گاردین: برکسیت چه بر سر جایگاه انگلیس در جهان خواهد آورد؟

گاردین در مطلبی به آینده انگلیس و جایگاه این کشور در نهادهای بین‌المللی پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نفوذ این کشور در جهان را بلافاصله از بین نخواهد برد. اما برکسیت می‌تواند به طور جدی و برای همیشه نفوذ این کشور در جهان را تضعیف کند.

تحلیلگران امور خارجی اعلام کرده‌اند این تصمیم انگلیس می‌تواند به صورت یک زنجیر، نفوذ انگلیس در نهادهایی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه "جی7" و ناتو را تضعیف کند.

با این حال، ضربه‌ای که به انگلیس وارد می‌شود به یک بخش خاص نخواهد بود؛ بلکه به بخش‌های مختلفی از سیاست این کشور آسیب خواهد رساند. در دوران پس از برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا --  انگلیس هنوز هم در یکی از منحصر به فردترین جایگاه‌های جهانی قرار دارد که در گذشته به وسیله آن نفوذ خود را در جهان بیش از پیش کرده بود.

حتی اگر اسکاتلند در دو سال آینده به خروج از انگلیس رای دهد و اعلام استقلال کند، تغییری در وضع عضویت این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد به وجود نخواهد آمد و مانند روسیه که صندلی اتحاد جماهیر شوروی را از آن خود کرد، انگلیس نیز در این صورت جایگاه خود را نگاه خواهد داشت.

با این حال، خروج اسکاتلند از انگلیس می‌تواند دسترسی این کشور به یک دهم اقتصادش را تحت‌الشعاع قرار دهد. این کسری اقتصادی می‌تواند جایگاه انگلیس در گروه "جی7" – ثروتمندترین کشورهای صنعتی جهان – را با خطر روبرو کند. اعتبار اقتصادی انگلیس روز جمعه نیز در پی خبر رای آوردن برکسیت زیر فشار قرار گرفت. حال مقام پنجمین اقتصاد جهان در حال واگذارشدن از انگلیس به فرانسه است.

این در حالی است که انگلیس بزرگترین متحد آمریکا در اروپا است. انگلیس همچنین عضو ناتو است. این دو نقش انگلیس بلافاصله با خطر روبرو نخواهند شد؛ اما نقاط مشترک بین این گروه‌ها در نفوذ کلی انگلیس در جهان تاثیرگذار است.

"مالکوم چالمرز" معاون مدیر کل موسسه آر‌یو‌اس‌آی انگلیس در این باره گفت: "بنظر من این (برکسیت)، نفوذ انگلیس در ناتو را کاهش می‌دهد. به این دلیل که یکی از اساسی‌ترین مشخصات انگلیس، توانایی این کشور در نفوذ به سایر کشورهای اروپایی و همراه کردن آن‌ها در مسائل مختلف بود."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار