رئيس مركز تحقيقات استراتژيك گفت: بيگانگان به دنبال سلطه فرهنگی بر كشورهای اسلامی هستند.

بيگانگان به دنبال سلطه فرهنگی بر كشورهای اسلامی هستند
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولايتی در ديدار با فعالان سياسي افغانستان که امروز عصر در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، اظهار داشت: خوشحاليم از اينكه ميزبان تعدادی از اساتيد و فرهيختگان كشور دوست و برادرمان افغانستان هستيم.

وی در ادامه افزود: ايران و افغانستان مشتركات زيادی در زمينه هاي تاريخی، اعتقادی، مذهبی و فرهنگی دارند.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك با اشاره به زبان مشترك ايران و افغانستان اظهار داشت: ما برای سخن گفتن نياز به مترجم نداريم و چنين مشتركات فراوانی ميان كمتر دو كشوري پيدا می شود.

وی با اشاره به نقش مهم افغانستان در شكل گيری فرهنگ و تمدن اسلامی، تصريح كرد: افغانستان با توجه به اين مسئله و همچنين موقعيت مهم جغرافيای سياسی‌ش، از گذشته تا به امروز مورد تهاجم بيگانگانی چون انگليس و آمريكا قرار گرفته است.

ولايتی ادامه داد: مردم افغانستان با مجاهداتشان توانسته‌اند بر دشمنان پيروز شوند و بيگانگان را از كشورشان برانند و اميدواريم بيگانگان باقی مانده را نيز بيرون كنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه از ابتدای بروز مشکلات افغانستان با تهاجم بیگانگان و ایجاد مزاحمت‌های طولانی برای آنان جمهوری اسلامی ایران به تناوب مهاجران افغانی زیادی را پذیرفت، اظهار داشت: هم اکنون مشاهده می‌کنیم که بسیاری از افغانی‌ها در کنار هموطنانمان زندگی می‌کنند و امیدواریم روزی پیش آید که افغانستان فارغ از وجود بیگانگان روی پای خود بایستد.

وی با اشاره به اینکه سرزمین افغانستان امکانات زیرزمینی و نعمت‌های خدادادی بسیاری دارد اظهار داشت: اخیرا قرارداد جدیدی میان ایران، هند و افغانستان منعقد شده است.

ولایتی ادامه داد: این قراداد سه جانبه ترانزیتی بدین دلیل بسته شده است که افغانستان بتواند از امکانات حمل و نقل ایران برای سهولت در صادرات و واردات استفاده کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه تعداد زیادی از کارکنان و اساتید افغانستان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایران هستند گفت: در سال جاری مقام معظم رهبری دستوری صادر کردند که براساس آن از همه فرزندان افغانی باید در مدارس نام‌نویسی شود.

وی افزود: دستور ایشان تصمیم بزرگی بود تا این افراد بی‌تحصیل نمانند و هر کودک افغانی بتواند از مدارس و امکانات آموزشی ایران استفاده کند.

ولایتی اشاره‌ای به مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد و گفت: مسائل مهم، راهبردی و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در اینجا مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: ارتباط میان مرکز تحقیقات استراتژیک و کشور افغانستان در حوزه‌های مرتبط هیچ منعی ندارد و ما از آن استقبال می‌کنیم.

وی گفت: امیدواریم این دیدار مقدمه‌ای برای همکاری‌های مستمر و برنامه‌ریزی شده بین ایران و افغانستان باشد چرا که ما مطالب مشترک برای تحقیقات فراوان داریم.

ولایتی با تأکید بر اینکه هر دو ملت اغلب مشکلاتشان مشترک است اظهار داشت: تهاجم بیگانگان و مخالفان اسلام و همچنین مخالفان فرهنگ افغانی و ایرانی با هدف ایجاد سلطه فرهنگی در کشورهای مسلمان است اما خوشبختانه مردم ما و افغانستان به خودآگاهی رسیده‌اند و در برابر زیاده‌خواهی‌های بیگانگان می‌ایستند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به درخواست یکی از فعالان سیاسی افغانستان مبنی بر اینکه میزان پذیرش دانشجویان افغانی در دانشگاه‌های ایران افزایش یابد اظهار داشت: تعداد دانشگاه‌های ایران بیش از مقدار نیاز است و بخش زیادی از صندلی‌های آنان خالی است.

وی ادامه داد: بسیاری دانشگاه‌های ما خالیست و ما نیازمند دانشجویان بیشتری هستیم تا از امکانات فراوان آموزشی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشورمان به خوبی استفاده شود.

ولایتی با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های ایران آمادگی دارند که در اختیار دانشگاه‌های افغانستان بورسیه قرار دهند تصریح کرد: ما آمادگی انعقاد قرارداد در این زمینه را داریم تا دانشجویان افغانستانی تحصیلات خود به ویژه در مقطع تکمیلی را در اینجا بگذرانند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه ایران در حوزه آموزش عالی دستش باز است گفت: به لحاظ کمی و کیفی سطح آموزش در کشورمان توسعه و ارتقا یافته است و وضعیت آموزش و تحصیلات عالیه در ایران شکل خوبی گرفته است و دائما در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به اینکه تعداد دانشجویان غیرایرانی از ملیت‌های مختلف در کشورمان به چند ده هزار نفر می‌رسد خاطر نشان کرد: تنظیم یک قرارداد بین موسسات آموزش عالی ما با دانشگاه‌های افغانستان به ویژه "هلمند" کار مشکلی نیست و ما این آمادگی را اعلام می‌کنیم.

ولایتی با تأکید بر اینکه کشور ایران نسبت به کشورهای همسایه و مشترک‌ المنافع سعه صدر دارد گفت: بخش اعظم جنگ‌هایی که در دنیا وجود دارد در کشورهای اسلامی است و باعث و بانی آن کشورهای غیراسلامی هستند چرا که از رشد اسلام در هراسند و امیدواریم شاهد تجدید حیات تمدن اسلامی با تلاش یکدیگر باشیم.

انتهای پیام/







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار