در پی سقوط ارزش سهام بانک های انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا، مالیات دهندگان انگلیسی میلیاردها پوند را از دست داده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از سی ان ان، سهام بانک های انگلیسی بعد از رای مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا در روز پنج شنبه به شدت سقوط کرده است. ارزش سهام بانک لویدز 30 درصد و ارزش سهام آر بی اس (بانک سلطنتی اسکاتلند)، 31 درصد افت داشته است.

این در حالی است که بانک های انگلیسی سخت تلاش می کنند خونسردی خود را حفظ کنند و به فعالیت خود ادامه دهند.

این خبرها برای مالیات دهندگان انگلیسی که مالک بخش بزرگی از این بانک ها هستند اصلا خبر خوبی نیست. چون طی دوران بحران مالی، کمک دولت بود که آن ها را سرپا نگه داشت.

مالیات دهندگان از روز پنج شنبه تاکنون 6 میلیارد و پانصد میلیون پوند از سهام خود در آر بی اس و یک میلیارد و چهارصد میلیون پوند از سهام خود در بانک لویدز را از دست داده اند. مجموع این ضرر که 7 میلیارد و نهصد میلیون پوند (معادل 10 میلیارد دلار آمریکا) است، نزدیک به برآورد انگلیس از مشارکت خالص این کشور در بودجه اتحادیه اروپا در سال 2015 می باشد.

بانک های دیگر هم به شدت در حال ضرر کردن هستند. بارکلیز 32 درصد و استاندارد چارتر 9 درصد کاهش داشته اند.

خرید و فروش سهام بارکلیز و آر بی اس، حتی مدتی در بازار سهام صبح روز دوشنبه لندن معلق شد زیرا افت شدید، باعث اقدامات فوریتی برای توقف عرضه سهام این دو بانک شد.

بانک ها آسیب شدیدی دیده اند چون آینده لندن به عنوان پایتخت مالی اروپا پس از همه پرسی با ابهام روبه رو است. بسیاری از بانک های جهانی، از انگلیس به عنوان سکوی پرتاب تجارت خود در اروپا استفاده می کردند زیرا دارای مجوز فعالیت خودکار در سرتاسر اتحادیه بود.

در عین حال بسیاری از رهبران اروپایی هشدار داده اند که لندن نمی تواند پس از تصمیم به خروج از این اتحادیه، از این مزیت برخوردار بماند.

ترس و نگرانی بابت تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر رشد اقتصادی بانک ها تاثیر شدیدی داشته است. کندی روند رشد به معنی نرخ کمتر سود نیز هست و منجر به بدهی های سنگین و تقاضای کمتر برای اعتبار نیز می شود و در نهایت پولسازی بانک ها بسیار سخت تر می شود.

مقامات انگلیس گفته اند در صورت لزوم آماده تزریق پول نقد اضافی برای آسان تر به چرخش درآوردن سیستم مالی هستند.

کاهش شدید سهام در بازار، در روز دوشنبه نیز ادامه یافت و ارزش پوند در برابر دلار، 3.5 درصد سقوط کرد و به 1.32 دلار رسید. از زمان همه پرسی تا کنون، ارزش پوند در برابر دلار، 12 درصد افت داشته است.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار