معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به برنامه ریزی برای کشت تابستانه 518 هزار هکتار و همچنین عدم رهاسازی آب برای کشت تابستانه در برخی حوضه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد قاسمی نژاد اظهار کرد: برنامه‌ریزی در خصوص کشت تابستانه در حوضه‌های دز، کارون و کرخه بدون محدودیت انجام شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در کشت تابستانه امسال حدود 350 هزار هکتار محصولات غیر دائمی و 68 هزار هکتار از باغات و 100 هزار هکتار نیشکر کشت خواهد شد.

وی با بیان این‌که در تابستان امسال میزان سطح زیر کشت برنج 30 درصد تقلیل یافته است، افزود: در حوضه مارون ممنوعیت کشت برنج برقرار است و در مجموع در برنامه‌ریزی‌های کشت تابستانه امسال کشت محصولات با مصرف آب کمتر جایگزین کشت محصولات با مصرف آب بیشتر شد.

قاسمی نژاد عمده‌ترین محصولات استان در قالب کشت تابستانه را ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای و حبوبات دانست و خاطرنشان کرد: همچنین امسال کشت سویا را در قالب تناوب زراعی در برنامه قرار دادیم و تمهیدات و مقدمات لازم آن نیز انجام شده است. ان‌شالله عملیات کشت این محصول در هفته جاری آغاز خواهد شد که این محصول در جهت تولید پایدار، حفظ و حاصلخیزی کشت می‌شود.

وی اظهار داشت: کل برنامه تخصیص آب موردنیاز کشت تابستانه در اردیبهشت‌ماه امسال توسط سازمان جهاد کشاورزی اعلام شد که در نهایت یکم تیرماه و پس از جلسه مدیریت بحران برنامه جدیدی را مجدد تدوین و به سازمان آب و برق اعلام کردیم. در جلسه‌ای که در ستاد مدیریت بحران برگزار شد، معاون بهره‌برداری و حفاظت از شبکه‌های سازمان آب و برق یک حجم آب معینی را برای حوضه‌های مختلف اعلام کرد که این رقم در حوضه مارون حدود 350 میلیون متر مکعب بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز حجم آب اعلام شده از سوی سازمان آب و برق در حوضه مارون رهاسازی نشده، در حالی که برنامه‌ریزی‌های کشت تابستانه ما در این حوضه بر اساس این میزان آب انجام شده است و از سوی کشاورزان حوضه مارون فشار زیادی بر ما وارد می‌شود.

قاسمی نژاد با بیان این‌که مشکل اصلی کشاورزان حوضه مارون برای کشت تابستانه عدم رهاسازی آب است، گفت: هنوز در حوضه مارون کشت انجام نشده و اگر وضعیت عدم رهاسازی آب به همین منوال پیش برود، به علت از دست دادن تاریخ کشت به موقع، دیگر رهاسازی تمام آب سد مارون برای کشاورزان فایده‌ای نخواهد داشت؛ به همین دلیل از مسئولان سازمان آب و برق خواهش کردیم که هر چه سریعتر میزان آب تخصیص داده شده در حوضه مارون را رهاسازی کنند و باید در این زمینه ستاد مدیریت بحران چاره‌ای بیاندیشد.

وی بیان داشت: در حوضه زهره هم به علت مشکلاتی که در تامین آب با کیفیت برای کشاورزان وجود دارد هنوز کشت تابستانه انجام نشده است. در این حوضه هیچ برنامه مشخصی برای تخصیص آب وجود ندارد اما کشت تابستانه در حوضه زهره مستلزم رهاسازی آب از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد جهت افزایش کیفیت و کمیت اب رودخانه زهره برای اراضی پایین دست رودخانه زهره در استان خوزستان است.

قاسمی نژاد با اشاره به نبود مشکل در زمینه تخصیص آب در تمام حوضه‌ها به جز حوضه‌های زهره و مارون اذعان کرد: کشاورزان خوزستان، کشاورزانی معیشتی هستند یعنی درآمد حاصل از کشت اراضی خود را صرف هزینه‌های معیشتی می‌کنند و اگر کشاورزان با توجه به مشکلات سال گذشته در خصوص تخصیص آب و خسارت‌های سیلاب اخیر، نتوانند کشت تابستانه انجام دهند، قطعا از نظر معیشت دچار مشکل خواهند شد.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.