در حالیکه دوره هشت ساله ریاست‌جمهوری اوباما به پایان رسیده، میراث سال‌های فعالیت او همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت: در سال 2008، زمانی که "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرد، مردم بسیاری از کشورهای جهان نیز به وی علاقمند شدند. او چهره ای جدید در دنیای سیاست آمریکا بود و با سخنرانی های خود توانست نظر افراد بسیاری را جذب کند. او بخشی از کودکی خود را در کشورهای آسیایی و اقیانوسیه گذارنده بود و رنگ پوستش باعث شد تا افراد خارجی بسیاری نسبت به وی احساس ارتباط داشته باشند. شاید یکی از مهم ترین ویژگی های اوباما، تفاوت بسیار وی با جورج بوش بود. فردی که به عراق و افغانستان حمله کرد و سال ها جنگ را به عنوان میراث خود باقی گذاشت. اوباما به مردم وعده امید و تغییر داد و بسیاری باور داشتند که وی می تواند به این وعده ها عمل کند. آن ها باور داشتند که او می تواند جنگ در کشورهای خاورمیانه را پایان دهد، وضع آمریکا در زمینه حقوق بشر را بهبود بخشد و حتی فقر جهانی را کاهش دهد. تنها مدت کوتاهی پس از پیروزی اوباما در انتخابات آمریکا، وی پیروز جایزه صلح نوبل شد، واقعه ای که هرچه بیشتر نشان از امید جهان نسبت به فعالیت های او داشت.

میزان محبوبیت اوباما در بعضی از کشورها به بیش از 90 درصد رسید. حتی در تعدادی از کشورهای خاورمیانه، که آمریکا در آن ها از محبوبیت بسیار پایینی برخوردار است، اوباما توانست طرفداران خاص خودش را به دست آورد. 

با این حال اوباما موفق نشد تا در دوران خود به صلح دست یابد. در حالی که او تلاش می کرد وعده هایش را تحقق بخشد، بسیاری از کشورهای جهان روز به روز در وضع نامناسب تری قرار می گرفتند. آمریکا با وجود تمام فعالیت ها و اقدامات هنوز در کشورهای عراق و افغانستان نیرو دارد. در بسیاری از کشورهای خاورمیانه اختلافات سیاسی به خشونت کشیده شده و اثرات منفی بسیاری به همراه داشته اند. در همین حال روسیه نیز بدون اهمیت به هشدارهای آمریکا، نفوذ خود را در کشورهای شوروی سابق افزایش داده است. افراد بسیاری اقدامات اوباما در خصوص این وقایع را نشانی از ضعف این رئیس جمهور می دانند.

 در اردن، اطمینان در خصوص اوباما از 31 درصد در سال 2009 به 14 درصد در سال گذشته کاهش یافت. بیش از 86 درصد از انگلیسی ها در سال 2009 نسبت به اوباما اظهار اطمینان کردند. این رقم در سال 2015 به 76 درصد کاهش یافت. حتی در کنیا، کشوری که اوباما ارتباط خانوادگی دارد، محبوبیت اوباما از حدود 95 درصد در دو سال ابتدایی فعالیتش به 80 درصد در 2015 کاهش یافت. 

با این حال اوباما همچنان از محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به جورج بوش در پایان دوران ریاست جمهوری اش برخوردار است. حتی در تعدادی از آمار ارائه شده، محبوبیت اوباما در ماه های اخیر در کشورهای مختلف روندی رو به افزایش به خود گرفته است. یکی از دلایل اصلی این موضوع می تواند رشد ناگهانی نامزد غیر معمول حزب جمهوری خواه باشد. فردی که با اظهارات خود در موارد مختلف باعث ایجاد نگرانی های بی سابقه شده است.

بسیاری از شهروندان مصری معتقد هستند اوباما کشورشان را رها کرده است. اوباما در سال 2009 با حضور دراین کشور سخنرانی معروفی را ارائه داد که باعث شد افراد بسیاری نسبت به آینده روابط آمریکا و مصر امیدوار شوند؛ اما در آن زمان هیچ کس اطلاع نداشت که دو سال بعد مصر درگیر جنگ داخلی شدیدی می شود که اثر آن تنها خرابی و نابودی است.

مصر یکی از بهترین نمونه های تلاش اوباما برای ایجاد تعادلی میان واقعیت و اهدافش است، و بر اساس وضع فعلی می تواند گفت که او در دست یابی به اهدافش در این کشور موفق نبوده است. اعتماد به اوباما در این کشور از 42 درصد در سال 2009 به 19 درصد در سال 2014 کاهش یافت.

کوبا نیز یکی دیگر از کشورهایی است که در اهداف اوباما قرار داشته است. بسیاری از مردم این کشور از تصمیم اوباما برای بازگشایی روابط میان کوبا و آمریکا و همچنین لغو بسیاری از تحریم های بین المللی راضی هستند. آن ها امیدوارند که این اقدامات می تواند آینده کشورشان را بهبود بخشد.

با این حال بخش بزرگی از جمعیت جوان این کشور معتقدند اوباما این اقدامات را بسیار دیر انجام داده است. آن ها باور دارند که تغییرات و بهبود آینده کوبا نیازمند زمانی بسیار طولانی است و عمر آن ها برای مشاهده این پیشرفت ها کافی نیست.

بسیاری از شهروندان کوبایی معتقد هستند که اوباما می تواند بیش از اکنون، در راستای بهبود وضع کوبا اقدام کند. آن ها باور دارند که اقدامات فعلی وی کمتر از حد توان واقعی آمریکا است.

درگیری های ایجاد شده در اوکراین نیز مشکلات بسیاری را برای دولت اوباما به همراه داشته است. در حال حاضر بیشتر شهروندان اوکراینی از دولت او به دلیل حمایت های مالی و غیر مالی متشکر هستند. در عین حال افراد دیگری این پرسش را مطرح می کنند که آیا اوباما می توانسته اقدامات بیشتری برای کمک به آن ها انجام دهد. آن ها می گویند که اوباما باید در برابر سیاست های روسیه شجاعت بیشتری از خود نشان می داد.

از زمان آغاز درگیری های اوکراین، آمریکا بیش از 1.3 میلیارد دلار کمک مالی در زمینه های مختلف به این کشور اختصاص داده است. اوباما همچنین با همکاری بسیاری از کشورهای آمریکا به تحریم روسیه پرداخت. با این حال اوباما اظهار کرده است اوکراین در مرکز اهمیت سیاست های آمریکا قرار ندارد.

بسیاری از اوکراینی ها در خصوص سیاست های اوباما اطمینان ندارند. در یکی از آمارهای گرفته شده در سال 2015، تنها نیمی از شهروندان اوکراین در خصوص سیاست های اوباما در مورد مسائل بین المللی اظهار اطمینان کردند.

با به پایان رسیدن دو دوره ریاست جمهوری اوباما، مردم اوکراین در حال نگاه کردن به نامزدهای بعدی انتخابات هستند. 

بسیاری از شهروندان این کشور باور دارند کلینتون می تواند به کشور آن ها کمک کند. کلینتون در گذشته اظهار کرده بود آمریکا باید برای کمک به اوکراین به آن ها تجهیزات نظامی ارسال کند.

در سوی دیگر، نام ترامپ باعث ترس شهروندان اوکراینی می شود. موضوعی که در بسیاری از دیگر کشورهای جهان نیز صادق است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار