ایران در دوران جنگ، به طور کامل بایکوت شده بود و بمباران مردم حلبچه به عنوان اولین خبر درباره بمباران شیمیایی عراق در جهان پیچید.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانه طراحان انقلاب اسلامی به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی موشن گرافیکی با موضوع حمایت آمریکا از استفاده صدام از سلاح‌های شیمیایی و تناقض آن با بهانه کردن سلاح‌های سوره برای حمله به این کشور منتشر کرده است. بر این اساس خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با علی دهکردی که اولین نقش سینمایی خود را در نقش یک جانباز شیمیایی ایفا کرده است، مصاحبه‌ای انجام داده تا نظرش را در مورد مصائب این جانبازان که به دلیل حمایت آمریکا از صدام به این ضایعه دچار شدند، جویا شویم.

علی دهکردی دفاع مقدس را یک امر ملموس برای نسل خود دانست و گفت: من متعلق به نسلی هستم که جنگ را به صورت مستقیم و غیر مستقیم تجربه کرده‌اند. هم نسلی‌های من حتی اگر داوطلبانه به جبهه نرفتند، سربازی خود را در جنگ گذراندند، البته درک من از جنگ تا حدودی بیشتر از جوانان هم نسلی‌ام در برخی دیگر از مناطق کشور است زیرا من در شهری زندگی می‌کردم که جنگ را به صورت مستقیم لمس می‌کردم.
 
این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: یکی از ناجوانمردانه‌ترین اقداماتی که بشر تا کنون تجربه کرده است استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است. متأسفانه در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز شاهد بودیم که این کشور از سلاح‌های ممنوعه شیمایی استفاده کرد و باعث شد تعداد زیادی از مردم و رزمنده‌های ما دچار مشکلات بسیار سختی شوند.
 
دهکردی به تجربه خود با برخورد با جانبازان شیمیایی پیش از بازی در فیلم «از کرخه تا راین» پرداخت و اذعان کرد: من مدت کوتاهی در جبهه حضور داشتم ولی در بیرون از جبهه با جانبازان شیمیایی از نزدیک برخورد داشتم و در جمع دوستان و آشنایان افرادی را می‌شناختم که با این مشکلات مواجه شده بودند.
 
این بازیگر سینما و تلویزیون به نحوه انتخاب شدنش برای بازی در نقش سعید در فیلم «از کرخه تا راین» اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه این فیلم اولین کار من در حوزه سینما بود ولی قبل از آن در دو سریال بازی کرده بودم، تا اینکه من و تعدادی از کاندیداهای بازی در نقش سعید طی فراخوانی به دفتر آقای حاتمی کیا مراجعه کردیم و او از همه ما تست گرفت تا در نهایت، ایشان من را برای این نقش انتخاب کردند.

این بازیگر سینما در ادامه بازخورد مردم و جانبازان شیمایی نسبت به فیلم «از کرخه تا راین» را مثبت ارزیابی کرد و افزود: از زمانی که من برای بازی در فیلم «از کرخه تا راین» انتخاب شدم، همیشه نگران این مطلب بودم که آیا می‌توانم نقش یک جانباز شیمیای را به خوبی ایفا کنم؟ ولی خوشبختانه پس از اکران فیلم، با بازخوردهای خیلی خوبی از جانبازان شیمیایی مواجه شدم.
 
وی ادامه داد: آقای حاتمی کیا فیلم «از کرخه تا راین» را با تمام قلب و جان و روحش ساخته بود که فکر می‌کنم علت اصلی تأثیر گذاری آن همین مسأله باشد. به طوری که در سال‌های اخیر هم شاهدیم هنوز یاد و خاطره این فیلم در اذهان مردم و جانبازان عزیز کشورمان باقی مانده است و هر جا من را می‌بینند این فیلم را یادآوری می‌کنند.
 
دهکردی به واکنش مسئولین بیمارستان محل فیلمبرداری در آلمان نسبت به جانبازان شیمیایی اشاره کرد و گفت: در اروپا شهروندان، موضع گیری دولتهایشان را ندارند، مردمی را هم که ما در آلمان دیدیم، افراد نژاد پرست و یا جنگ طلب نبودند و فکر نمی‌کنم هیچ کدام از مردم این کشور با عملکرد دولتشان در ارسال مواد لازم برای تولید سلاح شیمایی در عراق موافق بودند.
 
وی در ادامه به عدم موضع گیری دولت‌های غربی در قبال استفاده صدام از سلاح شیمیایی اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه در دوران جنگ، ایران به طور کامل بایکوت شده بود و از تمام جهان یک طرف بود و ایران در طرف دیگر، به همین دلیل صدای ما در جهان شنیده نمی‌شد و به همین دلیل کسی به سخنان دولتمردان ما گوش نمی‌داد. فکر می‌کنم اولین خبری که در خصوص بمباران شیمایی عراق در جهان پیچید، بمباران مردم حلبچه توسط صدام بود که باعث شد برخی از رسانه‌های آزاد اندیش به آن بپردازند.
 
دهکردی در پایان گفت: آرزوی قلبی من، خصوصاً در ماه مبارک رمضان این است که جهان آن قدر از جنگ خالی باشد که بچه‌های آینده نتوانند تصور کنند جنگ چه بوده است و انشا الله که جهان آینده جهان صلح، دوستی، عبادت و محبت باشد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار