اين روزها برخي افراد از استرس، اضطراب، اختلال در تمركز، كم‌خوابي يا بي‌خوابي ناشي از تغيير فصل رنج مي‌برند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛گل‌گاوزبان گياهي است خودرو كه اغلب در دامنه كوه‌هاي البرز مي‌رويد و در حال حاضر نيز به شكل صنعتي كشت مي‌شود. اين گياه داراي گونه‌هاي زيادي است و به دليل خواص دارويي فراوان و گل‌هاي زيبا، بسياري از خانواده‌ها آن را در باغچه‌هايشان مي‌كارند. برگ‌ها و گل‌ها بخش‌هاي مصرفي اين گياه را تشكيل مي‌دهند.

گل‌گاوزبان به دليل دارا بودن مقادير چشمگير پتاسيم و كلسيم بسيار ادرارآور بوده و با تحريك بدن، تبادلات سلولي را تنظيم و سيستم اعصاب را آرام و براي درمان ناراحتي‌هاي اعصاب به كار مي‌رود.
جوشانده و دم‌كرده اين گياه حواس پنجگانه را تقويت كرده و بسيار نشاط‌آور، بازكننده رنگ رخسار، كاهنده غم و اندوه و ضد وحشت و اضطراب است و مي‌تواند حواس‌پرتي را رفع و تنگي نفس ناشي از آشفتگي ذهني را بهبود بخشد.

منيزيم موجود در گل‌گاوزبان ضدسرطان بوده و به دليل دارا بودن «آلكوالوييد» مي‌تواند ضد حساسيت، ضد‌روماتيسم و ضد التهاب باشد.

اين گياه باعث كاهش تب در بيماري‌هايي چون سرخك، مخملك، آبله و كهير مي‌شود.

در برخي كشورها برگ‌هاي تازه گل‌گاوزبان را به علت داشتن مقاديري ويتامين C داخل سالاد مي‌ريزند. گل‌هاي تازه اين گياه نيز بويي شبيه خيار دارد و وقتي در آب خيسانده شود و با آب‌ليمو و شكر مخلوط شود، مصرف آن براي روزهاي گرم بسيار نشاط‌انگيز و خنك‌كننده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.