مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای امروز دوشنبه از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

الهی قمشه‌ای به خانه ابدی رهسپار شد/ حضور کمرنگ چهره‌های فرهنگی در مراسم تشییع +تصاویربه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تشییع پیکر مهدیه الهی قمشه‌ای امروز دوشنبه از مقابل تالار وحدت برگزار شد.
 
در این مراسم برخی از مدیران و چهره‌های فرهنگی حضور داشتند. از جمله این افراد می‌توان به حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی و احمد مسجد جامعی، حسام الدین سراج، ایرج حسابی (پسر دکتر حسابی)، فاطمه هاشمی (مدیر انجمن بیماری‌های خاص)، ساعد باقری اشاره کرد.

ساعد باقری شاعر کشورمان وفات این چهره سرشناس را به همه حضار تسلیت گفت و ادامه داد: انسانی در میان ما می‌زیست که شاید نوع نگاه کردنش به جهان و مهرورزی‌اش شبیه به افسانه بود. حقیقت آن است که مهدیه الهی قمشه‌ای شادمان زیست و شادمانی‌اش از آن نوعی است که کسی نمی‌تواند آن شادمانی را بگیرد.
 
وی افزود: در زیر این آسمان کبود وجود مهدیه الهی قمشه‌ای از جمله نعمت‌هایی بود که خدا به ما عنایت کرد. در واقع وی به نوعی نقش معلمی هم برای همه‌مان داشت یک معلم عملی. 
 
این شاعر گفت: معلوم است درد و دریغی که پس از فوت این شخصیت فرهیخته کشورمان در ما حاصل شده، درد و دریغ سنگینی است.

همچنین سهیل محمودی، شاعر در بخش دیگری از این مراسم گفت: در فرهنگ ما آزادی و آزادگی یعنی رهایی از قیودی که در زندگی به دستمان بسته شده است و مهدیه‌ الهی قمشه‌ای یکی از نمونه‌های آزادی و آزادگی بود. در اصل ما فرزندانی بودیم که دیر به او رسیدیم.
 
وی ادامه داد: من بعد از درگذشت مادرم، سکنات او را در مهدیه الهی قمشه‌ای دیدم.
 
محمودی اظهار داشت: ما که اهل کلام و کلمه هستیم، گوشمان از سخنان شیرین پر است و از اینکه سخن بشنویم شاید گریزان هم باشیم. مگر اینکه کسی که سخن می گوید خودش نماد آن سخنان باشد؛ ما شاهد بودیم که مهدیه الهی قمشه‌ای در همه سکناتش از آنچه می‌گفت برخوردار بود و در روزهایی که معلم‌های بزرگ کمتری وجود دارند همچون یک معلم عمل می‌کرد. الهی قمشه‌ای همیشه لبخندی بر چهره داشت و لبخندش هرگز گم نمی‌شد.
 
این شاعر تصریح کرد: مهدیه الهی قمشه‌ای پرورده مکتب معرفتی قرآن بود و به نظر می‌آید، هرچه در شخصیت او سراغ داشتیم برآمده از تکیه او بر منبع وحی الهی و پروردگی در خانه محی‌الدین مهدی الهی قمشه‌ای بود.
 
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: این خاندان تبار بسیار نکویی دارند و بر گردن فرهنگ ما به خصوص فرهنگ دینی و آیینی ما هم حق دارند و کمتر خانه‌ای است که ترجمه پدر مهدیه الهی قمشه‌ای در آن نباشد.
 
وی ادامه داد:‌ سال‌ها قبل مقاله‌ای با موضوع نعیمی و سلیمی را پیگیری می‌کردم و مرحوم الهی قمشه‌‌ای مجموعه‌ای از کارهای این دو چهره را داشتند که با مرور آنها متوجه شدم، مرحوم علامه امینی برای این دو عارف شهید لقب دریادل را به کار بردند و در این جا باید گفت مرحوم خانم الهی قمشه‌ای جزو افرادی است که دریادل بود و هیچ چیز روح بزرگش را کدر نمی‌کرد. الهی قمشه‌ای از این نوع بود و منشأ تأثیرگذاری‌اش عمل به سخنان خود بود.
 
عضو شورای شهر تهران گفت: آنچنان شاکر ذات باری تعالی بود که این برای ما قابل تقدیر است و شاید مهم‌ترین ویژگی وی بعد از وجه اخلاقی‌ شخصیتش، بیان متون گذشته به روایت امروزی بود یعنی برای حل مشکلات جهان امروز از متون گذشته بهره می‌برد.
 
مسجد جامعی خاطرنشان کرد: ما در جامعه زنان بیشتر به معرفی چهره‌هایی که تأثیرگذار بودند و از ساحتی از علم و دانش و معرفت برخوردار بودند نیاز داریم.

فاطمه هاشمی رئیس بنیاد بیماری‌های خاص نیز خطاب به ساعد باقری که در زمان بیماری مهدیه الهی قمشه‌ای به عیادت وی رفته بود، گفت: من اولین بار که با الهی قمشه‌ای آشنا شدم در سر کلاسش حاضر شده بودم. به نظرم دو خصلت عشق به خدا و عشق به مردم از جالب‌ترین ویژگی‌های مهدیه الهی قمشه‌ای بود؛ هر فرد متدینی خدا و مردم را در کنار هم می‌بیند و صحبت‌هایی که مهدیه الهی قمشه‌ای می‌کرد، چنان به دل می‌نشست که همیشه بر من تاثر می‌گذاشت.

هاشمی اظهار داشت: سخنان مهدیه الهی قمشه‌ای واقعا تأثیرگذار بود. به گونه‌ای که هفته پیش که به حضورشان رسیدم با همان روحیه شاد گفت من دیگه خسته شدم و باید بروم و برای من آنجا بهتر از اینجاست و این سخن‌ها، شب آن روز تأثیر شگرفی بر من داشت و امروز هم هنوز این سخن در یاد من هست.

همچنین حسام‌الدین سراج در بخش دیگری از این مراسم گفت: در این روزهایی که مذهب‌ ستیزی و مذهب گریزی مد شده وجود الهی قمشه‌ای غنیمتی برای همه ما و جوان‌ها بود. وی در ادامه به خوانش قطعه‌ای در وصف مهدیه الهی قمشه‌ای پرداخت.

افشین اعلا شاعر و داماد مهدیه الهی قمشه‌ای هم گفت: هرگز گمان نمی کردیم باید به این زودی با مهدیه الهی قمشه‌ای وداع کنیم اما همان گونه که معلم اخلاق بارها به ما گفته، ما مسافریم و برای توقف کوتاهی به اینجا آمدیم و باید در جای بهتر و برازنده‌تری همدیگر را دیدار کنیم.

وی افزود: دکتر الهی قمشه‌ای با قرآن زیست و آنچه که نوشت و سرود، در راستای قرآن بود. خداوند به مهدیه الهی قمشه‌ای توفیق داده بود که حرفهایش به مخاطبان نفوذ کند. وی عمرش را صرف قرآن کرد و پیامی به جز مدارا و شکر الهی نداشت.

این شاعر خاطرنشان کرد: اگر مهدیه الهی قمشه‌ای لقب آتش را برای خود انتخاب کرد به این دلیل بود که به مخاطبان خود روشنایی ببخشد.

گفتنی است؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمود دعایی بر پیکر آن مرحوم نماز خواند و سپس خانواده این مولوی شناس برجسته کشورمان در تالار وحدت و در میان دوستداران این شخصیت برجسته با عزیزشان وداع کردند.

مهدیه الهی قمشه‌ای متولد 1316 هجری خورشیدی، شاعر، مولوی‌شناس و محقق ادبیات عرفانی است. این شاعر و محقق نام‌آشنای ادبیات فارسی که از 22 خردادماه در پی مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری بود عصر دیروز در بیمارستان درگذشت. قرار است پیکر وی در لواسان به خاک سپرده شود. همچنین مجلس ترحیم این شاعره فقید، ساعت 10 صبح روز جمعه در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت درگذشت زنده یاد «مهدیه الهی قمشه ای»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیامی درگذشت بانوی فرهیخته زنده یاد «مهدیه الهی قمشه ای» شاعر و محقق ادبیات قرآنی و عرفانی را تسلیت گفت.
در متن پیام علی جنتی آمده است:

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق/ ثبت است بر جریده عالم دوام ما

یکی از ستارگان عالم ادب و عرفان در روزگار ما به خاموشی گرایید و اهالی فرهنگ و ادب را به سوگ نشاند.

زنده یاد مهدیه الهی قمشه ای، شاعر و محقق ادبیات قرآنی و عرفانی به بلندای آسمان ها پر کشید تا در جوار درگاه حضرت حق آرام گیرد.

او از تباری ارجمند و رشدیافته خانواده ای شریف بود و نبوغ و حافظه خویش را از همین تبار به یادگار داشت. طبع شیرین او در شعر و ذوق لطیفش در نثر به گونه ای بود که حلاوت را در جان مخاطب می ریخت و او را مجذوب خویش می کرد.

آن بانوی فرهیخته شیفته مکتب قرآن و اهل بیت بود و از سن کودکی در خدمت پدر بزرگوارش، فقیه و عالم عالی قدر، مهدی محیی الدین الهی قمشه ای به شعر و ادب علاقه مند و با قرآن و ادبیات عرفانی مأنوس شده بود و دیگران را نیز با گشاده رویی از این منبع بزرگ دانش و بینش بهره مند می کرد.

ضایعه فقدان این بانوی فرهیخته را به اهالی فرهنگ و ادب، خانواده و اخوان الهی قمشه ای تسلیت می گویم و از درگاه خداوند منان برای مصیبت دیدگان، صبر جمیل مسئلت دارم.



برای دیدن عکس های بیشتر اینجا کلیک کنید


انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خداوند ایشان را همنشین فاطمه زهرا (س) نماید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد و یادش گرامی باد
آرزوی صبر برای بازمانده گان آن مرحومه ، از خداوند منان دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد ویادش گرامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۵
حیف به همچین انسانهایی که میروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۵
این خانواده همه عالم دین اند و عارف.خدا رحمتش کنه به عنوان یک کورد زبان تسلیت میگم به برادر بزرگوارش و خانواده گرامیش.لبیک یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
افسوس و صد حیف که از وجودش محروم شدیم خیلی دلم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۵
وقتی این خبر را شنیدم خیلی ناراحت شدم خدا رحمتش کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خدایشان بیامرزاد!
Germany
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
درود به روان پاکش
وتسلیت به ملت ایران بخصوص به جامعه فرهنگی که چنین گوهری را از دست دادند
دریغا که سرمایه های معنوی ونادره ی زمان چه عمر کوتاهی دارند وچراغ وجود وجودشان زود

خاموش میشود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۱ تير ۱۳۹۵
سلام. این بانو رو من نمیشناسم ولی این طور ک در این مقاله خوندم خیلی بانو بزرگواری هست خدا رحمتش کنه. چهره های فرهنگی رو بی خیال بابا این بانو انقد بزرگ ک نیازی به حضور این چهره های فرهنگی نداره. برای شادی روحش و کل اموات صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۵
واقعاً این جمله در حق ایشان شایسته است:
«معلوم است درد و دریغی که پس از فوت این شخصیت فرهیخته کشورمان در ما حاصل شده، درد و دریغ سنگینی است.»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
اگه خواننده یا کارگردان در پیت بود میومدن/قدردانشمند ها رو نمیدونیم که این وضعیتمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خدا رحمتش‌ کنه‌ شک شدم‌ این خبر خوندم‌ اصلا فکرش رو نمی کردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد ویادش گرامی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۱ تير ۱۳۹۵
واقعا این خاندان همه عالمان دین اند.خدا رحمتش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
همه فقط جو زده شدن برای عباس کیارستمی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
حیف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۵
برای کیا رستمی چون بوی سیاست میداد رفتن ولی برای این خانم فرهیخته کم رفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خدارحمتشون کنه حیف از دستشون دادیم کوهی از علم که ناشناخته ماندند و رفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۱ تير ۱۳۹۵
انالله واناالیه راجعون
خدابیامرزدش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خوش به حالش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد
-
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
روحش شاد
Iraq
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خدا رحمتش کنه
خیلی چیزها ازش یادگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۵
واقعا آدم نازنینی بود خدا رحمتش کنه
آخرین اخبار