سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک موارد نقض حقوق بشر به وسیله عربستان سعودی را اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از واشینگتن پست، روز چهارشنبه دو سازمان بین‌المللی حقوق بشر درخواست کردند عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به حالت تعویق درآید. دلیل این درخواست، اقدامات نظامی عربستان در یمن گزارش شده است.

سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند عربستان سعودی طی 2 سال و نیم عضویتش در شورای حقوق بشر، مرتکب نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر شده است. آن‌ها گفتند سعودی‌ها برای جلوگیری از تحقیقات جداگانه درمورد برپایی جنگ در یمن، از نفوذ خود استفاده کردند.

عربستان سعودی ائتلافی را رهبری می‌کند که متهم به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای و حمله موشکی به غیرنظامیان در جریان مبارزه با مخالفان یمنی است. نماینده ارشد سازمان ملل متحد در مسائل حقوق بشر تخمین زد از زمان شروع جنگ یمن در ماه مارس 2015 (31 روز منتهی به 11 فروردین 1394) بیش از 3500 غیرنظامی کشته و 6200 نفر زخمی شده‌اند.

مقامات سعودی درمورد این بیانیه اظهار نظری نکردند. با این حال، این ائتلاف که مورد حمایت آمریکا نیز هست، بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد و اعلام کرده است تنها در واکنش به نقض آتش‌بس به وسیله شورشیان دست به این اقدامات می‌زند.

این بیانیه همچنین به اقدامات عربستان در خاک خودش پرداخت. دستگیری مخالفان، تبعیض علیه کارگران مهاجر، زنان و اقلیت شیعه در این کشور از جمله موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی گزارش شده‌اند. در این بیانیه آمده است: از زمانی که عربستان به شورای حقوق بشر پیوست، شمار اعدام‌ها در این کشور – گاها به جرم‌های مربوط به مواد مخدر-- افزایش یافته است.

این بیانیه مشترک، 69 حمله هوایی از جانب سعودی‌ها که در طی آن خانه‌ها، بازار‌ها، مدارس و مساجد هدف قرار گرفتند را ثبت و اعلام کرده است برخی از آن‌ها جرائم جنگی به شمار می‌روند.

"هیلِل نوئر" – رئیس یکی از سازمان‌های حامی حقوق بشر – گفت: "در حال حاضر، احتمال لغو عضویت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل نزدیک به صفر است. همه ما بازی قدرت سعودی‌ها را دیده ایم."

"جان سیفتون" – معاون دیده‌بان حقوق بشر در واشینگتن – نیز اظهار امیدواری کرد این بیانیه از انتخاب مجدد عربستان در شورای حقوق بشر در سال آینده میلادی جلوگیری کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار