سوگند به تو ای رئیس‌جمهور!/ خدای جدید تاجیکستان کیست؟

کارمندان و اعضای جدید عالی‌رتبه در دولت تاجیکستان از این به بعد به نام رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "رئیس‌جمهور تاجیکستان، خدا شد" عنوانی است که با توجه به تحولات این کشور می توان به رئیس جمهور تاجیکستان داد.

کارمندان و اعضای جدید عالی‌رتبه در دولت تاجیکستان از این به بعد به نام رئیس‌جمهور سوگند یاد می‌کنند، این تصمیم در پی ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور درباره "دولت و وضع حقوقی اعضای مجلس‌های ملی و نمایندگان" در مجلس این کشور گرفته شده است.

سوگند به تو ای رئیس‌جمهور!/ خدای جدید تاجیکستان کیست؟

تحلیلگران و کارشناسان تاجیکستان می‌گویند سوگند یاد کردن به نام رئیس‌جمهوری بیانگر نبود حاکمیت قانونی در این کشور است.

به این طریق، اعضای دولت تاجیکستان در زمان شروع اجرای منصب و وظیفه دولتی به نام رئیس جمهوری قسم یاد کرده و وعده خواهند داد که تمام نیروی خود را برای توسعه و بالا بردن آبروی تاجیکستان در سطح جهانی صرف خواهند کرد.

نمایندگان مجلس نیز به نام مردم سوگند یاد خواهند کرد و به آنها وعده می‌دهند که در تحکیم وحدت ملی، استقلال دولتی، تامین حقوق و آزادی‌های انسان شریک می‌شوند و در تهیه و تصویب قوانین صادقانه و از روی وجدان عمل می‌کنند. این، جزئی از 41 تغییر در قانون اساسی این کشور است. زمان و مکان ادای سوگند اعضای حکومت و نمایندگان مجلس را خود رئیس جمهوری تعیین می‌کند. 

البته تاجیکستان ید طولایی در قوانین عجیب و قریب دارد.

ممنوعیت حج، حجاب و ریش

 از لحاظ فنی، آزادی مذهبی در قانون اساسی تاجیکستان به رسمیت شناخته شده است اما در حقیقت اعمال مذهبی -حداقل برای بعضی از اکثریت مسلمان کشور- به شدت تحت کنترل دولت قرار دارد. در ماه های اخیر و پس از اظهار نظر رئیس جمهور درباره لباس مناسب، دولت تاجیکستان سختگیری هایی درباره اعمال اسلامی انجام داده است. گزارش هایی مبنی بر تراشیدن اجباری ریش و وضع قانون جدید درباره کسانی که می توانند به سفر حج در مکه بروند، وجود داد.

سوگند به تو ای رئیس‌جمهور!/ خدای جدید تاجیکستان کیست؟

اعمال سخت گیری علیه اسلام، فراتر از مسائل سیاسی است. کمیته دولتی امور دینی مسئول نظارت و اجرای قوانین مربوط به دین است؛ شامل ثبت نام در گروه های مذهبی، قانونگذاری در زمینه واردات تجهیزات مذهبی و نظارت بر مساجد و کلیساها. شورای علما و انجمن مسلمانان تاجیک به طور رسمی مستقل است اما اسلام مورد موافقت دولت را ترویج می دهد.

کنترل دولت بر رفتار مذهبی حتی شامل طرز لباس پوشیدن افراد هم می شود.


قوانینی مبنی بر ممنوعیت دانش آموزان دختر از داشتن حجاب و قدغن بودن شماری از آنها که زیر 18 سال هستند از شرکت در مراسم های مذهبی عمومی به جز تشییع جنازه وجود دارد. براساس گزارش آزادی بین المللی ادیان در سال 2013 که توسط وزارت خارجه ایالات متحده درباره تاجیکستان منتشر شده است: قانون جشن های خصوصی، مراسم تشییع جنازه، عروسی ها و مراسم ولادت حصرت محمد(ص) را تنظیم می کند. قانون تعداد مهمانان را محدود کرده است و جشن نامزدی را حذف کرده است و بر هدایای مهمانی ها نظارت دارد. قانون مذهبی بر روی این اصول تصریح می کند و عبادت دسته جمعی، سنت های مذهبی و مراسم ها باید براساس روش های صلح آمیزی باشد که در قانون ذکر شده است.

اینترفکس طی  گزارشی اعلام کرد که براساس کنفرانس خبری کمیته دولتی امور دینی تنها افراد بالای 35 سال اجازه دارند تا به سفر حج بروند. این کمیته در قبال کسانی که ثبت نام کرده اند و آرزو دارند تا به حج بروند، مسئولیت دارد. عربستان سعودی که به خاطر کنترل سیل جمعیت مشتاقان حج، هر ساله سهمیه کشورها در زمینه این سفر را تعیین می کند، سهمیه تاجیکستان را از 8 هزار نفر به 6 هزار و 300 نفر کاهش داده است.  

ورود زير 18 سال به مسجد ممنوع!

رئيس جمهوري تاجيکستان در اقدامي که براي مسلمانان اين کشور بسيار تعجب برانگيز بود قانوني را تصويب کرده که براساس آن حضور جوانان براي اقامه نماز در مساجد منع شده است.

سوگند به تو ای رئیس‌جمهور!/ خدای جدید تاجیکستان کیست؟

قانون بحث برنگيز مسئوليت والدين در روز دوم ماه رمضان، ماهي که شمار زياد از مردم تاجيکستان به مساجد مي‌روند امضا شد. امامعلي رحمان رئيس جمهور تاجيکستان که از سال 1992 قدرت را در دست دارد قانون " مسئوليت والدين" را پس از آن که به اتفاق آرا در پارلمان عالي اين کشور تصويب شد امضا کرد. براساس اين قانون که از پنجشنبه13 مرداد ماه اجرايي شده تمام افراد زير 18 سال به استثناي کساني که در مدارس ديني تحصيل مي‌کنند از حضور در مساجد اين کشور آسياي ميانه ، کليساها و ساير اماکن مذهبي منع شده اند.

البته طبق قوانين تاجيکستان، تنها بعد از انتشار متن قانون در رسانه‌هاي رسمي دولتي، مفاد اسناد مورد اجرا قرار مي‌گيرند.

رئیس جمهوری مادام العمر

براساس تغییرات پیشنهادی، امامعلی رحمان می تواند مادام العمر برای دفعات نامحدود کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود. او از سال 1994 تاکنون در سمت ریاست جمهوری است و در همه انتخابات هایی که کاندیدا بوده به پیروزی رسیده است.

براساس قانون اساسی فعلی با پایان دوره ریاست جمهوری امامعلی رحمان در سال 2020، او نمی توانست برای دوره بعدی کاندیدا شود.

سوگند به تو ای رئیس‌جمهور!/ خدای جدید تاجیکستان کیست؟
 
کمیسیون مرکزی انتخابات و همه‌پرسی تاجیکستان اعلام کرد که میزان مشارکت در همه پرسی روز ۲۲ مه برای تغییر قانون اساسی تاجیکستان بیش از ۹۲ درصد بوده و بیش از ۹۴ درصد شرکت‌کنندگان به این اصلاحات رای موافق داده‌اند. به این ترتیب، امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، به عنوان "پیشوای ملت" از حق قانونی حکومت مادام‌العمر در این کشور آسیای میانه برخوردار شده است.

تاکنون همه انتخابات های برگزار شده در تاجیکستان از نظر ناظران غربی، آزاد و پاک نبوده است. 

در آخرین انتخابات تاجیکستان نیز حزب حاکم به رهبری امامعلی رحمان توانست اکثریت پارلمانی را به دست آورد. احزاب اسلامگرای مخالف حتی نتوانستند حداقل 5 درصد کل آرا را به دست آورند و حداقل یک کرسی در پارلمان داشته باشند. 

با همه این اوصاف پس از مادام العمری رئیسس جمهور خدا شدن وی آنچنان عجیب نخواهد بود.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار