پس از اعلام نتیجه همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، روند جدایی این کشور از اتحادیه به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، پس از رأی مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، سران بروکسل برای مذاکره درخصوص جدایی این کشور از اتحادیه به زودی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

52 درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق دادند. دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، اعلام کرد در ماه اکتبر (31 روز منتهی به 11 آبان) از قدرت کنار خواهد رفت. اولین نشست سران اتحادیه بدون حضور نماینده انگلیس روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. اتحادیه اروپا، از انگلیس خواسته است مذاکرات خروج از اتحادیه را به سرعت آغاز کند.

ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، تاکید کرد اتحادیه فعالیت خود را با حضور 27 عضو دیگر ادامه خواهد داد.

به دنبال تصویب طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) در همه پرسی، بازارهای سهام جهانی به شدت سقوط کرد. ارزش پوند نیز به طور چشمگیری کاهش یافت.

در حال حاضر، انگلیس با استناد به ماده 50 پیمان لیسبون باید در مدت دو سال درخصوص شرایط خروج از اتحادیه مذاکره کند. با این حال، کامرون اعلام کرد ترجیح می دهد انجام این مذاکرات را به جانشین خود واگذار کند.

یانکر در مصاحبه ای گفت: «مردم انگلیس تصمیم گرفتند از اتحادیه اروپا خارج شوند؛ پس دلیلی ندارد برای آغاز مذاکرات خروج تا ماه اکتبر (31 روز منتهی به 11 آبان) صبر کنیم. این مذاکرات باید فورا آغاز شود.»

اتحادیه اروپا خود را برای ایجاد شرایطی سخت برای از سرگیری روابط تجاری با انگلیس خارج از اتحادیه آماده می کند. این اقدام اتحادیه در حالی است که سران اتحادیه اروپا برای متحد کردن و یکپارچه سازی مجدد کشورهای عضو تلاش می کنند. 

ماده 50 پیمان لیسبون، که در سال 2009 به امضای اعضای اتحادیه رسید، به دولت های عضو اجازه می دهد طی مراحل و شرایطی از اتحادیه خارج شوند. با این حال، از زمان توافق بر سر آن تاکنون هیچ کشوری از این قانون استفاده نکرده و از اتحادیه اروپا خارج نشده است. بر اساس این ماده، مذاکرات همه جانبه در خصوص مسائل مختلف بین اعضای اتحادیه و کشوری که خواستار جدایی است، آغاز می شود. اگر مذاکرات به نتیجه ای نرسید، عضویت این کشور پس از دو سال به طور خودکار لغو خواهد شد. این ماده تنها الگویی برای شرایط خروج و حل و فصل مسائل مرتبط با آن است. این ماده، مسائلی از قبیل شرایط تجارت را شامل نمی شود. مذاکره در خصوص این شرایط شاید مدت ها به طول انجامد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار