پس از مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح؛
پس از مخالفت نمایندگان با یک فوریت طرح؛
به گزارش خبرنگار
مجلس گروه
سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 تیرماه) مجلس شورای اسلامی به یک فوریت طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با 73 رأی موافق، 85 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر در جلسه موافقت نکردند.
بر اساس این گزارش طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد.
مهرداد بائوج لاهوتی به عنوان طراح طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: قانون نظام مهندسی فعلی مربوط به 20 سال قبل است این در حالی است که در حال حاضر تعداد مهندسان در شهرستانها افزایش یافته بنابراین نباید هزینههای مردم برای کارهای ساختمانی زیاد باشد به دلیل اینکه در حال حاضر علاوه بر پرداخت هزینه به دفتر نمایندگی در شهرستان به سازمان نظام مهندسی پول پرداخت میشود.
انتهای پیام/
چیزی که الان وجود ندارد و همه چیز صوری و امضایی است
حتی اینجا پراید هم گارانتی دارد
ولی آپارتمان میلیاردی نه
تعدادی از اعضای سازمان شکایتی را علیه کامبیز رضوی تنظیم کرده اند که به شورای انتظامی ارسال خواهند نمود.
از جمله مواردی که در این شکایت مطرح شده اند میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
*کامبیز رضوی که اکنون نایب رییس اول سازمان است،شاغل تمام وقت در شهرداری نیز هست،و شاغل تمام وقت در بخش خصوصی هم هست،و بیمهاش در شهرداری رد میشود!
*کامبیز رضوی بعنوان پیمانکار ساخت طبقه پنجم ساختمان نظام مهندسی حیف و میلهای زیادی نموده و در آن سال چیزی حدود متری ۵ میلیون تومان هزینه روی دست سازمان گذاشته که واقعا توجیه اقتصادی و منطق ندارد.
امضاي فروشي، ارجاع نظارت، ظرفيت متراژي، كنترل نقشه، ٥درصد حق الزحمه سازمان يا ٣٢ هزار بازديد سالانه نظام تهران از كار مهندسان صاحب صلاحيت خود
وضع سازمان های نظام مهندسی و بی توجهی شورای مرکزی به سازمان های استان هایی که از اهداف قانون نظام مهندسی زاویه زیادی دارند، مدت هاست که شنیده می شد.
ناکارآمدی شورای مرکزی و مدیریت غیرعلمی، غیر مشارکتی، فاقد استراتژی موضوع جدیدی نیست، مدیریتی که عرصه شورای مرکزی را تبدیل به زورآزمایی با وزارت راه و شهرسازی و بهره بردن غیر اخلاقی از مناصب سیاسی برای عدم تکمین به قانون مدت هاست که در محاقل مهندسی واگویه می شود.
اما آنچه حیرت جمع کثیری از مهندسان کشور را برانگیخنه است نه لحن رئیس یکی از بزرگترین سازمان های کشور که روح و متن نوشتار ایشان است.
چگونه می شود، یک سازمان غیر انتفاعی نیازند وام شود؟ چگونه یک سازمان غیر انتفاعی کمبود نقدینگی دارد؟ چرا ناکارآمدی خود را در اداره سازمانی غیر انتفاعی به گردن بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی می اندازیم؟
چرا در پشت اعمال قانون مقررات و نظارت عالیه نهادهای نظارتی ، می خواهیم بر عملکرد خود سرپوش بگذاریم؟
چرا سازمان ..... مشکل نقدینگی دارد؟
مگر بودجه مصوب نداشته است؟ مگر ترازنامه سازمان در طی این سالها مورد تصویب مجمع عمومی نشده است؟
مشکل نقدینگی در یک سازمان که مجمع عمومی دارد و بودجه آن باید با پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع برسد، معنایی ندارد، جز اینکه هزینه هایی توسط هیات مدیره انجام شده است که فاقد مجوز و منبع بوده است که سازمان را مقروض کرده است.
اینکه سازمان ها به درستی از دریافت حق الزجمه مهندسان منع شده اند، علت اصلی مشکل نقدینگی است؟
نکند خدای ناکرده، از محل حق الزحمه اعضا که حق دخل و تصرف در آن را نداشته ایم، املاک خریداری شده است؟
چرا گزارش بازرسان سازمان منتشر نمی شود؟
نتیجه اقدامات بازرسان سازمان چه بوده است ؟
چرا شورای مرکزی برای تنویر افکار عمومی ، گزارشی از علل این بحران مالی ارائه نمی دهد؟
چرا کسانی که برای رفع تعلیق پروانه خود( آنهم با بهانه های نخ نمای صیانت از مهندسی کشوز) ماه هاست که مهندسی کشور را دچار بحران کرده اند و به تکالیف ابتدایی خود عمل نمی کنند و مدت هاست دم از شفافیت می زنند، شجاعت اظهار نظر شفاف در مورد بحران مالی عمیق یکی از سازمان های کشور( به اعتراف رئیس آن) ندارند؟
کوهی از سوالات و ابهامات .... باید بیانیه رئیس محترم این سازمان، هشداری جدی برای اعضای سازمان های دیگر باشد، اعضایی که نسبت به سرنوشت سازمان خود بی تفاوت اند.
تردید داریم که اگر چنین بیانیه ای توسط رئیس نظام پزشکی یک استان صادر می شد، سازمان نظام پزشکی بسادگی از آن عبور می کرد....
واقعا نقش شورای مرکزی در این موضوع چقدر است؟ راستی نقش عضو هیات مدیره هایی که عضو شورای مرکزی هستند چقدر است؟
شاید، گزارشی از دریافتی های اعضای هیات مدیره بابت حق الزحمه و حق ماموریت و .... راهگشا باشد... باید دید آیا سازمانی که چنین بحران مالی دارد، در پرداخت حق الزحمه و حق الجلسه و ..... چقدر گشاده دستی دارد؟
اظهارات بی سابقه یکی از روسای سازمان ها، تائیدی است بر اصلاحاتی که دکتر آخوندی در سازمان ها در پیش گرفته بود، جلوگیری از تبدیل شدن یک نهاد حرفه ای و غیر انتفاعی به یک بنگاه اقتصادی....
سوالی داشتم
اگر بخواهیم سازه های صنعتی خارج از مشهد رو امضا نظارت کنیم ، حتما باید عضو شرکت شهرکهای صنعتی باشیم یا اینکه میتوان با عضویت در نظام مهندسی مشهد این پروژه ها رو امضا کرد؟
ممنون و سپاسگزار
وانداختن توپ در زمین مهندسان ناظر!
#مظلومیت_مهندسان_ناظر
⚠️در متن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن واژه «سهمیه» به کار برده نشده است و کاربرد چنین عنوانی به هر صورت و به ویژه به جای عبارت «ظرفیت اشتغال» فاقد وجاهت قانونی است.
▪️بنابراین، هرگونه اقدامات ابداعی نظیر موارد زیر که با عنوان نادرست «سهمیه» بعضاً در برخی از سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان در کشور رواج یافته خلاف قانون و ضوابط منبعث از آن بوده و هیچگونه مجوزی برای چنین تصمیمات و اقداماتی وجود ندارد و تخلف محسوب می گردند:
۱. ذخیره ظرفیت اشتغال
۲. انتقال ظرفیت اشتغال به سال قبل
۳. طلب ظرفیت اشتغال از سال های قبل
۴. استهلاک ظرفیت اشتغال
۵. تخصیص ظرفیت اشتغال ویژه مدیران
۶. ایجاد ظرفیت اشتغال ریالی به جای محاسبه زیربنا و تعداد کار
۷. قرض ظرفیت اشتغال از اشخاص دیگر
ای کاش یک نفر گزارش مستدل از عملکرد ما مجریان تهیه میکرد و با آگاهی و نگرش درست ابتدا نسبت به اصلاح تدریجی وضعیت و سپس به توسعه ان اقدام میکرد
اگر به یک پزشک در سال اول ۱۳ میلیون حقوق می دهید باید به یک مهندس ۵ میلیون بدهید
خزانه دار محترم سازمان نظام مهندسی مازندران
شما که قطعا اطمینان داریم به حلال و حرام و حق الناس اعتقاد دارید
⭕️ چرا براساس شیوه نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ ابلاغی وزارت راه و شهرسازی که از سال ۹۷ اخذ هزینه شناسنامه فنی و ملکی را از کارفرمایان ساختمانی و به عبارتی مردم ممنوع کرده است ، عمل نمی کنید ؟
❓واقعا چرا هنوز مبالغ فوق را از مردم و کارفرمایان با مبالغ هنگفت اخذ می کنید ؟!
❓آیا می دانید در نهایت این هزینه هایی که بر خلاف دستور وزیر اخذ می نمایید در نهایت باید از جیب خریدار ساختمان پرداخت شود .
#تخلف
#اخذ_هزینه_شناسنامه_فنی_ملکی_ساختمان
#تبصره_دو_ماده_۲۴
2- قطعا سازمان نظام مهندسی زیر مجموعه اصناف نیست اما میشود الگوبرداری قابل دفاعی کرد برای این مطالبه گری با استناد به قانون اصناف و قانون دامپینگ
3- نقص قانون نظام مهندسی و عدم صراحت در این مورد کاملا مشهود است و میبایست اصلاح شود.
4- هدف از اشاره به قانون اصناف الگوبرداری از ویژه گیهای مثبت این قانون در این موضوع بود نه برابر دانستن شغل مهندسی با مشاغل زیر مجموعه اصناف که البته همه مشاغل محترم و دارای شان است همکاران عزیز بگونه ای مطلب ننویسیم توهین به مشاغلی چون راننده گی و فروشندگی شود.
مقررات متفرقه
ماده 117
وزارت مسكن و شهرسازی موظف است به منظور یكسان نمودن روشها و ایجاد وحدت رویه و جلوگیری از تعارضات در تهیه و تنظیم مبانی قیمتگذاری خدمات مهندسی، ظرف ششماه مبانی مذكور را با توجه به پیشنهادات واصل شده از «نظام مهندسی استان»ها و شورای فنی استانها و یا با جلب مشورت آنها تهیه نماید.
تبصره 1ـ به منظور بررسی و تأیید مبانی قیمتگذاری و قیمت خدمات مهندسی، در وزارت مسكن و شهرسازی شورایی تحت عنوان «شورای بررسی و تأیید مبانی قیمتگذاری خدمات مهندسی» مركب از 5 نفر كارشناس خبره به انتخاب وزیر مسكن و شهرسازی و 2 نفر كارشناس به معرفی رئیس سازمان برنامه و بودجه تشكیل میشود كه 4 عضو آن از جمله دو عضو سازمان برنامه و بودجه ثابت و 3 عضو آن بر حسب موضوعات مطروحه متغیر خواهد بود. شورای یاد شده میتواند كمیتههای تخصصی نیز داشته باشد.
تبصره 2ـ فهرستهای قیمت خدمات مهندسی پس از تصویب وزیر مسكن و شهرسازی جهت اطلاع عمومی آگهی خواهد شد.
هیئت دولت در جلسه خود به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی، رئیس جمهوری، آیین نامه اجرایی قانون برگزاری مناقصات را اصلاح کرد.
اما بنظر شما یک نفر میتونه هم استاد یا هییت علمی دانشگاه باشه ، هم هییت مدیره نظام مهندسی ، هم تو دفتر شخصیش کار کنه
بنظر شما زمان برای این افراد بیشتر از ۲۴ ساعت در شبانه روزه ؟
آیا در کشورهای اروپایی هر کسی میتونه چندتا شغل عمومی داشته باشه
به عنوان مثال اگر اکنون در سازمانی فردی بازنشسته فعالیت میکند که شرایط لازم برای ماندن (جانبازی بالای ۵۰ درصد، سه سال اسارت و فرزند شهید) را ندارد، باید از سازمان برود و اگر قرار باشد به فعالیت خود در آن سازمان ادامه دهد، دیگر به هیچ عنوان نمیتواند دارای پست باشد، بلکه فقط در صورت داشتن شرایط تحصیلی امکان استفاده از او به عنوان مشاور و یا کارشناس پارهوقت آنهم با حقوق یکسوم افراد همسطح خود وجود خواهد داشت.
برای کارهای جدید طبق ماده ۲۹ شرایط عمومی پیمان، مبلغ تجهیز و برچیدن اضافی حداکثر تا سقف ۲۵ درصد مبلغ مقطوع تجهیز کارگاه پیمان ، قابل پرداخت می باشد.
به عنوان مثال اگر اکنون در سازمانی فردی بازنشسته فعالیت میکند که شرایط لازم برای ماندن (جانبازی بالای ۵۰ درصد، سه سال اسارت و فرزند شهید) را ندارد، باید از سازمان برود و اگر قرار باشد به فعالیت خود در آن سازمان ادامه دهد، دیگر به هیچ عنوان نمیتواند دارای پست باشد، بلکه فقط در صورت داشتن شرایط تحصیلی امکان استفاده از او به عنوان مشاور و یا کارشناس پارهوقت آنهم با حقوق یکسوم افراد همسطح خود وجود خواهد داشت.
یعنی اینکه این آقا از دولت حقوق می گیره و دو تا شغل داره یکی دولتی و یکی غیر دولتی.و کارش در شغل دولتی نظارت کردن بر اون یکی کارشه.
این می شه بارز ترین مصداق تعارض منافع. و آشکارترین تخلف.
آیا حرف من اشتباهه؟
مدير عامل بايد شرکت بايد داراي پروانه اشتغال به کار مهندسي ساختمان حداقل در پايه مورد درخواست و داراي مدرک تحصيلي متناسب در يکي از رشته هاي موضوع بند 1-1 باشد.
براي هر يک از گرايشهاي مورد درخواست ، حداقل يک نفر بصورت تمام وقت و عضو هيات مديره و داراي مدرک تحصيلي متناسب با گرايش مورد نظر باشد.
در نظر داشته باشيد اعضاي هيات مديره و شاغلين امتياز آور شرکت ، نميتوانند از پروانه اشتغال خود بصورت انفرادي يا در جاي ديگر استفاده نمايند.
امروز با دکتر مظاهریان
در وزارتخانه
در مورد تعارض منافع مخصوصا
در باره اعضا شورای انتظامی که در حال انتخاب شدن توسط هیات مدیره هشتم هستند
صحبتی داشتم
با مطالبه از نمایندگان مجلس
ما باید بیش از اینها به خودمان و وزیر اسلامی کمک کنیم تا
صدای مخالفت با تعارض منافع و دوشغله های دولتی
به گوش فلک برسد
در غیر اینصورت
فقط تعداد کمی از اکثر مهندسان که با تعارض منافع رانت مستقیم دارند حذف می شوند
با سلام و احترام خدمت کلیه اعضای گرانقدر نظام مهندسی استان تهران
۱-شاید بتوان گفت یکی از اصلی ترین مساله هایی که به طور مستمر از سوی اعضای هیات رییسه نظام مهندسی درحال پیگیری است مساله تعرفه خدمات مهندسی است .در این راستا دو کار مهم انجام گرفته
الف)تشکیل جلسات کمیته پنج نفره استان تهران و تقویم شدن منظم جلسات بعد از حدود ۲ سال توقف جلسه
ب)تصویب هیات مدیره برای تهیه مبانی قیمت گذاری و شرح خدمات مهندسی در رشته های مختلف .
همچنان اعتقاد داریم با نرخ تورم سال ۹۷ عدم افزایش تعرفه بزرگترین جفا بر صنف مهندسین پرتلاش استان تهران بوده و باید به هر شکل ممکن جبران نماییم.
۲-پس از نگارش یادداشت هفته قبل در ارتباط با ارتقای اعتبار کارت عضویت سازمان نظام مهندسی در زمینه امکانات رفاهی ؛این نگارش مورد استقبال اعضا و همچنین بسیاری از مراکز رفاهی واقع شده و خوشبختانه اقدامات و مذاکرات خوبی در جریان است و قطعا به تدریج نتایج این امر در سایت سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.
در مذاکرات یک جمله شفاف گفته می شود :
"اگر عضوی به مجموعه شما مراجعه نمود و کارت عضویت معتبر خود را ارایه داد چه میزان مجموعه تخفیف و امکانات رفاهی در اختیار عضو قرار می دهد."
بینهایت به آینده روشن در این راستا امیدوارم و ان را تحقق پذیر میدانم.
مجددا از کلیه افراد و مهندسانی که میتوانند در تقویت امکانات رفاهی متصل به کارت عضویت قدمی بردارند دعوت به مشارکت می گردد.
۳- کارهای زیادی روی زمین مانده و باید در اسرع وقت انجام شود ؛برخی کوتاهی ها در بخشهایی از سازمان باعث نارضایتی اعضا شده است در این راستا و در جهت تسریع امر جلسات هیات رییسه تقریبا هر بار حدود ۵ ساعت طول می کشد و کلیه اعضای هیات رییسه تلاش دارند کارهای باقی مانده قبلی و مشکلات پیش رو با همکاری و پشتیبانی هیات مدیره به خوبی و به سرعت رفع گردند.
۴-یکی از اعضای نظام مهندسی درخواست داشت روشهای گزارش نویسی مهندس ناظر آموزش داده شود.پیگیری که بنده نمودم این امر در واحد آموزش قبلا آماده و به صورت سی دی وجود دارد و در اختیار مهندسان علاقمند قرارمی گیرد .
به امید تلاش بیشتر و روزهای روشن تر
سید علیرضا میرجعفری
✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️
در صورتیکه به راحتی میشد یک منوی خوشگل و سرراست واسه گواهی عدم خلاف در نظر گرفت
بنظر من اگر برنامه نویس یا طراح سیستم ساجام یکی دو هفته میامد توی ساختمان ( امور ، جای دکتر تمجیدی ) می نشست و میدید که ارباب رجوع بیشتر واسه چه کارهایی مراجعه میکنند و روال کار دستی چطور هست بعد براساس این اطلاعات برنامه مینوشتند خیلی کاربردیتر بود
ضمن اینکه الان هم لازمه با چاپ بنر یا کاتالوگ های آموزشی روند کارهای روتین و اموری که تقریبا بیشترین مراجعه کننده رو داره به مهندسان آموزش بدن
کل این آیتم ها شاید به ده مورد هم نرسه
مثل:
درخواست کسر سهمیه
گواهی عدم خلاف
بهرهبرداری
توسعه بنا و اصلاح پروانه
و .....
هرچه آموزش بیشتر بشه و بهمون نسبت نرم افزارمون هم پویا باشه و مرتب آپدیت بشه هم محیط ظاهریش هم منوها و .... رضایت ارباب رجوع هم بیشتر میشه
فقط نباید بحال خودش رهاش کنیم
بفرمائید به تازگی در سیستم ساجام امکان ارسال نامه برای گرفتن صلاحیت ارشد باز شده است،
میخواستم بدونم از لحاظ میزان متراژ و سقف تفاوتی در پایه ۱ و ارشد می باشد؟
و آیا در سیستم نظام مهندسی و شهرداری لحاظ میگردد؟
اگر این حقوق یک ماه تنها یک کارمند است، خدا میداند حقوق یک مدیر در پتروشیمی ماهشهر چقدر است.
تعرفه های سال ۹۷ نمیخواهد اعلام شود؟
چرا یک همگام سازی بین قیمت تعرفه در سایر استانها با خراسان (مشهد) نمیشود
بدون در نظر گرفتن تهران ، بعضی از استانهای دیگر قیمتشان از ما بیشتر است!!
✅ نکته حائز اهمیت... سایر شرایط مقرر در این ابلاغیه مشروط به تصویب هئیت چهارنفره استان نیست...
✳️ تذکر: هیئت های چهارنفره استانها و هیئت پنج نفره در استان تهران فاقد هرگونه تعریف در حوزه عملکرد، وظایف و اختیارات خود در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آئین نامه های اجرایی منبعث از آن به شمار می روند... طی سالهای گذشته تا امروز، همواره شاهد مصوبات مختلف این هیئتها در سایه بی توجهی به محدوده وظایف و اختیارات آنها در حوزه شیوه نامه های ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و فقدان نظارت کافی این وزارتخانه بر عملکرد آنها بوده ایم... ✳️
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پیش بینی حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در سال آینده، از واگذاری بخشی از این پروژه ها به بخش خصوصی در سال آینده خبر داد.
به گزارش سیداحسن علوی ، با اشاره به بررسی زوایای مختلف بودجه ۹۸ در کمیسیون عمران مجلس، گفت: بر اساس گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه،بودجه عمرانی کشور در سال ۹۸ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: همچنین در نشستی که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، آقای نوبخت قول داد که در سال آینده، بخش اعظمی از پروژه های عمرانی به بخش خصوصی واگذار شود، زیرا بر اساس گزارش های واصله در سال ۹۷، هیچ یک از پروژه ها واگذار نشده است.
مسولیت مهندس ناظر
چرا تمامی قصورات ویا ایرادات ساختمانی باید مشمول حال مهندس ناظر گردد. آیا شهرداری یا نظام مهندسی که مسولیت نظارت بر نحوه اجرای ساختمان یا طراحی های تایید شده توسط خودشان، مسولیت ندارندوآیا مطلقا تایید آنها درست وضامن است. اگر هست چرا مجدد در آخر هر اتفاقی ناظر گرفتار است اگر نسبی است باز چرا ناظر همیشه درگیر است. و کوتاهی یا عدم اجرای صحیح یک پروژه ای توسط پیمانکاران یا کارگران که ناظر 24ساعت نمی تواند بر سر پروژه حضور داشته باشد باز شامل حال ناظر چرا می شود. در حالی که رکن نظارت و جلوگیری از تخلف شهرداری و نظام مهندسی می باشد. در زمان حادثه یا تخلفی که بعداز پایان کار ناظر را گرفتار می کند، آیا دراینجا فرار از مسولیت در دو ارگان یا سازمان نظام مهندسی و شهرداری دیده نمی شود. آیا قانون نظام مهندسی از باب مسولیت مهندس ناظرکه به نوعی ناظر نماینده دو سازمان ذکر شده می باشد نباید تغییر و اصلاح شود حتی در خیلی موارد دیده شده که تخلف صورت گرفته توسط مجری باز مهندس ناظر را درگیر کرده است. اگر مسولیت برای پیمانکاران هم به صورت قانون در آید و هر کس بداند که کوتاهی در کار خودش، باعث مجازات کیفری ویا حقوقی می شود و این قانو ن جدی اجرا شود هر کس نسبت به اندازه ومسولیت خود، جدی تر و با مسولیت بیشتر درگیر کار می شود.
:
یکی ازمباحث مهم و دغدغه های اصلی جامعه مهندسی خصوصا مهندسین جوان بیمه بازنشستگی است بطوری که استحضاردارید اکثریت مهندسین جوان که بصورت حرفه ایی بکارخدمات مهندسی مشغولندیابیمه نیستند ویا بصورت خویش فرمابیمه می پردازندکه باتوجه بالابودن هزینه این نوع بیمه (حدودسیصدهزارتومان درماه) درمقایسه بامقداردرآمدی مهندسان جوان مبلغ قابل ملاحظه ایی است وازطرفی چون این مبلغ حق بیمه برای حداقل حقوق محاسبه وپرداخت میشود درآینده موقع بازنشستگی نیزدردی ازمهندسان دوا نخواهد کرد. لذارضرورت داردباهمکاری وپیگیری نظامات مهندسی استانهاوشورای مرکزی تدابیربایسته ایی به این امراندیشیده شود.
باتوجه نفوس سیصد هزارنفری مهندسان ودر نظرگرفتن خانواده هاازدومیلیون تجاوزمی نماید تشکیل صندوق بیمه اختصاصی همانند صندوق های بازنشستگی برخی بانکهااست این صندوق بیمه میتواند سایر بیمه های مهندسان چون درمان ،مکمل، مسولیت مدنی و.....را نیزتحت پوشش قراردهد.
البته بیمه های یارانه ایی چون خبرنگاران،کارگران ساختمانی،قالیبافان و...هم میتواند کیس دیگرای برای تحت پشش قراردادن این قشرزحمکتش باشد.
تمام این قضایا برای اثبات این بوده که مالکها فقط سرمایه گذار باشه و مجری ذیصلاح به عنوان سازنده و حضور وغیاب و شهادت توسط مالک و آرماتور بند یعنی توهین به مهندسین و مهندسین را به نحوی مجبور کردن به مدارا با این افراد درصورتی که مطابق قرارداد مهندسین مجری باید اکیپ اجرایی را تایید ویا بیاورد سر کار و قدرت باید دست مجری وناظر باشه تا کیفیت ساختمان برود بالا و اگر نظارت براعمال مهندسین توسط خود آنها صورت پذیرد مشکلی نیست چون اگر ایرادی هم باشه یک نه متخصص ایراد را می گوید و باعث سو استفاده مالک نخواهد شد
البته با توجه به سر زدن بازرسین مجریان نظام مهندسی و بازید بازرسین معاونت عمرانی استان از پروژه ها برای حضور و عملکرد مجری با کمتر از 4درصد هزینه ساخت واقعا نمی صرفه
دوستانی که از معاونت عمرانی اومدن گفتن اگر مجری تخلف کنه سر پروژه ها نباشه مستقیم میفرستن دادگستری