سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات: اپراتورها در هنگام ارائه بسته های اینترنتی خود، به طور شفاف مشترکین خود را آگاه کرده و آنها را از شرایط بسته های خود آگاه کنند.

اینترنت منصفانه یا کلاه برداری در روز روشن؟به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در چند روز گذشته  تصویر پیامکی در  شبکه های اجتماعی دست به دست شد که  در آن یکی از اپراتور ها سرویس اینترنت نامحدود 1 تا 11 بامداد را  در ساعت ده و پنجاه دقیقه حذف و از آن پس مصرف را به صورت آزاد محاسبه کرده است. جناب آقای مهندس حسین فلاح جوشقانی، سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با، خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به سوالات این چنین پاسخ داد.

1- چند روز گذشته شاهد این بودیم که یکی از اپراتورها سرویس اینترنت نامحدود 1 تا 11 شب داشته، ولی ساعت 10:50 دقیقه اینترنت این دوست گرامی قطع و بعد از آن، مصرف اینترنت براشون آزاد محاسبه شده، چرا باید همچنین اتفاقی از طریق یک اپراتور صورت بپذیرد؟

بحث اینکه مصرف به اندازه عادلانه یا منصفانه باشد، یک بحث متداول است. اما این منوط است به اینکه اپراتور در هنگام ارائه بسته به مشترکین، این موضوع را به طور شفاف اطلاع رسانی کند و بگوید که سرویس نامحدود این اپراتور با این مشخصات و با این محدودیت ها است.
معمولا ممکن است یک سرویس نامحدودی را اعلام کنند و بگویند اگر مصرف از یک حدی بالاتر برود، ما فرآیند بسته ی شما را غیرفعال کرده و وارد مصرف عادی یا آزاد می کنیم.
اما ما در رابطه با اپراتور متخلف، بررسی هایی را انجام دادیم و متوجه شدیم که این اپراتور در این خصوص اطلاع رسانی نکرده و براساس سیاست های داخلی خودش این عمل را انجام داده، که ما تذکر لازم را به این اپراتور دادیم و اعلام کردیم که حتما باید از این به بعد، به طور شفاف و کامل در خصوص بسته ها اطلاع رسانی کند. و در رابطه با بسته هایی که قطع کرده است، دوباره فعال و راه اندازی صورت بپذیرد.

2- یکی از کاربران ما، از اپراتور خود اعلام نارضایتی کرده؛ چرا که می گوید من در بسته بلند مدتی که خرید کرده ام، 22 گیگا بایت اینترنت روزانه داشته است و آن را بین دوستان خود به اشتراک گذاشته ام. بعد از چند ساعت بدون اینکه حجم اینترنت من به پایان برسد، از طرف اپراتور، پیامکی دریافت کرده است مبنی بر حذف بسته اینترنت خود و کل مقدار اینترنت مصرف شده با تعرفه آزاد برای ایشون محاسبه شده و باعث شده تا 90 هزار تومان خسارت ببیند؛ آیا این خسارات برگشت پذیر است و چه راه حلی برای این موضوع اندیشیده اید؟

بنده دقیقا موردی که شما اشاره کردید را برای بار اول است که می شنوم. خوب باید گفت این موضوعی است که ما باید حتما بررسی کنیم .
تمامیه نقطه ی مهم این است که از نظر رگولاتوری و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بحث مهم این است که مردم از آن بسته ای که خریداری می کنند، کاملا از شرایطش آگاه باشند.
اپراتور می تواند با توجه به اختیار دار بودن در ارائه بسته های اینترنتی خود، البته با رعایت چهارچوب ها و مقررات، می تواند بسته های متنوع برای جذب مشتری یا بازاریابی ارائه دهد؛ و ما صرفا سقف قیمت ها را براساس مصوبات اعلام می کنیم.
اپراتور باید در خصوص شرایط استفاده از بسته ها را به مشترکین خود اطلاع رسانی کند و زمان بندی های این بسته ها را مشخص و اگر محدودیتی دارند، به مشترکین اعلام کند.
اگر طی مورد ذکر شده توسط شما، پیگیری توسط اپراتور صورت نگرفته باشد، ما آن را پیگیری کرده و اگر لازم باشد با اپراتور خاطی برخورد کرده و تذکرات لازم را می دهیم.

3- در سیاست مصرف منضفانه اردیبهشت سال قبل، اینترنت نامحدود شرکت مخابرات حذف شد و طرح های حجمی جایگزین شده اند؛ اگر بسته های اینترنت ارائه کنندگان به مشترکین محدودیت حجمی دارد، چرا از نام نامحدود استفاده می شود؟ آیا این یک نوع فریب مشترکین تلقی نمی شود؟

نه، شما ببینید بحث نامحدود به این مفهوم نیست که مشترک به هر میزان که خواست، می تواند از آن استفاده کند.
بحث نامحدود باید شرایطش  نیز اعلام شود. من گفتم، بحث استفاده ی منصفانه یک روال معمولی است که اپراتورها می توانند اعمال کنند؛ به شرطی که شرایط آن را اعلام کنند.
اپراتور می تواند بگوید مصرف نامحدود، منتها با ذکر شرایط آن بسته؛ اگر مخابرات یا هر اپراتوری، در شرایط خود اعلام نکند و صرفا از کلمه ی نامحدود استفاده کتد، باید برای مشترکین به صورت نامحدود این امکان را فراهم بکند تا مدت زمانی که برای این بسته تعریف شده است.
اگر قبل از فروش سرویس به مشترکین، با آگاهی کامل و شفاف سازی دقیق، به مشترکین خود اعلام بکند که شرای بسته های نامحدود ما این است، هیچ ایرادی ندارد؛ چرا که مشترک ، با آگاهی کامل آن بسته سرویس اینترنت را خریداری کرده و استفاده می کند.

4- آیا شما راه ارتباطی برای این امر در نظر گرفتید، تا مشترکین بتوانند اعلام نارضایتی کنند؟

ما برای ارتباط های مردمی سامانه 195 را راه اندازی کرده ایم و مشترکین می توانند جهت ارتباط با ما و ارائه شکایات خود با سامانه 195 در ارتباط باشند.



گزارشگر: شاهین علی مددی

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۲۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
من ماهیانه سرویس نامحدود ... ، 512 تا 2 مگ رو می خرم با مالیات میشه 63 هزار و خورده ایی...

اینکه خوبه ماهی 30 گیگ هم بخوام مصرف کنم ، میشه ماهی 35 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۵
این اپراتور ها هم معلوم نیست چیکار میکنن من با خط دائمم بسته یک ماهه خریدم وقتی حجم اون تموم شد پیامک اطلاع رسانی اون تا چند ساعت بعد به دستم رسید و همین موضوع باعث شد حدود سی هزار تومن اینترنت آزاد برام حساب بشه
اصلا چرا باید قیمت اینترنت آزاد ایران اینقد بالا باشه و کیفیت سرویس دهی اینقد پایین؟؟؟؟؟؟