کاوشگر «جونو» در سال 2011 به فضا پرتاب شد و اکنون پس از پیمودن مسافتی به میزان 1.8 میلیارد مایل ، به مدت 5 سال، آماده قرارگیری در مدار سیاره مشتری است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز سه‌شنبه ساعت چهار و هجده دقیقه صبح به وقت لندن، موتورهای اصلی این کاوشگر فعال می‌شوند. این عملیات 35 دقیقه‌ای سرعت کاوشگر را به 130 هزار مایل بر ساعت کاهش داده و آن را در میدان جاذبه شدید سیاره قرار خواهد داد.

«اسکات بولتون» سرپرست تیم تحقیقاتی ناسا در سان‌آنتونیو می‌گوید: مدت زیادی است که منتظر این فرصت تاریخی هستیم. کل اعضای تیم از این‌که سیاره مشتری را تا این حد به خود نزدیک می‌بینند در پوست خود نمی‌گنجند.

هدف از انجام این ماموریت قرارگیری کاوشگر در زیر ابرهای سیاره و رصد آن از فاصله بسیار نزدیک بوده است، تا این‌که به سوالاتی از قبیل چگونگی تشکیل سیاره مشتری، عامل بروز هاله‌های نورانی موجود در قطب شمال آن و چگونگی تاثیر جو پیچیده درون آن بر نقش خط‌دار و پیچ در پیچ روی سطح سیاره پاسخ داده شود.
تصاویر تاریخی ثبت شده از شفق آبی سیاره مشتری

تصاویری که ملاحظه می‌کنید، مربوط به هاله‌های نوری است که چندی پیش بر قطب شمال سیاره مشتری پدیدار شده و اسباب شگفتی بسیاری از دانشمندان را فراهم کرد.

تصاویر تاریخی ثبت شده از شفق آبی سیاره مشتری
گفته می‌شود، این نورهای زیبا زمانی ظاهر می‌شوند که ذراتی با انرژی بالا وارد جو سیاره (نزدیک به قطب‌های مغناطیسی آن) شده و به اتم‌های گازی اطراف سیاره برخورد می‌کنند.
تصاویر تاریخی ثبت شده از شفق آبی سیاره مشتری

شفق‌های سیاره مشتری که اولین بار در ماموریت کاوشگر "وویجر" مربوط به سال 1979 مشاهده شد، انرژی به مراتب بیشتری نسبت به شفق‌های شمالی و جنوبی سیاره زمین دارد.



انتهای پیام/

برچسب ها: فضا ، مشتری ، سیاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار