الشباب مدعی شد: ترکیه منابع اقتصادی سومالی را چپاول می‌کند

سرکرده گروه تروریستی الشباب سومالی ضمن درخواست از مردم این کشور برای قیام کردن، مدعی شد ترکیه منابع اقتصادی سومالی را غارت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، «احمد دیریی،» که به احمد عمر ابو عبیده نیز معروف است، در نخستین پیام صوتی خود بعد از عهده دار شدن ریاست گروه تروریستی الشباب در سپتامبر ۲۰۱۴ به ویژه ترکیه را هدف حمله قرار داد. 

این پیام ۴۴ دقیقه‌ای با عنوان «شریعت یا شهادت» در شبکه‌های اجتماعی و ایستگاه رادیویی آندلس الشباب منتشر شد. 

احمد دیریی، که سپتامبر (شهریور- مهر) ۲۰۱۴ بعد از کشته شدن احمد گودان، رئیس پیشین الشباب، در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، ریاست این گروه مرتبط با القاعده را به عهده گرفت گفت: «دولت ترکیه دشمن ملت ما است. اقتصاد سومالی امروز به علت مداخله ترکیه در حال نابودی است.» 

دیریی مدعی شد: «ترکیه به لحاظ اقتصادی به این کشور خیانت می‌کند. نباید فریب به اصطلاح توسعه را بخوریم که ترک‌ها مطرح می‌کنند. هوشیار باشید که ترک‌ها به جای کمک، منابع سومالی را چپاول می‌کنند.» 

ترکیه در سال‌های اخیر حضور خود در سومالی را به صورت قابل توجه افزایش داده است. آنکارا در زمینه فعالیت‌های انساندوستانه و بازسازی نقش بسیار فعالی در سومالی دارد. شرکت‌های این کشور بندر و فرودگاه پایتخت را اداره می‌کنند. 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، اوایل ماه ژوئن در سفر به موگادیشو توافقنامه‌هایی را در زمینه طرحهای توسعه امضا و ساختمان‌های جدید سفارت کشورش در موگادیشو را که از جمله بزرگ‌ترین سفارتخانه‌های ترکیه در جهان به حساب می‌آید افتتاح کرد. 

افزون بر این، احمد دیریی بار دیگر «اشغالگری متجاوزان صلیبی» را محکوم کرد که به نیروهای بروندیایی، اوگاندایی و کنیایی حاضر در نیروی اتحادیه آفریقا در سومالی (آمیسوم) اشاره دارد. وی همچنین از مردم سومالی خواست قیام کنند. 

آمیسوم از سال ۲۰۰۷ در سومالی مستقر است و ۲۲ هزار نظامی عضو آن از دولت شکننده سومالی در برابر الشباب حمایت می‌کنند. 

قدرت آتش آمیسوم اوت ۲۰۱۱ سبب شد الشباب از موگادیشو بیرون رانده شود. این گروه سپس اغلب مناطق تحت کنترل خود را از دست داد، اما هنوز مناطق روستایی گسترده را تحت کنترل دارد و به حملات چریکی و انتحاری حتی در پایتخت ادامه می‌دهد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار