بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، در حال حاضر 15 میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به 885 هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، 122 هزار نفر از این تعداد در شرکت‌های خودروساز مشغول کارند که نزدیک به 110 هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کننند و ماهانه نزدیک به 200 میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا دارند.  
 
آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که روزانه بیش از 5 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد که نشان می‌دهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه 1.3 خودرو به تولید می‌رساند.
 
بر اساس آماری که انجمن خودورسازان ایران در اختیار اقتصادنیوز قرار داده، 265 هزار نفر هم اکنون در واحدهای قطعه‌سازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. صنعت قطعه‌سازی کشور این روزها به دلیل تکنولوژی پایین از کارگران بیشتری بهره می‌برد که در صورت ارتقای تکنولوژی علاوه بر کیفی‌سازی محصولات، از تعداد کارگران این صنعت کاسته خواهد شد.
 
کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که یا خودروسازان با روش بهینه و بر اساس ارتقای بهره وری باید به فعالیت خود ادامه دهند یا اینکه با همین تعداد کارگر و تکنولوژی کنونی به تولید خودرو بپردازند که در این صورت از رویای دستیابی به بازارهای جهانی ناکام خواهند ماند.  
 
بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانه‌های خودرو کشور در سال 89 با نزدیک به 100 هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو کرده‌اند، اما درحال حاضر با توجه به استخدام‌های بی‌رویه در دولت قبل با 122 هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد.
 
از نظر سیاستگذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهره‌وری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت می‌شود را صرف ورود تکنولوژی‌های جدید کنند.
 
آمار انجمن خودروسازان بیانگر آن است که در بخش صنعت قطعه‌سازی و خودرو در مجوع 390 هزار نفر، در بخش تامین مواد اولیه خودرو، 380 هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود 85 هزار نفر مشغول کارند که این تعداد در نهایت موید آن است کل اشتغال ایجاد شده از سوی صنعت خودرو ایران، 855 هزار نفر است.


منبع: اقتصادنیوز

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
می توان مثل شرکتهای بزرگ که یکبار برای همیشه نیروهای اصافه خود را با حقوق مناسب و خوب بازنشسته کرد و از ان به بعد با توجه به تولید و درامد نیرو جذب خواهند کرد تا جایی که به سود دهی برسند و در تولید اختلال ایجاد نسود.
Iran (Islamic Republic of)
جبار عذیری
۲۲:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
هدف باید جذب نیرو باشه نه کاهش نیروی انسانی

خدا لعنت کنه اون کارشناسی که ضد نیروی کار نظر مبده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
اگرکل نیروهای مشغول در صنعت خودرو بیکار شوندباواردات خودرو کم مصرف از محل صرفه جویی مصرف بنزین حداقل به هر نفر ماهانه ۶ میلیون تومان می رسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
بگین تعدیل نیرو کنن چرا باید به خاطر چند نیرو صنعت این وضع باشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محسن
۰۹:۴۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کل ایران باید ماشین اشغال بی کیفیت بدون ایمنی با قیمت نجومی تولید داخل سوار شن.که ادمایی مثل اقا بهروز نون ببرن سر سفرشون و بیکار نباشن.
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۶:۴۲ ۲۲ تير ۱۳۹۷
از نظر سیاستگذاران صنعت خودرو کشور، بهتر است تا دولت مجوز تعدیل نیروی چند ده هزار نفری کارکنان صنعت خودرو را صادر کند تا آنان با بهره‌وری بالاتری به تولید پرداخته و حقوق و مزایایی که به طور اضافه به کارگران مازاد پرداخت می‌شود را صرف ورود تکنولوژی‌های جدید کنند!
در حالی که کشور ایران با مشکل کمبود کار و بیکاری بزرگی سرو کار داره شما میگید نظر سیاست گذاران !!