به گزارش
خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در سیستمهای آموزشی افراد زیادی کار میکنند، از خدمتکاران گرفته تا استادان و معاونان و روسا. این افراد هرکدام به نوعی روی تربیت دانشجویان اثرگذار هستند و نقش استادان در این میان برجستهتر است، به طوری که می توانند برای یک دانشجو سرنوشتی طلایی را رقم زنند.
امروزه با وجود پیشرفتهای ایران و ایرانی، دشمنان به دنبال راهی برای نفوذ به جوانان و تخریب شخصیت اسلامی آنها هستند و می خواهند هرطور که هست ایرانیان را با اثرگذاری روی جوانان از مسیر پیشرفت برگردانند. به همین دلیل است که توجه مسئولان به جوانان بیش از پیش شده و برای هدایت و عدم گمراهی آنها گامهای بیشتری برداشته می شود.
یکی از گامهای این عرصه انتخاب معلمان و استادان ارزشی و توانمند برای آموزش به نسل جوان و نوجوان است.
رابطه دانشجو و استاد یک رابطه باطنی و معنوی است چون استاد را شخصیتی محترم و ممتاز می داند که او را در بزرگ شدن، به استقلال و آزادی رساندن و به عضویت رسمی جامعه در آمدن کمک و مساعدت میکند. استاد با روح و جان دانشجو سروکار دارد و به همین جهت بعنوان یک الگوی محبوب و مطاع پذیرفته می شود. دانشجو اگر چه قبلا در محیط خانواده و مدرسه علوم و اطلاعات فراوانی را کسب و به اموری عادت کرده یا رفتارهایی را آموخته و تا حدودی شخصیت او شکل گرفته ولی هنوز کامل و ثابت نشده و تا حد زیادی قابل انعطاف و تغییر است.
ایران را چگونه می پسندید؟
رضا روستا آزاد عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: در خصوص چشمانداز آینده کشور دو نگاه و گزینه پیش روی ملت ایران قرار دارد، نگاه و گزینه اول ایرانی مقتدر، ثروتمند، از نظر علمی برجسته و متدین؛ نگاه دیگر ایرانی وابسته، فقیر و دارای شاخصهای دینی پایین و از نظر علمی نیز عقبافتاده است.
روستا آزاد با بیان اینکه طبق سخنان مقام معظم رهبری نمیشود کشوری در عین وابستگی، ثروتمند هم باشد، گفت: در بین دو نگاه و گزینه موجود، طبیعتاً همگان نگاه اول را انتخاب میکنند. ایرانی که بتواند در چشمانداز 20 سال دیگر، از نظر مالی، ثروتمند؛ علمی، پیشرفته و از نظر شاخصهای عدالت در رتبه بالا و مستقل باشد.
نیروی انسانی گام نخست رسیدن به جامعهای مقتدر
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه رسیدن به جامعهای مقتدر با دست مدیران آن امکانپذیر میشود، گفت: مدیران جامعه نیز همین دانشجویانی هستند که وظیفه تربیت آنان بر عهده استادان است. جوانانی که امروز زیر نظر استادان علم میآموزند، میتوانند آینده کشور را بر اساس نوع نگاه اول رقم بزنند.
موسوی موحدی یکی از استادان ممتاز دانشگاه تهران گفت: یکی از وظایف دانشگاهها، تربیت نیروی انسانی دانا است که با تربیت دانشجویان به صورت انبوه محقق نمیشود. دانشگاه باید تلاش کند تا علاوه بر حرکت و جهشهای بینالمللی، با حرکتی فرازمینی بتواند حلال معضلات و مشکلات جامعه نیز باشد.
هویت، ارثیه به جامانده از گذشتگان
موسوی موحدی با بیان اینکه گذشتگان برای ما ارثیهای ارزشمند به نام هویت به جای گذاشتند، افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای نسل آینده خود چه ارثیهای را به یادگار بگذاریم. این که می گویند همه علم باید اکنون در خدمت جامعه باشد درست نیست زیرا امکان دارد بخشی از آن برای چندین سال آینده به کار آید.
وی اضافه کرد: یکی از صدها زاویه علم، بخش مادیات است و اگر استاد و دانشجو را در رقابتهای اقتصادی نیندازد دارای ارزش است ولی زمانی که در وامها و قرضهای اقتصادی قرار گیرند این علم از بین می رود.
استاد باید استاد باشد
موسوی موحدی ادامه داد: اگر میخواهید دانشجویان ما کارهای بزرگ جامعه را انجام دهند و مسئولیت پذیری اخلاقی و اجتماعی داشته باشند باید زیرساختهای مناسب را نیز برای آنها به درستی فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین زیرساختها برای تربیت دانشجویان مسئولیت پذیر را داشتن استادان بزرگ و عالم دانست و افزود: استاد باید آنقدر از لحاظ علمی غنی باشد تا بتواند اندوخته خود را به نحو شایسته در اختیار دانشجو قرار دهد. استاد نباید علم تولید شده در غرب را در شرق مصرف کند، بدین گونه که مطالب را از دیگران بگیرد و به دانشجویان منتقل کند زیرا وقتی به این صورت کار کند دانشجویان نیز به همین صورت عمل میکنند.
کار اصلی دانشگاه فقط تولید علم نیست
روستا آزاد رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به نقش علمی و فرهنگی استادان در تربیت دانشجویان گفت: در حوزه فرهنگی در ابتدا باید این را بدانیم که کار اصلی دانشگاه، کار فرهنگی است. این دیدگاه در مقابل دیدگاه کسانی است که کار اصلی دانشگاه را تولید علم میدانند. در حقیقت فرهنگ در دانشگاه یک کار فوقبرنامه نیست.
وی در خصوص الزامات انقلابی بودن و انقلابی ماندن دانشجو و دانشگاه ادامه داد: وقتی میگوییم فرهنگ، اولویت اول دانشگاه است، منظور برگزاری کنسرت و اردوهای مختلف نیست، فرهنگ یعنی فعالیتهایی در راستای ترویج و توسعه فرهنگی دینی، انقلابی و اسلامی.
رییس سابق دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: دانشجویان باید بهگونهای تربیت شوند که به ایرانی بودن و هویت انقلابی خود افتخار کنند، البته در این مسیر استادانی هستند که هویت ایرانی ـ اسلامی را تخریب میکنند از این رو دانشگاهها باید استادان ارزشی و دانشجویان انقلابی را قدر بدانند و با استفاده از آنها فرهنگ انقلابی و اسلامی ما را در دانشگاهها توسعه دهند.
استادان به هوش باشند
آیتالله موسوی اصفهانی مدیر حوزههای علمیه استان همدان اظهار داشت: استاد اخلاقی خودفروخته است اما نه خودفروخته مال دنیا بلکه خودفروخته به خدا است لذا حفظ جان مسلمان و تربیت دانشجو را بر خود واجب میداند؛ خود را در روز قیامت در برابر قرآن مسئول میداند و این نتیجه خودسازی اخلاقی است.
وی بیان کرد: استادان توجه کنند که دانشجو علاقه ویژهای به آنها دارند، لذا با رفتار نیکو میتوان اثر تربیتی در وی گذاشت؛ نقش مسائل دینی بخصوص در پزشکی و تخصصهای دانشگاهی بسیار بالا است به گونهای که نقش جهت دهنده به سمت خدا دارد و استادان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی باید به این امر توجه داشته باشند.
بنابراین استاد نمی تواند نسبت به اخلاق و رفتار خود آزاد و بی تفاوت باشد، زیرا محدوده اخلاقیاتش فراتر از خود او و تنها مسئول خودش نیست بلکه مسئولیت تعدادی از جوانان آیندهساز مملکت را نیز برعهده گرفته است، در واقع استادان باید به این مسئولیت سنگین، ارزشمند و میزان و مقدار نفوذشان در دانشجویان خوب بیندیشند و با اصلاح اخلاق و رفتار خویش بهترین الگوها را در اختیار آنها قرار دهند.
گزارش از محیا معصومی
انتهای پیام/