جان مکین، سناتور امریکایی، از سیاست‌های اوباما در کار مبارزه با هراس‌افگنی در افغانستان انتفاد کرده است.

من غنی را نه؛ بلکه اوباما را مقصر می‌دانم
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، به باور مکین، اوضاع در افغانستان بدتر شده است و دستاورد‌های نظامیان امریکایی نیز در این کشور حفظ نشده است.

او در گفت‌وگو با یک شبکه‌ی تلویزیونی پاکستان گفت: ” آنچه اخیرن در استانبول رخداد، ناشی از افزایش فعالیت‌های داعش در سوریه و عراق است.”

مکین افزوده است که نفوذ این گروه اکنون در افغانستان نیز مشهود است، ما به روشنی ناکامی سیاست‌ امریکا و هدفی که امریکا در جنگ با هراس‌افگنی تعیین کرده بود را می‌بینیم.

در ادامه او گفت: "من پاکستان و اشرف غنی را به این خاطر متهم نمی‌کنم، من رییس جمهور امریکا را در این باره مقصر می‌دانم، شخصی که یک رهبر ناکام است.”

او همچنان دستاوردهای طالبان در برخی از جاهای را ناکامی اوبا در افغانستان می‌داند.

افزون بر این مکین گفت که اشرف غنی نسبت به حامد کرزی کارهای خوبی در راستای رونق اقتصاد افغانستان انجام داده است و همکار خوب امریکاست.

از سوی دیگر، مکین در این گفت‌وگو نگرانی خود نسبت به موجودیت شبکه‌ی حقانی در پاکستان را ابراز کرده است.

این مقام امریکایی گفت: "شبکه‌ی حقانی بسیار فعال است و به افغانستان ترس و وحشت می‌فرستد.”

او افزود: "ما تنها از طریق گفت‌وگو یا عمل نمی‌توانیم بر این گروه پیروز شویم و نه تنها از راه تغییر سیاست خود با پاکستان.”

در ادامه‌ی این گفت‌وگو او افزود که باور دارد پاکستان می‌تواند تلاش‌های بیشتری را برضد هراس‌افگنی به ویژه شبکه‌ی حقانی انجام دهد.

مکین همچنان پاکستان را برای تامین رابطه‌ی خوب و دوستانه با کابل تشویق کرد و از این کشور خواست که در برابر گرو‌ه‌های آشتی‌ناپذیر اقدام کند.

بنابر گزارش‌ها، جان مکین تا دو روز دیگر از پاکستان دیدن می کند.

همزمان با این، نماینده‌ی ملی ناتو در افغانستان نیز از پاکستان خواستار مبارزه‌ی جدی این کشور در کار مبارزه با گروه‌‎های هراس‌افگن، به ویژه شبکه‌ی حقانی شده است.

با این همه حکومت افغانستان گفته است کشورهایی که از هراس افگنی پشتیبانی می کنند، بهای آن را نیز خواهند پرداخت.

برخی از کارشناسان می‌پندارندبا وجود آنکه همواره دیپلومات‌های ارشد غربی اعتراف کرده‌اند که مرکز‌های اصلی هراس‌افگنان در خاک پاکستان استَ؛ اما هیچ گاهی برای ریشه‌کن کردن آنها در پاکستان، گام‌های عملی برداشته نشده‌ است.

از سویی هم پاکستان نیز همیشه گفته‌های دیپلومات‌های غربی را نادیده گرفته است و به پشتیبانی‌اش از هراس‌افگنی همچنان ادامه داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار