حدودا 30 هزار نفر جمعیت دارند و آخرین پیامبرشان حضرت یحیی (معروف به یحیی یا یوحنای تعمید دهنده) است.آدم را نخستین پیامبر خود و دین خود را نخستین دین جهان می‌دانند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صابِئین مندایی، اقلیتی مذهبی‌اند که در قرآن به آن‌ها اشاره شده و از اهل کتاب قلمداد شده‌اند اما در ایران کمتر شناخته شده اند.

از آنجا که آداب و رسوم دینی مندایی‌ها با غسل در آب روان پیوند دارد در خوزستان این افراد در نزدیکی رودخانه‌های پرآبی که بیشتر در اهواز، خرمشهر، آبادان، دزفول و شوشتر جاری هستند، زندگی می‌کنند.

برای پیروان این اقلیت مذهبی آب جاری ارزش خاص خود را دارد و با وجود این که کارون سراسر آلودگی شده اما آن ها معتقدند هنگامی که آیات کتاب بر آب خوانده می شود، آب مقدس شده و فرشته‌ها از كسی كه از آب رود می‌نوشد، محافظت می‌كنند.

و به همین دلیل است که هنوز كارون برایشان مقدس است و میعادگاه‌شان برای مراسم غسل تعمید و غسل طفل.

در گذشته جمعیت مندایی‌ها که به صابئین نیز معروف بودند در خوزستان بیشتر بود و حمدالله مستوفی در نزهت القلوب اشاره می‌کند که خوزستان سرزمینی‌ست که درو قوم صابیان بسیارند.

اگرچه صابئین در ایران اهل کتاب شناخته شده‌اند اما بدلیل کمی جمعیت و ناشناخته بودن ذکری از آن‌ها در ادیان رسمی ایران نیست.

این اقلیت مذهبی بیشتر به مشاغل طلافروشی و میناکاری مبادرت می‌ورزند.

در قران به صائبین در چندین سوره و  آیه اشاره شده است.

إنّ الذین آمنوا والذین هادوا والصابئون والنصاری من آمن بالله والیوم الآخر وعمل صالحاً فلا خوف علیهم ولا هم یحزنون (مائده 69)

(کسانی که ایمان آورده و کسانی که یهودی و صابئی و مسیحی اند، هرکس به خدا و روز بازپسین ایمان آوَرَد و کار نیکو کند، پس نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین خواهند شد)

بیش تر پندهای یحیای نبی، در قالب موعظه های اخلاقی خلاصه می شوند.

 روشمی الاوی لهوا إب نُورا و لهوا إب مِشّا و لَهوا إدا مِشیها إمشا روشمی إب یردنا ربا ادمیا هیی إد إنش إب هیلی لامصی إشمد هِیّی و إشمد منداد هیی مدخرالی...

رسوم من نه با آتش، نه با روغن و نه با تدهین انجام می گیرد بلکه رسومم با آب جاری پاک که به فرمان حق تعالی برای نظافت انسان ها و حیات بخشیدن به آنان جاری گشته، انجام می پذیرد؛ آبی که قدرتی انکار ناپذیر در تطهیر من از هر گونه ناپاکی های مادی و معنوی دارد.

این سفید پوشان صبی را در روزهای خاصی که در حال انجام مراسمات مذهبی خود هستند می توان در کنار کارون دید.

انتهای پیام/و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.