طرح ترابرد پذیری با فراز و نشیب های فراوان بالاخره به مرحله اجرای آزمایشی رسید اما با وجود تست مراحل مختلف آن هنوز ابهامی در خصوص چگونگی روند اجرا وجود دارد.

ابهام بزرگ ترابرد پذیریبه گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اجرای طرح سرویس جابه جایی اپراتور بدون تغییر سیم کارت یا همان ترابرد از دو سال گذشته مطرح شد و طبق برنامه ریزی ها می بایست طی 18 ماه به سرانجام می رسید اما وعده اجرایی آن از بهمن ماه 94 به اردیهشت و خرداد 95 رسید و حال دو روز از زمان اجرای آزمایشی آن می گذرد.

آنچه که از طرح ترابردپذیری شماره ها بر می آید؛ ایجاد رقابت بین اپراتورها برای ارئه خدمات باکیفیت تر است اما در کنار این امر مشکلاتی نیز وجود دارد؛ محدودیت 500 درخواست در روز برای دوره آزمایشی، عدم امکان تشخیص تغییر اپراتور توسط گیرنده و از بین رفتن شارژ در اپراتور قبل باعث شده است ابهاماتی در خصوص طرح ترابردپذیری به‌وجود بیاید، ابهاماتی که اگر در دوره آزمایشی برطرف نشود قطعا در ادامه باعث گرفتاری مشترکین می شود.

ثبت روزانه 500 درخواست ترابرد برای هر اپراتور

صادق عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان  با بیان اینکه دوره آزمایشی حدود یک ماه خواهد بود و در پذیرش درخواست ترابرد با محدودیت مواجه هستیم، اظهار داشت: در اجرای آزمایشی، هر اپراتور می تواند روزانه 500 درخواست ترابرد را ثبت کند و زمان ارائه درخواست ها نیز از ساعت هشت صبح تا 17 عصر پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح در دوره آزمایشی بررسی های هفتگی از روند اجرا صورت می گیرد و با توجه به میزان موفقیت یا عدم موفقیت اپراتورها در ترابرد، محدودیت های درخواست، کاهش یا افزایش می یابد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: در صورت موفقیت طرح در دوره آزمایشی پس یک ماه طرح ترابرد در شرایط واقعی اجرای خواهد شد و نحوه اجرای آن به جز در تعداد درخواست ترابرد تفاوتی با دوره آزمایشی نخواهد داشت.

عباسی شاهکوه همچنین در خصوص پرداخت هزینه ها نیز اعلام کرد: در دستور کار طرح ترابرد پذیری سیم کارت های اعتباری و دائمی در اپراتور جدید نیز به همان صورت فعال خواهند بود و هزینه های کاربران نیز بر اساس تعرفه های اپراتور جدید محاسبه می شود.

چگونه تماس گیرندگان از سیم کارت ترابرد شده مطلع می شوند

در دوره آزمایشی راهی برای تشخیص خط های انتقال یافته به اپراتور دیگر وجود ندارد، حال اگر تماس گیرنده بسته تشویقی مکالمه درون شبکه از اپراتور خود را فعال کرده باشد ضرر خواهد کرد چرا که او با پیش شماره هم خانواده خود تماس گرفته اما مخاطب‌اش اپراتور خود را عوض کرده است؛ عباسی شاهکوه در این مورد گفت: قرار است برای آگاهی مشترکان از بهره مندی یک سیم کارت از طرح ترابرد پذیری از صدای بوقی متفاوت یا اطلاعیه ای صوتی استفاده شود، البته این امر در دوره آزمایشی انجام نخواهد شد و برای دوره اجرای واقعی پیش بینی شده است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان داشت: اپراتور مقصد مجاز است حداکثر تا پنج هزار تومان بابت هزینه های جا به جایی سیم کارت دریافت کند که تقریبا معادل هزینه سیم کارت است اما انتظار داریم برای جذب مشترکان این هزینه از سوی اپراتورها دریافت شود.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص بازه زمانی ترابرد پذیری نیز گفت: بر طبق مقررات سه تا پنج روز کاری برای انتقال اپراتورها زمان نیاز است اما در طول این مدت و تا زمانی که سیم کارت با اپراتور جدید به دست مشترکان نرسد ارتباط آنها قطع نخواهد شد و بر اساس دستور العمل حداکثر زمانی که در شبکه برای قطع و وصل سیم کارت قدیم و جدید در نظر گرفته شده است پنج دقیقه خواهد بود.

اعتبار پولی سیم کارتهای اعتباری منتقل نمی شود

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه اعتباری پولی سیم کارت های اعتباری به اپراتور جدید منتقل نخواهد شد و سیم کارت های دائمی نیز باید پیش از انتقال به اپراتور جدید تسویه مالی داشته باشند، تاکید کرد: فاصله زمانی یاد شده به این منظور در نظر گرفته شده است.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان اظهار داشت: داشتن تعداد مخاطبان بسیار و فراگیری استفاده از شماره فعلی، همچنین زمان بر بودن اطلاع از شماره جدید به مخاطبان برای بسیاری از مشترکان مانعی در استفاده از خدمات دیگر اپراتورها به شمار می رفت و تلاش شده است در اجرای طرح ترابرد پذیری مشترکان حق انتخاب آزادتری تری داشته باشند و اپراتورها نیز برای حفظ مشترکان خود در فضایی رقابتی خدمات و تعرفه های مناسب تری را ارائه دهند.

نحوه ثبت درخواست ترابرد در سایت اپراتورها و دفاتر خدمات مشترکین

صادق عباسی شاهکوه در خصوص نحوه انجام طرح ترابردپذیری گفت: بیش از یک سال است که سازمان تنظیم مقررات و سه اپراتور فعال کشور برای اجرای این طرح همکاری می کنند و از یکشنبه هفته جاری این طرح به صورت آزمایشی آغاز به کار کرده است و در حال حاضر امکان درخواست ترابرد پذیری در سایت های همراه اول، ایرانسل و رایتل و دفاتر امور خدمات مشترکین وجود دارد.

وی افزود: درخواست باید در سیستم اپراتور مقصد شما ثبت شود و پس از ثبت با دریافت پیامکی از مرکز طراحی شده از سوی سازمان تنظیم مقررات به شماره 667 درخواست مورد تایید قرار گرفته و کد پیگیری برای متقاضی ارسال می شود و مراحل به صورت الکترونیکی طی خواهد شد.

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: تلاش شده است فاصله ای بین زمان قطع سیم کارت فعلی با سیم کارت با اپراتور جدید نباشد و ارتباط مشترکان آسیب نبیند، خوشبختانه تست ها در مرحله قبل از اجرا بدون مشکل بوده است اما تا زمانی که طرحی در شبکه واقعی اجرا نشود نمی توان از صحت اجرای تمام قسمت های آن اطمینان حاصل کرد.


گزارش از عاطفه بیات


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار