با اهدای خون خود برای زندگی بخشیدن به دیگران فرصتی دوباره به وجود بیاورید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛با نزدیک شدن به میانسالی همه علائم بیماری و ضعف در بدن ما نمایان می شود و تمام کارهایی که در جوانی می توانستیم انجام دهیم در این دوران از آن عاجز خواهیم بود، اعمالی که می توانست سلامتمان را تضمین و جانی دوباره به بیماران ببخشد، اما چه کنیم که کهولت سن این فرصت طلایی را از ما می گیرد. 

به سهولت برای خود ذخایر معنوی جمع کنید
عباس صداقت متخصص خون و آنکولوژی گفت: جمعیت درحال گذار بوده و ما همچنان به خون اهدایی توسط مردم نیازمندیم با توجه به اینکه سلامت خون مهمتراز هر امری است و این امر به سلامت اهدا کننده باز می‌گردد، بنابراین مردم باید مراقب سلامتی خود باشند در حالی که تاکید ما برای اهدا کنندگان مستمر بیشتر است زیرا آنها با شرایط خون سالم آشنایی بیشتری داشته و مراقب خود هستند و ذخایر معنوی سازمان انتقال خون محسوب می شوند. 

وی افزود: علاوه بر ذخایر اجتماعی، بحث تاثیر گذاری جوان ها در جامعه و اطلاع رسانی و به اشتراک گذاشتن دانسته ها است ، برای تحقق این امر با ایجاد کمپین هایی، مانندکمپین روز جهانی اهداخون نسبت به جذب جوانان اقدام کردیم. لذا روز ملی اهدا از25 خرداد مصادف با 14 ژوئن از طرف سازمان جهانی بهداشت اعلام شده و برابر با 9 مرداد سالروز تاسیس سازمان اهدا خون است .

شناسایی خون های نادر در کشور 
دکتر مقدم ریيس آزمايشگاه مرجع سازمان انتقال خون و مديراجرايي برنامه ملي خون هاي نادر گفت: 360 خون نادر در جهان شناسایی شده است که از این گروه خونی ، 3 نفر بمبئی ، 2 نفر پینول ، 2 نفر RHN در ایران کشف شده اند و از این گروه خونی تنها 42 نفر در دنیا شناسایی شده است.  

به طور مثال گروه خونی بمبئی همانطور که از اسمش پیداست اولین بار در بمبئی مشاهده و کشف شد و افرادی که این گروه خونی نادر را دارند، فاقد "پادتن اچ" (ماده اچ) در سرم خود هستند. 

از سلامت خونتان مطمئن شوید
صداقت با اشاره به اینکه سلامت اهدا کننده سلامت بیمار را تضمین می کند، گفت: آنچه که در اهدای خون علاوه بر سلامتی گیرندگان مطرح است سلامت خون های اهدایی است. 

وی اشاره کرد: طبق دستورالعمل های کشوری سن اهدای خون از 18 تا 60 سالگی است و افراد واجد شرایط برای اهدای خون در صورتی که شرایط عمومی استانداردی داشته باشند دراین امر خدا پسندانه شرکت کنند. 

سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان گفت: پزشکان کلینیک های اهدا، پرسنل فنی بوده که دوره های لازم را گذرانده و آمادگی ارزیابی اهداکنندگان رادارند.

عکس سلفی ناجی بیماران 
صداقت اضافه کرد: با تاکید و حمایت مدیر عامل اهدای خون پویشی به عنوان جلب مشارکت جوانان راه اندازی شد، ضمن اینکه از جوانان دعوت به عمل آمد مانند هنرمندان ، ورزشکاران، به این پویش بپیوندند . مهمترین کار این پویش گرفتن عکس سلفی به هنگام اهدای خون و به اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی است. . 

وی افزود: این عکس ها توسط اشخاص در فضای مجازی آپلود شده و بیشترین دانلود و تایید کاربران از عکس ارسالی شخص اهداکننده، جوایز و تقدیرنامه‌ای برای آن شخص در نظر گرفته می شود که این امر جوانان را ترغیب به اهدای خون می کند. 

ذخایر ما پایان ندارد 
صداقت عنوان داشت: استانهای مرکزی مانند تهران با وجود مدیریت ذخایر خون و سیستم مدیریت و همچنین در برخی از استان ها که میزان نیاز به خون کمتر است خون و فرآورده های خونی استان های دیگر را جمع آوری، ذخیره و تامین می کند. 

وی افزود: برخی از گروه های خونی، جزء دسته خونهای نادر بوده و افرادی که شناسایی شدند در ارتباط مستمر هستند و هر جا که لازم باشد فراخوان داده شده و ما از نظر ذخایر خون نادر مشکلی نداریم. 

سرپرست دفتر برنامه ریزی جذب و نگهداری اهدا کنندگان گفت: کسانی که حائز اهدا خون هستند در آقایان سالانه 4 بار ، بانوان 3 بار و با فاصله هر 3 ماه یکبار جهت خونگیری مراجعه کنند. 

صداقت در مورد بیمارانی که بیماری زمینه ای دارند گفت: خون اهدایی به هنگام مراجعه توسط پرسنل چک و در صورت سلامت خون از فرد، خون مورد نیاز تهیه می‌شود . 

ازدواج فامیلی دردسرساز می شود
مقدم گفت: به دلیل ازدواج های فامیلی و جهش های ژنتیکی گروه های خونی نادر  تشکیل می شوند که کاهش ازدواج‌های فامیلی سلامت افراد را تضمین و با افزایش آن با گروه های خونی نادر مواجه هستیم. 

رییس آزمایشگاه مرجع سازمان انتقال خون و شناسایی خون های نادر گفت: مرگ در کمین افرادی است که با خون های نادر متولد می‌شوند.

دختران و پسران باید با مراجعه به مشاوران پیش‌ از ازدواج‌های فامیلی از بروز خونهای نادر در فرزندانمان پیشگیری کنیم. به طور مثال گروه خونی RH جزو معدود خونهای نادر کشور بوده که تنها 2 نفر در ایران با این گروه خونی شناسایی شده‌اند که در صورت نیاز به این خون به مشکل بر می‌خوریم.  


در پایان باید بگوییم ، همه ما تحت شرایطی خاص امکان احتیاج به تزریق خون را داریم بنابراین با توجه به این امر اهتمام به اهدا خون می‌تواند روزی ناجی خودمان باشد. 
 
گزارش از آذر رجبی 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار