به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ استقبال مخاطبان از سینما در تمام طول سال یکسان نیست. مخاطبان در برهههایی از زمان در سال اقبال بیشتری نسبت به سینما نشان میدهند و گاهی کمتر. سینما دوستان در ایامی گیشه را منفجر میکنند و در برخی مواقع هیچ رغبتی به تماشای فیلم نشان نمیدهند که البته ناشی از تأثیرات درونی (ذهنی و مسائل مالی) و بیرونی(شرایط زمانی خاص) است.
سینما یک تفریح جذاب است که تماشای آن چاشنیهای خاص خودش را دارد. در ایام خاص مثل ماههای سوگواری محرم و صفر و ماه مبارک رمضان، استقبال از سینما کم میشود. این اتفاق که هرسال در سینمای ما میافتاد مسئولان سینمایی و سینماداران را به فکر یک طرح ویژه برای ترغیب مخاطب به تماشای فیلم در ماه مبارک رمضان که ایام عبادت و روزهداری است انداخت. تماشای فیلم با زبان روزه در سالن تاریکی که روزهدار را ترغیب به خوابیدن میکند کار سادهای نیست.
*تولد طرح ویژه ماه مبارک رمضان و تکامل آن نتیجه جلسات مشورت و هماندیشی، پیشنهاد طرح «افطار تا سحر» بود که نمایش فیلم از زمان اذان مغرب و افطار تا سحر روز بعد را برای مخاطبان سینما به ارمغان آورد. این طرح برای اولین بار به صورت آزمایشی در سال 1388 اجرا شد. تماشای فیلم در نیمههای شب سینما تجربه جدیدی بود که تا حدودی مورد استقبال قرار گرفت.
این طرح جالب در سالهای بعدی دستخوش تغییرات شد و هر سال با اجرای آن و جا افتادنش در ایام ماه مبارک رمضان، بسیاری از مخاطبان سینما که در طول روز به دلیل مشغله کاری، فرصت سینما رفتن نداشتند از آن استقبال کردند. از آن سو به دنبال توافقی که با نیروی انتظامی شده بود، سینما داران اجازه داشتند تعداد سانس فیلمهای پرمخاطب را تا قبل از سحر افزایش دهند.
در نظر گرفتن طرحهای تشویقی و ترغیبکننده در اکران افطار تا سحر موجب اتفاقات بهتر در استقبال از فیلمها شد. در سالهای اولیه اجرای این طرح، بلیت فیلمها برای افطار تا سحر نیمبها بود و با اعلام این خبر تعداد متقاضیان این طرح بیشتر شد.
بهدلیل شرایط ویژه ماه مبارک رمضان و حالت نیمه تعطیلی سینماها، تهیهکنندگان و دفاتر پخش و نیز شورای صنفی نمایش تصمیم گرفتند در این ماه فیلمهایی اکران شود که مخاطبان سینما در انتظار نمایش آنها بودهاند و به طور قطع برای تماشای این فیلمها به سینما میروند تا به این ترتیب زیان مالی متوجه سینما و برخی فیلمها نشود.
به طور معمول و برای حفظ تنوع سبد اکران ماه رمضان، در ترکیب فیلمها، یک اثر سینمایی طنز نیز گنجانده میشود که انبساط خاطر تماشاگران سینما را فراهم و مخاطبان بیشتری را به سینما جذب کند.
در سالهای گذشته بسیاری از تهیهکنندگان ریسک نمایش فیلمشان در اکران ماه رمضان را بهجان خریدند و البته از میزان فروش فیلم نیز رضایت خاطر داشتند.
این طرح علاوه بر اصلاحات اجرایی، تغییر در عنوان نیز داشته است. در سالهای اولیه نام این طرح «افطار تا سحر» بود، سپس به «اذان تا اذان» تغییر نام یافت و در سه سال اخیر (95،94،93) به طرح ویژه ماه مبارک رمضان تغییر کرد.
سال گذشته در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به تغییرات این طرح وِیژه اعلام کرد: امسال طرح «اذان تا اذان» که در سالهای قبل اجرا میشد را نخواهیم داشت و به جای آن از اول ماه میارک رمضان «طرح ویژه ماه رمضان» اجرا میشود که در این طرح سینما 6 سئانس موظفی دارد و پس از آن به دلخواه خود میتوانند فیلمهایی خارج از گردونه اکران را به شرط ارائه پروانه نمایش و حواله اکران نمایش دهند.
طرح نیم بهای بلیت فیلمها در سال 93 نیز از افطار تا سحر اجرا شده است.
میتوان گفت این طرح در فاصله سالهای 88 تا 94 با وجود بینظمیها، ناهماهنگیها و تضاد و مخالفتهایی که داشت با استقبال مخاطبان مواجه شد.
بالاخره بهترین نحوه اجرای این طرح در سال 94 با برنامهریزیهای منظم و دقیق، رقم خورد. این موفقیتها و تمایل سینماداران برای حفظ مخاطب سینما و امتیازدهی به صاحبان آثار و نیز اطلاع رسانی درست به مردم، اعلام جزئیات طرح و محتوای فیلمها و همکاری رسانه ملی برای ارائه تخفیف با درصد بالا به تیزرهای سینمایی در این ماه خاص که سینما دچار رکود میشد، در نهایت موجب افزایش مخاطبان و فروش بالای سینماها شد.
تغییر این طرح در ماه مبارک رمضان سال 95 در محدوده بلیت نیم بها هم بوده است. زمان نیمبها بودن بلیت سینماها از افطار تا سحر به زمان سحر تا افطار موکول شد و به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش، فیلمهایی که سقف 10هفتهای نمایشآنها خاتمه یافته، میتوانند با اخذ حواله فیلم از شورای صنفی نمایش، بعد از سانس موظف تا همان ساعت ابلاغشده طبق بخشنامه ناجا، در پردیسهای سینمایی اکران شوند و در طرح ویژه ماه رمضان شرکت کنند. تاکنون اکران مجدد فیلم های «ابد و یک روز»، «کفشهایم کو»، «من سالوادور نیستم»و «بادیگارد» و «خشم و هیاهو» در این طرح قطعی شده است.
در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان سال 95، اطلاعرسانی و انتشار اخبار در مورد جزئیات و تغییرات این طرح به صورت گسترده رسانهای نشد و تبلیغات کمی در این مورد انجام شد. تغییر زمان ارائه بلیت نیمبها به سحر تا افطار یکی از تغییرات عمده این طرح بوده است.
یکی دیگر از تغییرات، این بوده که در شورای صنفی نمایش دیگر نوبت نمایش به نام اکران عید فطر وجود نخواهد داشت و فیلمها با توجه به مدت زمان اکران فیلم قبلی و در نظر گرفتن کف فروش آثار روی پرده، در نوبت هستند تا موعد اکران آنها فرا برسد.
امسال سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد دیگر اکران ویژه عید فطر نداریم و فیلمها براساس برنامه از پیش تعیینشده و بنابر پایان کف فروش فیلم قبلی به نوبت اکران میشوند. فیلمهایی که در حال حاضر طبق آییننامهشورای صنفی در طرح اکران ویژه ماه رمضان قرارداد دارند، دو هفته اکران اضافه خواهند داشت یعنی علاوه بر یک هفته شبهای قدر و احیا، یک هفته دیگر هم جزو قراردادشان حساب نمیشود.
اما با وجود برخی از امتیازاتی که به فیلمهای اکران عید فطر داده میشود به نظر میرسد نقص اطلاعرسانی و تبلیغات استقبال از سینماها را در ماه مبارک رمضان سال 95 کاهش داده است.
امسال بار سنگین جذب مخاطبان سینما بر دوش فیلمهای «بارکد» ساخته مصطفی کیایی و «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان افتاده و اگر تا قبل از نیمه ماه رمضان فکری بهحال تبلیغات و اطلاع رسانی برای این طرح نشود، همچنان این دو فیلم باید مردم را به سینما بکشانند تا بار دگر سینمای ماه رمضان به دام رکود نیفتد.
*نوستالژی فیلمهای دهه شصت در چارسو در ادامه چارهجویی برای استقبال مخاطبان از سینما در ماه مبارک رمضان، جلسات «مرور سینمای دهۀ شصت» در پردیس چارسو انجام شد.
اکران فیلمهای سینمای دهه شصت ایران برای بسیاری از علاقهمندان قدیمی سینما و بازیگران سینمای آن دوره خاطرهانگیز بود و از آن استقبال خوبی کردند.
سال گذشته زمان اکران فیلمها یک ساعت پس از اذان مغرب و افطار بود اما امسال به ساعت یک بامداد موکول شده است.
ماه رمضان امسال نیز ۳۰ فیلم خاطره انگیز از ۳۰ کارگردان سینمای ایران، از ۱۸ خرداد تا ۲۲ تیر هر شب ساعت یک بامداد در این پردیس سینمایی به نمایش در میآید.
انتهای پیام/