به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لسآنجلس تایمز، کشتی عظیم الجثه «باروک امان» به همراه دو قایق یدک به سوی ورودی آبراه «پاناما» که اخیراً توسعه داده شده است، حرکت کردند. کشتیهای مختلف میلیونها بار از زمان آغاز کار این کانال از آن عبور کردهاند.
یکی از کارگران ساختمانی که در میان تماشاگران ایستاده و از حرکت این کشتی غول پیکر عکسبرداری میکند، میگوید: «این نه تنها یک واقعه بزرگ برای پاناما است بلکه رخدادی مهم برای جهان به حساب میآید.»
کشتیهای بزرگی مانند باروک امان که 50 یارد عرض و به اندازه 3 زمین فوتبال طول دارند، پیش از این نمیتوانستند از این کانال عبور کنند؛ اما آزمایش سدهای سلولی جدید که یکشنبه آغاز میشود، آینده این کانال را تغییر میدهد. کانال پاناما که عمیقتر و عریضتر شده است امکان عبور کشتیهای غولپیکر را فراهم میکند. شایان ذکر است سد سلولی، دستگاهی برای بالا و پایینبردن قایقها بین آب سطوح مختلف آبراهها است.
ارزش پروژه 9 ساله که برای ایجاد این تغییرات طراحی شده 5.4 میلیارد دلار است. کانال پاناما اقیانوس اطلس و آرام را به یکدیگر متصل میکند و سالانه میلیاردها دلار سود برای آمریکای مرکزی به همراه دارد. تغییرات ایجاد شده، راههای تجاری جهان را تحت تأثیر قرار میدهد و باعث باز شدن بازارهای جدیدی میشود.
آبراه پاناما یک آبراه غیرطبیعی است که توسط انسان در کشور پاناما ساخته شده است. ساخت این آبراه یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژههای مهندسی جهان است و آمریکا آن را در سال 1914 تکمیل کرد. ناگفته نماند، هزاران کارگر در طول ساخت این آبراه جان خود را از دست دادند.
انتهای پیام/