به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی جایگاه مناسبی در بین عموم به دست آورده اند و دسترسی به آن ها آسان شده است، روز به روز شمار بیشتری از مردم در این فضا عضویت پیدا می کنند. با رشد شبکه های اجتماعی فعالیت های تجارت الکترونیک وارد مرحله جدیدی شده است، ارتباط بین بازدیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات و همچنین خریداران و فروشندگان افزایش یافته است.
تهیه کنندگان برنامه های تلوزیونی و فیلم های سینمایی و گروه های موسیقی هم از این فضای مجازی به دور نیستند. آن ها در تدارک هستند تا برای رقابت با فیلم ها و برنامه های دیگر، مخاطب بیشتری جذب کنند. به همین دلیل به فکر تبلیغ فیلم ها و برنامه های خود میافتند. تبلیغاتی که برای آن ها ارزان و حتیالامکان رایگان باشد.
فضای مجازی این فرصت را در اختیار تهیه کنندگان و تمام دست اندرکاران آن برنامه قرار داده است. به شکلی که آن ها با قرار دادن عکس یا متنی در شبکه های اجتماعی، بدون آنکه مبلغی به دولت یا شخصی پرداخت کنند، آثار خود را به مخاطبانشان معرفی و تبلیغ می کنند. بسیاری از برنامه های امروز تلوزیون و فیلم های اکران شده در سینما از این ترفند مناسباستفاده می کنند.
هرچند این تبلیغات مخاطبان کمتری از مخاطبان تلوزیونی و غیره دارد اما با توجه به رایگان بودنشان نسبت به تبلیغات گران قیمت رسانه ای ترجیح داده می شوند. لازم به ذکر است؛ این نوع تیلیغات به هیچ وجه غیر قانونی نیستند.
برنامه های تلویزیونی مانند؛ دعوت، خندوانه، دورهمی، ماه عسل و غیره نمونه هایی از برنامه های پرمخاطبی هستند که از تبلیغات در صفحات مجازی بهره میبرند.
نیما کرمی با برنامه ی دعوت که در شب های ماه مبارک رمضان پخش می شود، در این باره با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:"ما از همان ابتدا به یک جریان سازی فکر کردیم. شاید استفاده از فضای مجازی تأثیرات خوبی را در برنامهها داشته باشد؛ زیرا قابلیت فراگیر شدن یک جریان از این طریق به خوبی فراهم است".
اینستاگرام، مکانی محبوب برای تبلیغات رسانه ای
امروزه به دلیل محبوبیتی که شبکه اجتماعی اینستاگرام بین مردم ایران پیدا کرده است و روز به روز به تعداد آنها اضافه می شود، به بستری مناسب برای تبلیغات رسانه تبدیل شده است. البته جذب مخاطب از طریق صفحات مجازی فقط با تبلیغات مستقیم و ساخت تیزر ها نیست بلکه مهمانان دعوت شده و همچنین اتفاقاتی که قرار است در برنامه های آینده رخ دهد، موضوعاتی است که مورد توجه کاربران قرار می گیرد.
به طور مثال برنامه خندوانه پیش از پخش هر یک از برنامه هایش مهمانان آن روز را از طریق شبکه اجتماعی اینستاگرام به مخاطبان خود اعلام می کند.
"به دلیل حضور رضا رودکی در اردوی تیم ملی جودو ، فینال مسابقه خانواده باحال بعد از عید فطر برگزار میشود.
سه فینالیست این مسابقه رضا بنفشه خواه، رضا رودکی و سوسن پرور هستند"
"امشب اخرین قسمت از مرحله دوم خانواده باحال برگزار میشود و از بین خانواده سوسن پرور و برزو ارجمند، یک گروه به فینال میرسد.
ساعت ۱۱ در شبکه نسیم منتظرتان هستیم"
"امشب ساعت ٨ سينما آزادى اكران دراكولا. ميبينمتون"
شمار بالای دنبال کننده ها
بايد اذعان کرد که حتى تبليغات عادى و عارى از ترفندهاى موذيانه و خلاف هاى شناخته شده نيز غالباً موجبات تحريک اعصاب و هيجانزدگى را فراهم مىکند و آدم ها معمولا از تبلیغات بیزار هستند و از تبلیغات چه در شبکه های اجتماعی و چه در صدا و سیما دوری می کنند. نکته قابل توجه این است که با توجه به این آزردگی ها، تعداد دنبال کننده ها در صفحات اینستاگرامی و تعداد عضویت ها در کانال های تلگرامی نشان دهنده این است که کاربران به صورت خودجوش عضو این شبکه ها می شوند و از روی علاقه به دیدن ها می روند.
با وجود عضویت تعداد زیادی از مردم در شبکه های اجتماعی، این اطلاع رسانی به بهترین شکل انجام می شود. علاوه بر مزیت های فوق ممکن است شبکه های اجتماعی باعث کم شدن مخاطبان هم بشود. ممکن است عده ای از مخاطبان با این اطلاعات علاقه شان به دیدن آن برنامه کاهش یابد و ناخودآگاه به کاهش بینندگان آن برنامه منجر شود.
در نتیجه گیری، با وجود مشکلی که در بالا ذکر شد، می توان گفت تبلیغات در فضای مجازی معمولا سودمند بوده و نتیجه های راضی کننده ای برای سازنده های این برنامه ها داشته است. بالا بودن شمار دنبال کننده های این صفحات می تواند بیانگر این موضوع باشد. حال آیا شما هم جزو کسانی هستید که از این شبکه ها برای مطلع شدن استفاده میکنید؟
گزارش از محمد مهدی میران زاده
انتهای پیام/