اعضای ناتو در نشست وارسا ماموریت نیروهای حمایت قاطع را در افغانستان تمدید کردند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ ینس استولتنرگ دبیرکل ناتو در نشست خبری گفت: در نشست وارسا توافق شده که ماموریت نیروهای قاطع پس از سال ۲۰۱۶ در افغانستان ادامه یابد.

همچنان در این نشست اعضای ناتو به ادامه‌ای همکاری خویش با نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ توافق نشان داده و گفته اند این پیشنهاد بررسی می‌شود.

اعضای ناتو  در این نشست تاکید کرده اند که همکاری سیاسی و نظامی دراز مدت به افغانستان خواهند داشت.

دبیرکل ناتو گفته است تداوم این همکاری به علت وضعیت نگران کننده امنیتی و چاش‌های که این کشور پیش رو دارد، می‌باشد.

اعضای ناتو در وارسا تاکید کرده اند که این همکاری منوط به بهبودی در وضعیت حقوق بشر،  حقوق زنان و مبارزه با فساد و اصلاحات انتخاباتی است که باید حکومت افغانستان به آن توجه داشته باشد.

رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان محمد اشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجراییه در این نشست شرکت کرده اند.

امروز همزمان با برگزاری نشست وارسا ده‌ها تن از شهروند افغانستان مقیم در کشور‌های اروپایی این شهر تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان تصمیم حکومت افغانستان را در مورد انتقال خط برق از مسیر سالنگ را ناعادلانه و تبعیض آمیز خواندند و اعضای ناتو خواستند که حکومت افغانستان خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان را از مسیربامیان انتقال دهد.

تظاهرات در وارسا بخشی از اعتراض گسترده جنبش موسوم به روشنایی است که در اعتراص انتقال خط برق از مسیرسالنگ شکل گرفته و بانی تظاهرات میلیون و اعتراض‌های گسترده در داخل افغانستان و خارج از این کشور بوده است.

جنبش روشنایی دیروز نیز در کابل همایشی با اشتراک هزاران نفر برگزار کرد و یکبار دیگر از حکومت خواست که خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان را از بامیان و میدان وردک بکشد و در غیر آن صورت دو هفته دیگر تظاهرات گسترده و نامحدود را در کابل برگزاری می‌کند.

این درحالی است که حکومت افغانستان ماه گذشته تفاهم نامه‌ی انتقال خط برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمستان را با بانک آسیایی که هزینه آن را پرداخت می‌کند امضا کرد و به دنبال قرار داد انتقال خط برق ۲۵۰ کیلوولت از دوشی به بامیان امضا کرد که  کار آن تا تابستان سال ۱۳۹۸ ختم می‌شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: ناتو ، افغانستان ، داعش ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.