به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،با توجه به آزادسازی حملونقل هوایی از ماهها قبل و آزادی عمل خطوط هوایی برای تعیین قیمت بلیت متناسب با کیفیت خدمات ارائه شده و الزام به فعالیت بر اساس قوانین بازار رقابتی،شرکت های هواپیمایی تا چه زمانی باید دستشان در جیب مردم بوده و با انتظار دریافت یارانههای آشکار و پنهان، به عادات و رفتارهای قبل از دوران آزادسازی حملونقل هوایی ادامه دهند؟
بر اساس این گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با توجه به مسئولیت قانونی محوله مبنی بر اجرای قوانین مربوطه از جمله قانون اصلاح ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 18/11/1390 که شرکتهای هواپیمایی را مکلف به واریز مبالغ موضوع قانون یاد شده به حساب این شرکت نزد خزانهداری کل کشور بلافاصله پس از هر پرواز نموده، ضمن انجام مکاتبه و ارسال اخطاریه به کلیه شرکتهای هواپیمایی بدهکار از جمله شرکت هواپیمایی آسمان و در نهایت، اقدام قضایی و غیرقضایی لازم برای وصول مطالبات بیتالمال را بعمل آورده است.
بنا به این گزارش به جزء شرکت هواپیمایی آسمان همه شرکتهای هواپیمایی نسبت به تعیین تکلیف بدهی خود اقدام کردند.همچنین شرکت هواپیمایی یاد شده از امضای قراردادهای مربوط به استفاده از خدمات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در فرودگاههای مختلف خودداری می کند این درحالیست که مانند سایر شرکتهای هواپیمایی از همه خدمات ارائه شده از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران استفاده می کند.
بنا به این گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در چارچوب سیاستهای دولت جهت قدر دانی ازحقوق مسافران و حمایت از تقویت شرکتهای داخلی، طی دو سال گذشته و به ویژه دوران پس از آزادسازی قیمت بلیت، بالاترین سطح تعامل را با خطوط هوایی ایرانی داشته است تا جایی که بنا به پیگیریهای مستمر نهادهای عالی نظارتی کشور مبنی بر لزوم انجام اقدامات قانونی برای وصول مطالبات از شرکتهای هواپیمایی بدهکار، مدیران عالی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، به تازگی به اتهام انجام ندادن تکلیف قانونی یاد شده در استیفای حقوق دولت از برخی شرکت ها از جمله شرکت هواپیمایی آسمان٬ به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی شدهاند ،اما شرکت با اعتقاد به ضرورت رفتار حرفهای و مسئولانه، حتی حاضر نشده تا این رویداد را نیز رسانهای کند.
بر اساس این گزارش شرکت
فرودگاهها و ناوبری ایران نه تنها بدهی به دولت ندارد بلکه بابت ارائه خدمات
تکلیفی به تمامی خطوط هوایی، از دولت طلبکار است، همچنین برای تسویه حساب شرکتهای
هواپیمایی بدهکار، مقام محترم قضایی به دلیل اینکه "جرم تصرف
غیرقانونی" موضوع قانون اصلاح ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت
مصوب 1390در گذشته محقق شده ، ارتکاب جرم
را محرز دانسته و مرتکبین جرم مذکور را قابل تعقیب قضایی تشخیص داده است.
این گزارش می افزاید :
براساس مفاد اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری مصوب 26/03/1387 که طبق آن ، این سازمان
به صندوق بازنشستگی تغییر نام یافته و وابسته به سازمان تأمین اجتماعی است که
سازمان فوق در فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی مصوب 19/04/1373 مجلس شورای
اسلامی یک نهاد عمومی غیردولتی است، لذا شرکت هواپیمایی آسمان با توجه به وابسته
بودن به صندوق بازنشستگی کشوری ، یک شرکت غیردولتی محسوب میشود.
بنا به این گزارش براساس مفاد ماده «161» قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت مکلف بوده تا پایان سال سوم برنامه نسبت به آزادسازی بلیت پروازهای داخلی اقدام کند که با حمایت دولت و با هدف ایجاد زمینه لازم برای تقویت خدمات شرکتهای هواپیمایی و ارائه بهترین خدمات به مردم عزیز کشورمان، این قانون از تاریخ 09/09/1394 به اجرایی شد.
این گزارش می افزاید : انتظار میرفت با توجه به آزادسازی نرخ بلیت پروازها ، افزایش درآمد ها و بهبود وضعیت مالی ناشی از اجرای قانون یاد شده، شرکتهای هواپیمایی نسبت به پرداخت بدهیهای معوق خود به شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اقدام کنند ، که متاسفانه در مواردی اندک ،مشابه مورد اخیر اقدام موثری برای تأدیه بدهی مربوطه صورت نگرفته است.
بر اساس این گزارش بخش عمدهای از بدهی شرکتهای هواپیمایی از جمله نزدیک به یک سوم بدهی شرکت آسمان مربوط به مبالغی است که طبق ماده 87 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 18/11/1390 که بابت توسعه فرودگاهها با اولویت مناطق محروم در موقع صدور بلیت از مردم به امانت دریافت میشود و از این جهت و برابر قانون، هرگونه بهرهبرداری شرکتها از این وجوه به نفع خود حتی برای افزایش سرمایه شرکت متبوع، جرم تلقی شده و مستوجب تعقیب قضایی است.
***اعلام آمادگی شرکت هواپیمایی آسمان برای پرداخت بدهی
این گزارش می افزاید : متعاقب اقدامات قضایی اخیر در خصوص وصول مطالبات از شرکت هواپیمایی آسمان و انعکاس آن در رسانههای گروهی، مدیران این شرکت ضمن تماس با شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران آمادگی خویش را برای مذاکره و توافق در خصوص تعیین تکلیف نحوه تادیه بدهیهای متعلقه اعلام و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام نمود که در چارچوب قانون آماده هرگونه تعامل با این شرکت و سایر بهرهبرداران فرودگاهی است.
انتهای پیام/