وی با اشاره به ضرورت شرعی وحدت، گفت: ضرورت وحدت از دیدگاه شرع، مباحث گوناگونی دارد که در اینجا فقط به ضرورت وحدت از دیدگاه علمالاجتماع اسلامی یا جامعهشناسی اسلامی میپردازیم.
آیتالله اراکی با بیان اینکه جامعهشناسی اسلامی، یکی از رشتههای علوم انسانی اسلامی است، اظهار داشت: یکی از اصول جامعهشناسی اسلامی، این است که جوامع چگونه تبدیل به یک جامعه واحد میشود؟ یا اینکه ملاک شکلگیری یک جامعه چیست؟ یا مبنای شکلگیری جامعه واحد اسلامی چیست؟
دبیرکل مجمع جهانی تقریب افزود: بنابر آنچه در منابع اسلامی آمده، «هویت واحد»،ملاک وحدت جوامع است یعنی جامعهای واحد است که از هویت واحد برخوردار باشد.
وی افزود: جوامع همانند انسان، دارای یک جان و پیکر هستند که جان و روح این پیکر را هدایت و اداره میکنند و پیکر، ابزاری در دست روح و جان است و وقتی جان از این پیکر جدا شود، پیکر تبدیل به یک ماده جامد و بیتحرک میشود.
آیتالله اراکی گفت: آنچه جامعه را یکی میکند، هویت واحد آن جامعه است و آنچه این هویت را ایجاد میکند، اراده جمعی جامعه است و آنچه اراده جمعی را تولید میکند، فرمانروا یا رهبر است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب، با اشاره به آیه شریفه «ان الذین فرقوا دینهم و کانوا شیعا لست منهم فی شی»، اظهار داشت: اگر ما جامعه واحد اسلامی داشته باشیم، روح و جان این جامعه واحد اسلامی، فرمان رسولالله است.
وی افزود: اگر جامعهای داشته باشیم که اراده جمعی آن جامعه بر مبنای اطاعت رسولالله شکل گرفته باشد، اینجا ما یک جامعه اسلامی واحدی داریم که دارای اراده جمعی واحدی است و آنچه این اراده واحد را شکل میدهد، رسولالله است.
آیتالله اراکی تأکید کرد: بر اساس منابع دینی، هویت هر جامعهای به وسیله رهبرانی که آن جامعه برمیگزینند و فرمان رهبران را بر خود نافذ میدانند شکل میگیرد پس هویت این جامعه، با فرمان رهبران شکل میگیرد و فرمان رهبران نیز از هویتشان برمیخیزد. اگر رهبر جامعه هویتش عبداللهی باشد، این جامعه یک جامعه الهی میشود و اما اگر رهبر جامعه، هویتش عبدالهوایی باشد، یک جامعه غیر الهی شکل میگیرد؛ بنابراین اگر جامعهای دارای رهبر الهی نبود، این جامعه، جامعهای موحد نخواهد بود.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب در ادامه، با بیان اینکه ما امروز مورد تهاجم جدی دشمن قرار گرفتهایم، اظهار داشت: از بین بردن هویت جامعه اسلامی، هدف اصلی این تهاجم دشمن است.
وی افزود: دشمن در این تهاجم، از چهار ابزار مهم بهره میگیرد که اولین ابزار، ایجاد دینهای دیگر در متن جامعه اسلامی است، دومین ابزار، ایجاد مذاهب دیگر نظیر وهابیت است، سومین ابزار، ایجاد مدعیان دروغین مهدویت است و ابزار چهارم نیز مرجعسازی دروغین است که در هر چهار ابزار، پای انگلیس در میان است.
انتهای پیام/