در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است كه هر چه كنی به خود كنی؛ گر همه نیك و بد كنی، این به معنای نیكی كردن به دیگران، بی چشمداشت از آنان است، چرا كه بازگشت این نیكی و احسان در نهایت به خود فرد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، این روزها برداشت گندم از مزارع شرق مازندران به نیمه راه رسیده است و گندمکاران علاوه بر دغدغه برداشت ، دغدغه دیگری را هم دارند.

کشاورزان شمالی قرن هاست با کیله یا همان ظرف چوبی ومسی که پیمانه نامیده می شود برای پرداخت ادای دینی که به گردنشان است استفاده می کنند و در هنگام وزن کردن و پرداخت زکات گندم ذکرهای الله ،محمد (ص) صلوات و نام امیرالمومنین را بر زبان جاری می کنند.

روستای اپچین یکی از روستاهای هزار جریب نکا است که شغل اصلی کشاورزان منطقه زراعت گندم است حاج مهدی احمدی از 18 سالگی شروع به پرداخت زکات واجب و مستحبی کرده است.

زکات مستحبی ، آبادانی آبادی های مازندران + تصویر

حاج مهدی احمدی می گوید : سالی یک تن گندم زکات واجب و یک تن و نیم زکات مستحبی پرداخت می کند و تاکنون با کمک زکات مستحبی اهالی روستا یک پل عبور و مرور در روستا ساختیم.

اوگفت : با پرداخت زکات سال به سال نه تنها از سرمایه اش کم نشده است بلکه هر سال رزق و روزی و زراعت گندم رونق گرفته و باعث آبادی روستای اپچین هم شده است .

یکی از خانم های روستا می گوید : زکات نه تنها به زندگی شخصی ما بلکه به روستا ما هم برکت داده است.

زکات مستحبی ، آبادانی آبادی های مازندران + تصویر

رییس شورای روستا اپچین نکا گفت: 30 میلیون تومان هر سال زکات مستحبی و واجب توسط اهالی این روستا جمع آوری و در ساخت حسینه ،مسجد، حفر چاه آب، لوله کشی آب، شن ریزی جاده ، زهکشی زمین های زراعی ، تامین جهیزیه عروس وکمک به فقرا ونیازمندان روستا هزینه می شود.

این تنها روستایی نبود که اهالی آن با پرداخت زکات سعی در آبادانی روستا داشتند ، اهالی لله مرز ساری نیز سالانه 100 میلیون تومان زکات مستحبی و واجب برای آبادانی روستا پرداخت می کنند.

حجت الاسلام ذاکریان روحانی روستای لله مرز ساری گفت : برای دو مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) این روستا دوباب منزل ساخته شد که همه این هزینه ها از طریق اهالی روستا تامین شده است.

زکات مستحبی ، آبادانی آبادی های مازندران + تصویر

پیرمرد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) می گوید : در این سن پیری برای من وپ سرم سرپناه ساختند ، خدا به اهالی روستا خیر و نیکی بدهد .

یکی دیگر از اهالی روستای لله مرز ساری گفت: قبلا در روستا سالن ورزشی وجود نداشت بچه های روستا برای تمرین و فعالیت در رشته های ورزشی مسافت طولانی را باید طی می کردند و به شهر می رفتند اما الان از محل پرداخت زکات مستحبی و کمک جهاد سازندگی سالن ورزشی ساخته شد و بچه های روستا اوقات فراغت خود را در سالن ورزشی می گذرانند.

زکات مستحبی ، آبادانی آبادی های مازندران + تصویر

حسین خلردی دهیار روستای لله مرز ساری گفت : 300 میلیون تومان سه سال گذشته زکات مستحبی در این روستا جمع آوری و در ساخت حسینه ، مسجد ،ساخت سالن ورزشی ،بازسازی آرامگاه وساخت دو واحد مسکن برای دوخانواده نیازمند هزینه شد.

مازندرانی ها پارسال 14میلیارد و600 میلیون تومان زکات واجب ومستحبی پرداخت کردند با پرداخت همین زکات 90 خانوار صاحب خانه شدند و600 نوعروس با خرید جهیزیه زندگی مشترک شان را آغاز کردند.

زکات مستحبی ، آبادانی آبادی های مازندران + تصویر

رییس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی ( ره) مازندران گفت : مازندرانی ها پارسال 600میلیون تومان زکات واجب و14میلیارد تومان زکات مستحبی پرداخت کردند.

حجت الاسلام بریمانی با بیان اینکه از محل پرداخت زکات پارسال 81 طرح عمرانی در روستاها اجرا شد افزود: برای ساخت طرح های عمرانی در روستاها شامل ساخت مسجد ، حسینه، حوزه علمیه ، خانه علم، برق رسانی آب رسانی و جاده روستایی 4میلیارد و600میلیون تومان پارسال هزینه شد.

وی گفت: 4میلیارد و500 میلیون تومان نیز در این مدت برای ساخت 90 مسکن محرومان در 22 شهرستان پارسال هزینه شده است.

وی افزود: از این میزان نیز پارسال یک میلیارد و200میلیون تومان جهیزیه برای نوعروسان نیازمند و 720میلیون تومان برای درمان نیازمندان هزینه شد.

زکات در 9 چیز واجب است: اوّل: گندم ، دوم: جو، سوم: خرما، چهارم: کشمش، پنجم: طلا، ششم: نقره،هفتم: شتر، هشتم: گاو، نهم: گوسفند.

رییس اداره زکات کمیته امداد امام خمینی( ره) مازندران با بیان اینکه پرداخت زکات در همان روستا یا منطقه هزینه می شود گفت: روستاییان شهرهای گلوگاه، نکا، بهشهر و ساری 45تن گندم ،15 تن جو و35 راس گاو و گوسفند زکات واجب در این مدت پرداخت کردند.

وی افزود: دربخش زکات مستحبی نیز 65تن برنج و75 تن مرکبات از سوی باغداران وشالیکاران استان پرداخت شد.

زکات مستحبی ، آبادانی آبادی های مازندران + تصویر

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ساری گفت : اولین فایده پرداخت زکات را تطهیر و تزکیه نفس می داند و انسان با پرداخت زکات از خودخواهی، طمع، بخل، حسادت، هواهای نفسانی دور خواهد شد.

حجت الاسلام صادقی افزود : ائمه اطهار در خصوص اهمیت پرداخت زکات فرموده اند کسی که زکات بپردازد مالش زیاد می شود لذا این تضمین خود گواه این است که هیچ مالی به واسطه زکات کم نمی شود و ما به این موضوع اعتقاد کامل داریم.

وی زکات را مهمترین عامل همبستگی اجتماعی و همدلی دانست و گفت: زکات دل ها را به سمت دین می کشاند و کسی که زکات پرداخت کند محبوب خدا بوده و رحمت الهی بر او نازل می شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) ساری گفت : هر چه که از زمین روییده شود و قابل وزن است مانند برنج، عدس، نخود، ماش و لوبیا جزو موارد مستحب زکات است.

حجت الاسلام صادقی افزود : املاک، مانند باغ، دکانی که اجاره داده می شود، اسکناس ها و سکه هایی که مبادله می شوند، از موارد تعلق زکات مستحب است.

40 درصد زکات پرداختی برای آبادانی محل های پرداخت کننده زکات ومابقی برای بهبود وضعیت اقتصادی نیازمندان هزینه می شود.

قرار است از سال آینده تمام زکات جمع آوری شده از مازندران برای بهبود وضعیت معیشتی نیازمندان هزینه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.