معاون اول رئیس جمهور گفت: اراده‌ای جدی برای توسعه روابط دو جانبه ایران و بلغارستان شکل گرفته است.

ایجاد اراده سیاسی بلغارستان برای برداشتن گام مثبت با ایران/ کریدور جدید حمل و نقل اروپایی در راه است

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (دوشنبه) در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر بلغارستان، سفر نخست وزیر این کشور و هیات عالی رتبه همراه وی به تهران را مبین اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط و ارتقاء سطح همکاری‌ها میان دو کشور دانست.

وی با اشاره به مذاکرات مثبت و سازنده انجام شده در نشست هیات‌های عالی رتبه دو کشور خاطر نشان کرد: در این گفتگو‌ها در خصوص زمینه‌های مختلف همکاری از جمله نفت، گاز، حمل و نقل، صنعت و کشاورزی مذاکره شد و همچنین درخصوص سرمایه گذاری مشترک در دو کشور نیز مذاکرات مثبتی صورت گرفت.

جهانگیری اضافه کرد: در این مذاکرات همچنین درخصوص مسائل منطقه و موضوع تروریسم و افراطی‌گری و نیز نحوه مبارزه با این گروه‌ها گفتگو شد و امیدوارم با اراده جهانی که برای مقابله با تروریسم شکل گرفته، شر این گروه‌های افراطی از سر مردم منطقه برداشته شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مردم ایران و بلغارستان از اشتراکات تاریخی و فرهنگی فراوانی برخوردار هستند، گفت: روابط و سطح همکاری‌های دو کشور در گذشته از وضعیت بسیار خوبی برخوردار بوده اما پس از تحریم‌ها این روابط کاهش یافت و امروز اراده‌ای جدی میان مسئولین دو کشور شکل گرفته تا این روابط با سرعت توسعه پیدا کند.

بونیکو بوریسف نخست وزیر بلغارستان در نشست خبری خود با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ضمن قدردانی از استقبال گرم از هیئت بلغارستانی اظهار داشت: در چندین دهه روابط ما با ایران کاهش پیدا کرده است و آن نکات ناخوشایندی را که در گذشته داشتیم طی کرده‌ایم.

وی افزود: بلغارستان دچار یکسری تحولاتی بود و همواره در جهت حل برخی از این اتفاق‌ها بود تا بتواند به نتایج خوبی با توجه به شرایط بحران در منطقه برسد.

نخست وزیر بلغارستان با اشاره به مباحث قابل طرح در جلسات امروز اظهار کرد: انرژی هسته‌ای و راکتور اراک موضوعات مهمی است که امروز قرار است درباره آنها به گفت‌وگو بنشینیم، همچنین ما پیشنهاد ایجاد کریدور حمل و نقل جدید را داده‌ایم که امیدواریم به یک نتایج قابل قبولی برسیم.

وی افزود: این خط جدید حمل و نقل دو اتوبان ترایکا در بلغارستان و ایجاد خط ریلی به بندر بوگاس و استانبول است و در این میان بلغارستان در کنار کشورهای گرجستان، ارمنستان و ایران وارد پروژه حمل و نقل جدید خواهند شد، برای اجرای این کریدور گروه‌های کارشناسی از کشورهای مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار خواهند داد.

بوریسف افزود: صوفیه از امروز اعلام آمادگی می‌کند که با توجه به زیرساخت‌های خود شبکه حمل و نقل را به تمام نقاط اروپا برساند این کریدور نه تنها شامل بار بلکه می‌تواند برای انتقال گاز نیز باشد براین اساس ما خرسندیم که طرف ایرانی آماده گفت‌وگو با موضوعات مطرح شده است.

نخست وزیر بلغارستان تأکید کرد: طی دو هفته آینده تمام ظرفیت‌های بلغارستان آماده همکاری با ایران است و یکی از مهمترین موضوع مهم ایجاد "هاب گازی" در اروپاست که بسیار با این موضوع آشنا هستیم در کنار این موضوع بحث کشاورزی و ارتباطات نیز موضوعات مهمی است که باید درباره آنها به گفت‌وگو بنشینیم.

وی افزود: پیرو این مسائل وزرای خارجه و دارایی بلغارستان برای حل مشکل بانکی اقداماتی را انجام خواهند داد و در کنار آن بخش گردشگری نیز موضوعی است که در جلسات دو نفره به آن خواهیم پرداخت.

نخست وزیر بلغارستان در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشومان خاطر نشان کرد: اراده سیاسی برای برداشتن گام مثبت برای رسیدن به منافع مشترک دو کشور ایجاد شده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار