رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری مشترک انسان معرفی و راه های پیشگیری از آن را تشریح نمود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شکرالله سلمان زاده اظهار کرد: با وجود اینکه بیماری ها از واگیر به سمت غیر واگیر پیش رفته، اما تهدید بیماری های واگیر همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که انتقال آن از طریق تماس مستقیم با خون حیوان آلوده، گزش کنه و تماس مستقیم با بیمار امکان پذیر است و در صورت تشخیص ندادن به موقع باعث مرگ می شود.

سلمان زاده گفت: تجهیز و راه اندازی کشتارگاه های صنعتی، استفاده از لوازم حفاظتی در هنگام کشتار دام، آموزش جامعه برای کشتار دام در کشتارگاه، بهسازی اماکن دامی، آموزش کارکنان بهداشتی، تجهیز و راه اندازی بخش های ایزوله و استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام ذبح دام ها از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: نزدیکی محل زندگی دام به زندگی انسان ها و توجه نکردن به وجود کنه در بین حیوانات نیز در پیشگیری از این بیماری قابل توجه است.

سلمان زاده بیان داشت: از آنجا که نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال ویروس ها و عوامل بیماری زا را از بین می برد بهتر است از قصابی های معتبر گوشت تهیه شود.

وی اظهار داشت: ذبح کردن گوشت در منزل و برای نذری ها نیز می تواند خطرناک باشد پس بهتر است لاشه گوشت بهداشتی از قصابی ها تهیه شود و به هیچ وجه افراد هیچ نوع حیوان زنده ای را در خانه ذبح نکنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همکاری بین بخشی با دامپزشکی در کنترل بیماری و شناسایی حیوانات آلوده مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وی خاطرنشان کرد: از سال 78 تا 93 در خوزستان 18 مورد قطعی تب کریمه کنگو و پنج مورد فوتی گزارش شده و امسال تاکنون نیز مواردی مشاهده شده است.

شکرالله سلمان زاده از دیگر بیماری های مشترک انسان و دام به تب مالت، هاری و سالک اشاره کرد و افزود: تب مالت درسال های اخیر در کشور و خوزستان رو به افزایش است و روند افزایشی آن در سال 94 بیشتر بوده است.

وی در ادامه گفت: عرضه لبنیات غیر پاستوریزه با عنوان لبنیات محلی می تواند عامل موثری در انتقال بیماری تب مالت باشد.

سلمان زاده اذعان داشت: همکاری بین بخشی برای ارتقای سواد سلامت مردم بین بهداشت، دامپزشکی، شهرداری ها و سایر سازمان های مربوطه لازم است.

وی بیان کرد: خوزستان از نظر بروز تب مالت در سال 1393 هفت در 100 هزار نفر جمعیت بوده که البته همه موارد تب مالت ثبت نمی شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هاری از دیگر بیماری ها است و موارد هاری علاوه بر سگ و هاری در شغال وروباه ها نیز وجود دارد و برنامه کنترل هاری از آموزش ها و اقدامات مداخله ای تا مایه کوبی یک برنامه جامع است.

وی به بیماری سالک اشاره کرد و بیان داشت: این بیماری توسط پشه خاکی به انسان منتقل می شود که به وفور در خوزستان وجود دارد و دفن ناصحیح زباله و همچنین انباشت نخاله ها در نزدیکی محل خانه از عوامل تهدید آمیز این بیماری است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.