سازمان عفو بین الملل در گزارشی اعلام کرد ناپدید شدن اجباری، به ابزاری اساسی در رویکرد سیاسی دولت مصر تبدیل شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "القدس العربی"؛ سازمان عفو بین الملل امروز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد پلیس مصر در عملیاتی که به افزایش بی سابقه ناپدید شدن فعالان مخالف از آغاز سال 2015 منجرشده، دست داشته است.

در این گزارش به نقل از "فلیپ لوثر"، مدیر اداره خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین الملل آمده است: "ناپدید شدن اجباری، به ابزاری اساسی در رویکرد سیاسی دولت مصر تبدیل شده است و هرکه در این کشور بی مهابا سخن بگوید، در معرض خطر قرار دارد."

این گزارش می افزاید: "از زمان براندازی "محمد مرسی"، رئیس جمهور مصر از جانب ارتش این کشور در جولای 2013 و موج سرکوبگری های خونین علیه معترضان، موارد نقض حقوق بشر در این کشور افزایش یافته است.

دیده بان حقوق بشر نیز در گزارشی مشابه تأکید کرد که مسئولان مصری افراد بسیاری از جمله کودکان را با هدف ترساندن مخالفان، برای چند ماه در اماکنی نامشخص بازداشت کرده اند.

این در حالیست که مسئولان مصری اعمال شکنجه علیه افراد را تکذیب کرده اند، ولی مدارک دیگری موجود است که از تعرض مأموران پلیس به شهروندان و تحویل این مأموران به دادگاه حکایت دارد.

شورای ملی حقوق بشر مصر نیز سال گذشته اعلام کرد دفتر شکایات این شورا، حدود 266 مورد "ناپدید شدن اجباری" را در سال 2015 به ثبت رسانده و تحویل وزارت کشور داده است.

"فلیپ لوثر" در ادامه گزارش خود می گوید: "دستگاه های امنیتی مصر برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات مخالف حقوق بشر مسئولان قضائی این کشور، با آنها همدستی دارند و روزانه، حدود 3 تا 4 مورد ناپدید شدن اجباری اتفاق می افتد."

به گزارش عفو بین الملل، معمولا این افراد به دست مأموران مسلح، در منازل خود بازداشت می شوند و بسیار کم پیش می آید که دادستانی مصر به شکایت خانواده های ناپدید شدگان رسیدگی کند.

"لوثر" در پایان گزارش خود با ابراز تأسف می گوید: "دادستانی مصر به شدت وظیفه خود در مورد حمایت مردم از ناپدید شدن های اجباری، بازداشت های خشونت آمیز، شکنجه و بد رفتاری ها را زیرپا گذاشته است."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار