آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ/علاقه صرف نسبت به یک رشته ممنوع!

فصل انتخاب رشته‌ی دانش آموزان شروع شده است و همه‌ی مشاوران و والدین را به تکاپو انداخته است حالا باید دید این طرح در سال جاری چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انتخاب رشته دبیرستان یکی از مهمترین تصمیم هایی است که دانش آموزان و اولیای آنان باید اتخاذ نمایند و به عبارت دیگر شاید بتوان آن را مهم ترین تصمیم دانش آموزان در دوران تحصیل دانست. 

یک انتخاب رشته مناسب می‌تواند بر روی زندگی علمی یک دانش آموز و همچنین کیفیت آینده شغلی او تاثیر گذار باشد، آینده دانش آموز تحت تاثیر انتخاب رشته‌ و نوع رشته ای است که در دوران دبیرستان دارد.

کمبود موقعیت شغلی موجب روی آوردن جوانان به شغل های کاذب شده، نکته جالب اینجا است که بسیاری از دانش آموزان دقیقا به رشته هایی روی می آورند که به شغل های کاذب منتهی می شود اما امسال با گسترش طرح هدایت تحصیلی شاید کمی از این مشکلات کاهش یابد.

نیم نگاهی به آینده شغلی دانش آموزان
هدف از هدایت تحصیلی هدایت دانش آموزان به رشته‌ها و شاخه‌هایی است که متناسب با نمره‌های آنها باشد و نیم نگاهی به آینده شغلی وی داشته باشد طرحی که در سال‌های گذشته در بسیاری از مدارس نادیده گرفته می شد و کسی به آن توجه آن چنانی نمی کرد، هدایت تحصیلی برگه‌ای بود که به همراه کارنامه به دانش آموزان داده می‌شد تا براساس استعدادهای آنها، اولویت‌هایی برایشان در نظر گرفته شود تا ببیند در چه رشته‌ای موفق هستند و در چه رشته‌ای نه! که انگار آنطور که باید و شاید در سال‌های گذشته این طرح موفق نبوده و هدایت که نکرده هیچ حتی برخی از دانش آموزان را هم گمراه کرده است.

آینده نگری کلید تصمیمات بزرگ/علاقه ی صرف نسبت به یک رشته ممنوع!

وقتی با برخی از دانش آموزان سال های قبل تر صحبت می کردیم، گله از نبود مشاور برای هدایت تحصیلی داشتند و بسیاری از آنها از انتخاب رشته خود پشیمان بودند؛ عده‌ای می گفتند رشته‌ای که انتخاب کرده‌اند متناسب با روحیه ی آنها نیست برخی دیگر هم اظهار کردند که تنها به دلیل آنکه دوستانشان در آن زمان به یک رشته‌ی خاص گرایش داشتند، آنها هم همان رشته را انتخاب کردند.

آمار سر به فلک کشیده تحصیل دانش آموزان در رشته‌های ریاضی فیزیک
دانش آموزان تصور می کنند که رشته‌های پر طرفدار، تحت هر شرایطی می توانند بازار کار خوبی داشته باشند اما طبیعتا هر چقدر که تعداد دانش آموزانی که در هر رشته تحصیل می کنند بیشتر باشد، فضای کمتری برای اشتغال در آینده وجود خواهد داشت.

عرب عامری رییس آموزش و پرورش منطقه 8 با بیان اینکه هدایت تحصیلی نقش بسیار مهمی در روند تحصیلی دانش‌آموزان دارد، گفت: اکنون 60 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های نظری ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی تحصیل می‌کنند و تعداد کمتری (40 درصد) تحصیل در هنرستان‌ها را انتخاب کرده‌اند در صورتی که هنرستان‌ها زمینه‌های خوبی برای اشتغال زایی در دانش‌آموزان ایجاد می‌کنند.

بنابراین می‌توان امید داشت که با برنامه ریزی هایی که امسال به صورت گسترده در سطح آموزش و پرورش صورت می گیرد، هدایت تحصیلی بتواند کمک حالی برای دانش آموزان باشد تا با انتخاب رشته صحیح بتوانند آینده شغلی خود را تضمین کنند.

مکانیزم دقیق برای انتخاب رشته دانش آموزان چیست؟
شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در گذشته از مجموع 100 نمره هدایت تحصیلی 50 نمره آن به عملکرد دانش‌آموز بستگی داشت و ضریب درس‌ها برای تمام رشته‌ها یکسان بود اما هم اکنون امتیاز عملکرد تحصیلی از 50 به 35 کاهش یافته است.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزانی که هم اکنون در پایه نهم قرار دارند و باید رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند صرفا نمرات پایه نهم برای آنها اعمال نمی‌شود، بلکه نمرات هر سه سال دوره متوسطه اول یعنی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم ملاک خواهد بود.

شکوهی با اشاره به سایر مولفه‌های موثر در بحث انتخاب رشته دانش‌آموزان بیان کرد: امتیاز آزمون‌های مشاوره‌ای از 20 به 30 افزایش یافته و در این رابطه آزمون‌های استعداد و رغبت، شخصیت و ارزش‌های تحصیلی و شغلی برگزار خواهد شد که این آزمون‌ها در طول دوران تحصیل توسط مشاوران مدارس از دانش‌آموزان اخذ می‌شود.

وی اذعان داشت: مولفه موثر دیگر در انتخاب رشته نظر دانش‌آموز است که امتیاز آن از 5 به 10 افزایش یافته همچنین نظر معلم 10 امتیاز، نظر مشاور مدرسه 10 امتیاز و نظر والدین نیز 5 امتیاز دارد.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان و مشاوران مدارس باید با شیوه جدید هدایت تحصیلی آشنا شوند و این روند هم اکنون در حال اجراست، گفت: انجمن اولیا و مربیان نیز دوره‌های آموزشی را برای والدین برگزار می کند و در تلاش هستیم در بحث هدایت تحصیلی به وضعیت مطلوب که طی آن 48 درصد دانش‌آموزان باید به شاخه فنی و حرفه‌ای و 52 درصد به شاخه نظری وارد شوند، دست یابیم.

بررسی های مشاوره ای که برای اولین بار به صورت متمرکز اجرایی می‌شود
ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در این خصوص می گوید: در بحث هدایت تحصیلی که امسال برای اولین بار به صورت کامل و متمرکز در تمامی مدارس اجرایی می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که دانش آموزان در سال اول دوره دوم متوسطه بر اساس علاقه خود انتخاب رشته می‌کنند.

وی ادامه داد: بررسی‌های مشاوره‌ای شامل موارد دیگری مثل نتایج آزمون‌های مشاوره ای، نظرسنجی از والدین، نظر سنجی از معلمان دروس مختلف دروه متوسطه و نظر نهایی مشاور بر اساس موارد فوق است.

با توجه به تمامی تلاش‌هایی که برای انتخاب هدفمند رشته‌ی تحصیلی دانش آموزان در نظام جدید آموزش و پرورش می‌شود اما همچنان  نقش پررنگ خانواده و توانایی و استعداد دانش آموزان انکار ناپذیر است لذا پیش از هر کاری باید تعریفی صحیح از رشته‌ها و آینده‌ی شغلی آن برای اولیا و خانواده‌ها تعریف شود که این مسیر بهترین گزینه برای تعالی دانش آموزان در آینده است..


گزارش از بهاره درویشی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار