رییس‌جمهور غنی در سخنرانی خود در تاشکند پایتخت ازبکستان از احیای راه ابریشم به‌عنوان بزرگترین پروژه‌ مشترک این سازمان یاد کرده است.

تاکید اشرف غنی بر احیای راه ابریشم بعنوان بزرگترین پروژه‌ی مشترک افغانستان با سازمان شانگهای
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، رییس‌جمهور غنی در سخنرانی خود در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای که روز جمعه در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزارش شده بود، از احیای راه ابریشم به‌عنوان بزرگترین پروژه‌ی مشترک این سازمان یاد کرده است.

دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری افغانستان به نقل از آقای غنی نوشته است: «بزرگترین پروژه‌ی مشترک ما احیای راه‌های ابریشم است و ما افغانستان را چهارراهی می‌پنداریم که نقطه‌ی اتصال میان آسیای میانه، جنوب آسیا و خاور میانه است.»

غنی افزوده که افغانستان از هر گامی که برای احیای راه ابریشم برداشته می‌شود، استقبال می‌کند.

سران کشورهای عضو سازمان شانگهای در این نشست در کنار مسایل دیگر، چگونگی پیکار با هراس‌افگنی به‌ویژه دربخش‌های شمال افغانستان را به بحث و بررسی گرفتند.

خبرنامه افزوده که رییس‌جمهور غنی ضمن تشکری از سخنان سران شانگهای در رابطه به افغانستان گفته است که افغانستان دو جنبه دارد؛ یکی ظرفیت و دوم تهدید. او افزوده: «در مورد ظرفیت باید گفت که ما به‌سرعت در حال مبدل شدن به مرکز همکاری‌های منطقوی هستیم.»
آقای غنی همچنان گفته است که از زمان اجلاس سال قبل سران شانگهای در اوفای روسیه، همکاری‌های منطقوی گسترش یافته است و این همکاری‌ها امیدهای مردم افغانستان را زنده ساخته و اعتماد آنان را برای آینده بیشتر کرده است.

هرگاه طرح ساخت راه ابریشم عملی شود، این راه ایالت سین‌کیانگ چین را از طریق واخان بدخشان با افغانستان وصل خواهد کرد. این راه ظرفیت دارد تا افغانستان را با چین، هند، آسیای میانه، ترکیه، آذربایجان و حتا کشورهای اروپایی وصل کند.

همچنان گفته می‌شود که ساخت راه ابریشم افغانستان را به بزرگترین شریک اقتصادی جهان مبدل خواهد کرد. این راه نیز باعث می‌شود تا دادوستد تجارتی بین افغانستان و چین افزایش یابد.
آجندای گروه‌های ترویستی مختل کردن همکاری‌های منطقوی و جهانی است

از سوی هم رییس‌جمهور غنی در این سخنرانی با اشاره به پدیده‌ی تروریسم و گروه‌های ترویستی هشدار داده است که «آجندای گروه‌های تروریستی مختل ساختن همکاری‌های منطقوی و جهانی می‌باشد.»

آقای غنی گفته «موج پنجم خشونت سیاسی» افراطیت و تروریسم می‌باشد؛ و هشدار داده است که این‌ها پدیده‌های گسترده‌یی اند که همه‌ی ما (کشورهای عضو شانگهای) را و همچنان روابط باثبات، ارزش‌های همکاری و گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را تهدید می‌کند.

او افزوده: «اگر ما به آن رسیدگی نکنیم، پیچیدگی آن را درک ننماییم و راه‌حل انفرادی برای آن جست‌وجو نکنیم، به موفقیت نمی‌رسیم.»

به گفته‌ی او، اقتصاد جرمی و مواد مخدر از عوامل مرتبط با «موج پنجم خشونت سیاسی»، صلح و ثبات مشترک کشورهای عضو شانگهای را تهدید می‌کند.

غنی گفته است: « ما مشترکاً باید دورنما، عمق و شدت موج پنجم را بدانیم که متأسفانه این موج یکی ما را تنها نخواهد گذاشت.»

رییس‌جمهور غنی همچنان با تاکید بر این‌که همکاری میان کشور‌های عضو شانگهای باعث ثبات و رفاه می‌گردد، افزوده است که جنگ افغانستان یک جنگ داخلی نیست و گروه‌های تروریستی که به افغانستان می‌آیند باید به‌صورت درست تعریف شوند.

او افزوده که مسئولیت دولت‌ها برای تفاوت نگذاشتن میان تروریسم خوب و بد اساسی است و دولتی که میان تروریسم خوب و بد تفاوت قایل است، قیمت این همه را می‌پردازد.

آقای غنی در نشست سران شانگهای گفت «آجندای گروه‌های تروریستی مختل ساختن همکاری‌های منطقوی و جهانی می‌باشد.»

غنی از تمام اعضای شانگهای دعوت کرده است تا یکجا با افغانستان، مشکلات را شناسایی کنند و یک اجماعی را در عرصه‌های استخباراتی، امنیتی و سیاسی به‌وجود آورند.

سازمان همکاری‌های شانگهای در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجکستان و ازبکستان به هدف گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی و همکاری‌های منطقوی ایجاد شد.

افغانستان عضویت ناظر را در سال ۱۳۹۱ در دوازدهمین اجلاس سران این سازمان در شهر بیجینگ پایتخت چین، دریافت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار