معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس با بیان این مطلب گفت : ادبیات کودک و نوجوان به نوشتههایی گفته می شود که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد و به زبان و نثری مناسب درسطح سواد کودکان نوشته شده و معمولا همراه با تصاویر است.
شهرزاد غلامی با بیان اینکه از ویژگیهای مهم ادبیات کودک و نوجوان، زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه برای کودکان و نوجوانان، رشد و پرورش شخصیت کودک و اهمیت پیام با تصویر است افزود : هدف این ادبیات معرفی توصیفی و تحلیلی کتاب ها و پایاننامههایی است که در زمینه نقد و نظریه ادبیات کودک در ایران تالیف و منتشرشدهاست.
وی مهمترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان را آماده کردن کودک برای شناختن، دوست داشتن، شناساندن کودک به خویشتن، ایجاد احترام به اصالت انسانی ، سرگرم کردن و علاقهمند کردن کودک به مطالعه وایجاد تقویت صلح در جهان دانست و بیان کرد : تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در همه کشورهای جهان دارای چهار مرحله است.
به گفته غلامی ،آفرینش و انتقال آثار ادبی به صورت شفاهی، گردآوردی و نوشتن آثار ادبی شفاهی ،پدید آوردن آثار ادبی با الهام از آثار شفاهی و آفرینش آثار ادبی ویژه کودک و نوجوان چهار مرحله از تاریخ ادبیات و نوجوان است .
مركز مطالعات ادبيات كودك دانشگاه شيراز هم موسسهاي علمی پژوهشی است ، كه در سال 1384 تاسيس و زير نظر معاونت پژوهشی دانشگاه شيراز اداره می شود .
به گفته خسرونژاد رییس این مرکز؛ از اهداف مركزتحقیقات ادبیات کودک انجام پژوهش های بنيادين در حيطه ادبيات كودک و نقد ادبيات كودک در گسترش این ادبیات است .
وی از وظایف این مرکز را راهاندازی دوره كارشناسی ارشد ادبيات كودک در دانشگاههای كشور، انتشار مجله علمی ،پژوهشی در قلمرو ادبيات كودک و تاليف و ترجمه آثار مطرح در زمينه نقد و نظريه ادبيات كودک است .
در حال حاضر طرحهای مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز برای کمک به تولید و ژرفسازی نظریهادبیات کودک در سطح ملی، در برگیرندهدو نوع فعالیت ترجمه و تألیف است و تلاش می شود تا در هر دو زمینه، طرحهای گسترده و بنیادینی ارائه شود.
انتهای پیام/س