رییس جمهور افغانستان گفت: عدم تمایل پاکستان به سرکوب گروه‌های تروریستی و کارشکنی آن در پروسه صلح افغانستان این کشور را به سوی انزوای جهانی کشانده است.

پاکستان به سوی انزوای جهانی در حرکت است
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفت: عدم تمایل پاکستان به سرکوب گروه های تروریستی و کارشکنی آن در پروسه صلح افغانستان این کشور را به سوی انزوای جهانی کشانده است.

غنی پس از شرکت در نشست سران ناتو در ورشو  پایتخت لهستان با جمع خبرنگاران در کابل سخن می‌گفت یک بار دیگر از سیاست‌های دوگانه پاکستان در قبال افغانستان انتقاد کرد.

وی اظهار داشت: دولت افغانستان بارها نیت خود را برای ایجاد مناسبات نیک با پاکستان ثابت کرده و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

غنی تصریح نمود: حال،  دنیا به نیت درست افغانستان  مناسبات نیک با پاکستان و به ایجاد صلح شک ندارد؛ ما ثابت کردیم که ما هم نیت صلح داریم، هم طرح صلح داریم.

رییس جمهور افغانستان افزود: مناسبات چهار جانبه در حقیقت نتیجه اش چی شد، حقانیت دیدگان افغاستان در منطقه و دنیا به اثبات رسید این بزرگترین دستاورد بود.

غنی خاطر نشان کرد:در نشست های چهارجانبه صلح به صورت مشخص اقداماتی که پاکستان و دیگر کشورهای شرکت‌کننده باید روی دست می گرفت مشخص شد، اما پاکستان به تعهدات خود در این نشست ها عمل نکرد.

وی گفت:"۱۶ شاخص مشخص بود که باید روی آن اقدام می‌شد ، در این چارچوب امروز جای خوشبختی است که افغانستان در کانون توجه بین المللی و کسانی که همراه نکردند در حال انزوا هستند".

غنی تاکید نمود که به انزوا کشیده شدن پاکستان این کشور را مجبور می سازد که برای بهبود رابط با افغانستان و جهان اقدام های جدی و تازه را روی دست گیرد.

رییس جمهور همچنان خطاب به پاکستان گفت:"هرکسی که در مسایل امنیتی مداخله می کند و گروه های شورشی را در آغوش خود می گیرد پیغام ما برای شان واضح است که این ملت مقابل تان نفرت پیدا می کند...جایگاه و پایگاه برای ترریست ها ندهید مردم افغانستان تا کی خاموش بنشیند...".
آقای غنی با بیان این مطلب که پیام افغانستان به پاکستان پیامی مشخص و واضح است، اظهار داشت:" ما صلح بین دولت ها می خواهیم؛ جنگ نا‌اعلام شده پاکستان در مقابل افغانستان باید ختم شود".

وی خاطر نشان ساخت که تلاش های حکومت افغانستان سبب شده که جامعه جهانی موقف برحق دولت افغانستان در برابر پاکستان را درک کرده و هم اکنون آنان همراه افغانستان و پاکستان کار می کنند که یک چارچوب اصولی و عملی را برای مبارزه مشترک با تروریزم به وجود آورند.

این گفته ها در حالی مطرح می شود که آقای غنی بخشی از بیانیه ی خود در نشست سران ناتو در وارسا نیز از عدم همکاری پاکستان در مبارزه علیه دهشت افگنی و گروه های تروریستی انتقاد کرد.

غنی روز شنبه در وراسا گفت: کابل بجز از پاکستان، همکاری همه کشور های منطقه را برای ترویج صلح و ثبات در افغانستان با خود دارد.

وی تصریح نمود:"با وجود تعهدات واضح در روند صلح چهار جانبه، پاکستان هنوز هم فرق خطرناکی را بین دهشت افگنان خوب و بد در عمل قایل می شود. مشکل کلیدی بین کشور های همسایه ما عدم موجودیت قوانین بازی است که همه روی آن توافق داشته باشد".

اما وزارت خارجه پاکستان این اظهارات آقای غنی را رد نموده و آن را خصمانه و مایوس کننده خواند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.