المانیتور در گزارشی به برنامه ایران برای انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به این کشور پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: در دو دهه گذشته اتصالات انرژی به ارکان اصلی روابط منطقه‌ای ایران تبدیل شد. از همان نخستین روزهای آغاز تبادلات نفتی ایران با کشورهای آسیای میانه که در دهه 90 میلادی آغاز شد، به دلیل حضور تهران در پروژه‌های انتقال خطوط لوله گاز و انتقال جریان الکتریسیته، ایران یکی از قطب‌های اصلی انرژی در منطقه بود.

المانیتور در ادامه نوشت: در این راستا، ایران فقط بر روی توسعه صادرات منابع انرژی خود متمرکز نبود؛ بلکه به وابستگی انرژی منطقه نیز توجه داشت. جدیدترین ابتکار عمل ایرن در این باره، به برنامه انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به این کشور مربوط می‌شود. این موضوع نقش حیاتی ایران را به عنوان یک قطب انرژی در منطقه برجسته می‌کند.

ایران و مقامات اقلیم کردستان عراقبر سر جزئیات یک قرارداد فنی به نتیجه رسیده‌اند که به موجب آن دو کشور در ساخت خط لوله‌ای مشارکت خواهند داشت که ظرفیت انتقال روزانه 250 هزار بشکه نفت از کردستان عراق به ایران را دارد. این خط لوله از شهر "کوس‌سنجق" در استان اربیل آغاز می‌شود و پس از گذشتن از مرز "پرویز خان" وارد کرمانشاه در غرب ایران می‌شود. نفت جریان یافته در این خط لوله پس از ورود به ایران، به ظرفیت پالایشگاهی شمال کشور افزوده می‌شود.

ایده اولیه انتقال نفت اقلیم کردستان به ایران نخستین بار در سال 2014 و همزمان با افزایش تنش میان این اقلیم و بغداد مطرح شد. بغداد نفت اقلیم کردستان را از طریق خط لوله دولتی به بندر کیهان در ترکیه منتقل می‌کرد؛ اما در پرداخت پول به اقلیم کردستان کارشکنی می‌کرد. به وجود آمدن تنش میان عراق و ترکیه به دلیل موضعی که آنکارا در قبال تروریست‌های داعش در پیش گرفته بود نیز مقامات اقلیم کردستان را بر آن داشت تا وابستگی خود را از ترکیه قطع کنند و با توسعه خطوط لوله جدید، نفت خود را به دیگر همسایگان بفروشند. در این میان ایران نیز مایل بود اطمینان حاصل کند این توافق نفتی با اقلیم کردستان موجب ناراحتی بغداد نخواهد شد زیرا عراق یک متحد منطقه‌ای برای ایران محسوب می‌شود. به همین منظور توافقی سه جانبه میان تهران، بغداد و اربیل امضا شد تا منافع هر سه طرف را حفظ کند.

در دو سال گذشته، انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ایران از طریق کامیون صورت می‌گرفت که شیوه‌ای زمان‌بر و پرهزینه بود. به همین دلیل طرفین معامله تصمیم گرفتند خط لوله‌ای برای تسهیل در امر انتقال نفت میان دو کشور احداث شود.

المانیتور در پایان مدعی شد: ساخت این خط لوله نفتی علاوه بر منافع اقتصادی و ژئوپلتیک برای ایران، به سود استان کردستان  ایران نیز تمام می‌شود. در این استان کمترین میزان سرمایه‌گذاری‌های تجاری و مالی صورت گرفته است و مردم آن سهم ناچیزی از فعالیت‌های اقتصادی کشور داشته‌اند. احداث این خط لوله می‌توان فرصت سرمایه‌گذاری‌های جدیدی را در استان کردستان فراهم کند. تجربه نشان داده است در ایران پروژه‌هایی که بطور همزمان منافع اقتصادی و ژئوپلتیک را تامین می‌کنند و توجیه سیاسی را در داخل کشور دارند، به خوبی تامین اعتبار می‌شوند و مخالفت احزاب چپ‌گرا هم نمی‌تواند مانع از اجرایی شدن آن شود. احداث خط لوله اقلیم کردستان به ایران نیز یکی از همین پروژه‌ها است.ایران علاوه بر بهره بردن از نفت اقلیم کردستان عراق، به فعالیت‌های اقتصادی استان کردستان نیز رونق می‌بخشد و مردم شهرهای این استان را هم راضی خواهد کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار