در هفته‌ای که گذشت؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اخبار متعددی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت علوم در این هفته با اخبار بیشماری ازجمله اعلام جزییات آزمون زبان دانشگاه پیام نور، جزئیات زمان توزیع کارت ورود به جلسه آزمون سراسری 95، آغاز ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد، جزئیات ثبت‌نام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی، افزایش سهمیه عتبات و قرعه کشی مجدد روبه‌رو بوده است.

جزئیات زمان توزیع کارت ورود به جلسه آزمون سراسری 95
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش درباره نحوه‌ و زمان پرینت برگ راهنما و کارت شرکت در آزمون افزود: کارتهای‌ شرکت در‌ آزمون‌ کلیه‌ داوطلبان‌ گروههای‌ آزمایشی‌ علوم‌ ریاضی‌ و فنی‌، علوم‌ تجربی‌، علوم انسانی‌، هنر و زبانهای خارجی‌ به همراه برگ راهنمای شرکت در آزمون از روز یکشنبه مورخ بیستم لغایت چهارشنبه مورخ ۲۳ تیر ۹۵ برای مشاهده و پرینت بر روی پایگاه اطلاع ‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www. sanjesh. org  قرار می‌گیرد. 

بدیهی است برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است. لذا کلیه داوطلبان باید برای پرینت کارت شرکت در آزمون اقدام کنند.

آغاز ثبت‌نام سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاههای اجرایی
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش گفت:ثبت نام برای شرکت در سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور برای جذب مجموعا 19 هزار و 251 نفر در 12 دستگاه اجرایی و 68 دانشگاه از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی روز دوشنبه 28 تیرماه 95 از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز می شود.

وی افزود: لذا کلیه متقاضیان واجد شرایط برای این آزمون استخدامی میتوانند به منظور کسب اطلاعات و جزئیات مربوط به رشته، شغل و محل استخدام هر دستگاه و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی به دفترجه راهنمای ثبت نام و شرکت رد آزمون فوق مراجعه کنند.

افزایش سهمیه عتبات و قرعه کشی مجدد
محمد رضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان بیان کرد:اعزام دانشجویان به عتبات عالیات از اول مرداد ماه آغاز و تا ۸ آبان ماه ادامه پیدا می کند و در این مدت در مجموع حدود ۱۷ هزار نفر از دانشگاهیان سراسر کشور به عتبات عالیات اعزام می شوند.  مقرر شده بود که در پانزدهمین دوره اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات 13 هزار نفر به این سفر معنوی اعزام شوند اما به دلیل استقبال زیاد این تعداد به حدود ۱۷ هزار دانشگاهی افزایش داده شد.

فقیهی گفت: سهمیه اضافه شده به نسبت تاریخ هایی که ثبت نام بیشتری دارند قرعه کشی می شود. 

سطح بندی دانشگاه‌های دولتی بعد از بازخورد مجدد بررسی می شود
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص نتایج سطح بندی دانشگاه‌های سراسری اعلام کرد: انجام سطح بندی دانشگاه های دولتی تا کنون سابقه نداشته و هیچ دستگاه و نظامی سطح بندی دانشگاه ها را انجام نداده برهمین اساس وزارت علوم این کار را آغاز کرد و ادامه روند مشروط به بازخورد آن است، درواقع این سطح بندی، فاز اول و مقدماتی بود و هنوز نمی شود به عنوان جمع بندی نهایی آن را تلقی کرد. بعد از بازخورد، آن را مجدد بررسی کرده و در صورت وجود اشکال آن را اصلاح و در حقیقت برای این کار بخش خصوصی مشخصی را تعیین می کنیم.

پسوند پزشکی معیار واگذاری رشته به وزارت بهداشت نیست
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نفس صحبت رییس جمهور ایرادی ندارد که رشته های مبتنی بر سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شود، اما همه این موارد به محتوای درسی مرتبط است. اگر یک رشته ای صرفا یک پسوند سلامت پزشکی و دارویی دارد لزوما به این معنی نیست که پس به وزارت بهداشت مرتبط است. درهمین راستا وزارت علوم با وزارت بهداشت یک توافقی را در حضور هر دو وزیرعلوم و بهداشت انجام داد و توافق شد که کمیته ای تشکیل شده و دستورالعملی را در رابطه با اینکه مجری رشته های بین رشته ای کدام وزارت خانه باشد، تصمیم گیری کند. کمیته مذکور نیز دستورالعملی را در این زمینه تدوین و پنج مولفه را مشخص کرد که این مولفه ها تعیین کننده این مهم هستند که تمرکز یک رشته به کدام وزارت خانه مرتبط می شود.

جزییات آزمون زبان دانشگاه پیام نور اعلام شد
 محمد علی ابراهیمی مدیر سنجش و ارزشیابی دانشگاه پیام نور گفت: آزمون زبان این دانشگاه برای داوطلبان و دانشجویان مقطع دکتری بوده که خود را برای امتحان جامع آماده می کنند.این آزمون در دانشگاه پیام نور در هر فصل یکبار برگزار می‌شود که علاوه بر دانشجویان مقطع دکتری، داوطلبان آزاد نیز حق شرکت در آن را داشته و در صورت قبولی می توانند مدرک زبان را کسب کنند.

مربیان متقاضی دکتری تخصصی دانشگاه آزاد بورس رایگان می‌شوند
فرهاد حسین زاده لطفی معاون اموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخشنامه‌ میزان درصد بورس اعضای هیات علمی پذیرفته شده در دوره دکتری تخصصی با بیشتر از بیست سال سابقه خدمت به روسای واحد های مراکز استان، واحد های جامع مستقل، سازمان سما و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد و مسئولیت اجرای این بخش نامه ها بر عهده ی معاونان آموزشی هر کدام از واحد هایی است که بخش نامه به آنها ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه 140 هیات رئیسه دانشگاه آزاد اعضای هیات علمی با مرتبه‌ی مربی و سابقه ی بیش از 20 سال و با شرط ادامه تحصیل در دوره‌ی دکتری تخصصی مشمول بورس رایگان می‌شوند که تعهد آنها نیز تا سقف 30 سال خدمت در نظر گرفته شده است.

آغاز ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه آزاد 
طه هاشمی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: ثبت‌نام نقل و انتقالات دانشجویان مهمانان دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی 95 – 96 از امروز آغاز می‌شود و تا 15 مرداد ادامه دارد. دانشجویان می‌توانند برای ثبت‌نام به سامانه نقل و انتقالات دانشجویی مراجعه کنند و با ذکر دلیل انتقال و مهمانی شروع به ثبت‌نام نمایند تا مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرند.

ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته‌های دارای شرایط خاص و بورسیه اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: براساس برنامه زمانی پیش بینی شده فهرست اسامی تعداد 19 هزار و 719 نفر از معرفی شدگان چند برابر ظرفیت کدرشته محل‌های بورسیه با رشته های دارای شرایط خاص آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1395 از دیروز دوشنبه 14 تیرماه روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است.

گفتنی است؛ ظرفیت پذیرش دانشجو برای رشته های دارای شرایط خاص و بورسیه چهار هزار و 740 نفر است.

پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه پیام نور
ابو الفضل فراهانی معاون آموزشی وتحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور گفت: این دانشگاه در راستای تحقق رسالت خود مبنی بر گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی در بین علاقه مندان در همه مقاطع به‌ویژه در مقطع دکتری تخصصی، برای سال تحصیلی ۹۵ از بین معرفی شدگان چند برابر ظرفیت آزمون دوره دکتری تخصصی (PHD) نیمه متمرکز ، (از طریق ارزیابی تخصصی) مصاحبه اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.

نگاه وزارت علوم به منشور حقوق دانشجویی نگاه ترویجی است
ضیاءهاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از اقدامات اساسی وزارت علوم، تدوین منشور حقوق دانشجویی بود که در جهت تدوین آن مطالعات گسترده‌ای توسط کارشناسان این وزارتخانه انجام شده است. رویج منشور دانشجویی اگر به صورت خودجوش در فضای دانشگاه صورت گیرد علاوه بر کار تبلیغی، جنبه ترویجی داشته و کمک بزرگی به دانشجویان در جهت شناخت حقوق خود در فضای علم و دانش می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه کتاب منشور حقوق دانشجویی دستورالعمل نیست که به دانشگاه‌ها ابلاغ شود، بیان کرد: نگاه ما به منشور حقوق دانشجویی، ترویجی است و دفاع دانشجویان از حقوقشان امری مهم برای وزارت علوم محسوب می شود.

‌تلاش برای کاهش هزینه‌های دانشجویان عراقی علاقه‌مند به تحصیل در ایران
حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به دیدار مسئولان آموزشی عالی ایران و عراق گفت: ایران برای برگزاری دوره های دانش افزایی استادان عراقی، ‌تعریف و اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک، ‌تلاش برای کاهش هزینه های دانشجویان عراقی علاقه مند به تحصیل در ایران، اعطای فرصت های مطالعاتی به استادان عراقی، ‌اعطای بورسیه به استادان دانشگاه های برتر عراق، ‌تاسیس دانشکده مشترک، ‌اعطای بورس به زنان عراقی ‌ و برگزاری دوره های آموزشی برای دانشجویان کارشناسی عراقی آمادگی دارد.

راه اندازی انجمن گردشگری ورزش دانشگاهی در سازمان امور دانشجویان
محمد پورکیانی مدیرکل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: در بحث صنایع گردشگری ورزشی یکی از بزرگترین صنعت‌ها ورزش است. با بسترسازی و حمایت های وزارت علوم و اهتمام و همیاری تمام دانشگاه ها امیدواریم از این صنعت سبز و پر منفعت در جهت توسعه و رشد علمی ورزشی و خود اتکایی دانشگاه ها حداکثر بهره مندی را داشته باشیم.

وی افزود: برخی دانشگاه ها به صورت جسته و گریخته روی این موضوع کار کردند اما در سازمان امور دانشجویان آنطور که باید و شاید به این مسئله پرداخت نشده و کار جدی صورت نگرفته است. هرچند این انجمن بصورت موردی در برخی دانشگاه‌ها تشکیل شده اما برای نظم و نظام بیشتر، چنین انجمنی در سازمان امور دانشجویان ایجاد شد.

اقدامات وزارت علوم برای ترویج حجاب در دانشگاه‌ها
ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه زمینه مشارکت خود دانشجویان در ترویج حجاب فراهم شده، افزود: با برگزاری نشست‌های متعدد سعی کردیم به خوبی اهمیت و ارزش حجاب در دانشگاه‌ها را ترویج دهیم و برای تقویت تفکر ناظر به حجاب نشست‌های علمی برگزار کردیم چرا که فکر می کنیم این آموزه دینی با روشهای علمی و فرهنگی بایستی جا بیفتد. 

هاشمی همچنین با اشاره به اینکه علاوه بر دعوت صاحب نظران و استادان در این حوزه، تعدادی کتاب و جزوه آماده چاپ است، اظهار داشت: ما بعنوان یکی از عناصر دخیل در حوزه فرهنگی به اندازه خودمان تلاش می کنیم ولی طبیعتا رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف روی این مسئله اثرگذار هستند.در کرسی‌های آزاد اندیشی توصیه کردیم که ارزش، ضرورت‌ها، نتایج حفظ حجاب و آسیب‌های ناشی از بدحجابی و بی حجابی مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع تبدیل به یک گفتمانی در سطح دانشگاه شود.

راه‌اندازی 2 دفتر کنسولی جدید در دانشگاه‌ها بعد از ماه رمضان
صمد حاج‌جباری مدیرکل دانشجویان داخل سازمان دانشجویان وزارت علوم بیان کرد: دفاتر کنسولی با هدف رفاه حال دانشجویان غیرایرانی و تسهیل امور تحصیلی آنان راه اندازی می‌شود و دانشجویان غیرایرانی برای تمدید اقامت، مهاجرت، صدور ویزا و به طور کلی امور کنسولی خود باید به دفتر کنسولی مرکزی در تهران مراجعه کنند، اما با راه اندازی این دفاتر در برخی استان ها و دانشگاه‌ها از تردد این دانشجویان کاسته می شود.

وی با اشاره به راه اندازی دفتر کنسولی در دانشگاه کرمان در فروردین امسال اظهار کرد: در فروردین ماه امسال دفتر کنسولی در دانشگاه کرمان راه اندازی شد و راه اندازی این دفاتر در دانشگاه سمنان و دانشگاه پیام نور مرکزی نیز در برنامه سازمان امور دانشجویان قرار دارد که بعد از ماه مبارک رمضان پیگیری می‌شود.

مهلت ارسال آثار به جشنواره فارابی تا پایان تیرماه
حسین میرزایی رییس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی ثبت نام آثار محققان برای شرکت در هشتمین دوره از این جشنواره از اول خردادماه سال جاری آغاز شده و محققان می توانند تا پایان تیرماه از طریق پایگاه اینترنتی این جشنواره، آثار خود را ارسال کنند. در این دوره از جشنواره تمام آثار اعم از طرح های پژوهشی، رساله های دکتری و پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد به صورت دیجیتال و تنها از طریق سامانه الکترونیکی جشنواره دریافت می شوند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار