باید ادبیات کهن، به عنوان گنجینه های ارزشمند در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بگیرد.

م‍ژگان شیخی نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ضرورت بازنویسی ادبیات کهن گفت: نثر اکثر نوشته‌های قدیمی با وجود زیبایی بسیار، برای کودکان و حتی در مواردی برای بزرگسالان قابل فهم نیست. تلاش کرده ام این متون را با زبان ساده و خلاصه به نثر کودک تبدیل کنم. هدف من آشنایی کودکان با متون کهن و بزرگان این حوزه است تا کودک قدم به قدم با ادبیات کهن آشنا شده و در بزرگسالی نیز به دنبال خواندن اصل کتاب ها برود. 

وی افزود: متون کهن گنجینه های ارزشمندی در ادبیات ما هستند که سرشار از نکته‌های آموزنده و قصه های شیرین هستند. قصه هایی که می‌توانند در  زندگی کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشند و برایشان مفید واقع شوند. گاهی همین داستان ها در ادبیات کشورهای دیگر نیز به شکلی دیگر با توجه به فرهنگ آن کشور استفاده شده اند. تلاش کرده ام مفاهیم ارزشمند و مفید برای کودکان را در قالب داستان های قابل فهم با نثر روان در اختیار کودکان قرار بدهم و به این منظور از هر کتاب، داستان‌هایی که مناسب کودکان بوده انتخاب و ساده نویسی کرده ام.

شیخی در پایان عنوان کرد: جدیدترین کتابم تذکره الاولیای عطار است که در آن زندگینامه دوازده عارف بنام و بزرگ را با زبان ساده برای کودکان بازنویسی کرده ام و هدفم این بود که کودکان و نوجوانان با زندگی ساده و معمولی این افراد بیشتر آشنا شوند. کتاب های گلستان و بوستان سعدی از جمله کتاب های این سبک است که از آن استقبال خوبی شده است و حتی به زبان اسپانیولی نیز ترجمه شده است.

گفتنی است؛ «کلیله و دمنه»،«کیمیای سعادت» از دیگر کتاب های وی  و «الهی نامه عطار»، «کیمیای سعادت»، «حدیقه الحقیقه» و «قابوسنامه» کتاب های آماده چاپ این نویسنده در این سبک هستند. 



انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار