت خود را با نفتی که از دیگر کشورها از جمله نیجریه و آمریکا وارد می‌کند، مخلوط کند. این عمل به دلیل مشکلات اقتصادی ونزوئلا برای این کشور کاری دشوار و پرهزینه است.

با اینکه ونزوئلا به شدت نیازمند افزایش تولید نفت است، با توجه به شرایط کنونی و دشواری‌ها پیش رو، این کار دور از انتظار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۵
بهتر
آخرین اخبار