به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، متن کامل این گزارش بدین شرح است :
به منظور تحقق اهداف مصرح در برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، از
جمله بند «و» ماده ۱۵ دالّ بر
استقرار «نظام جامع نظارت، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه های کشور»، طرح سطح بندی و
رتبه بندی دانشگاه های دولتی کشور را از خردادماه ۱۳۹۴ در قالب یک پروژه مطالعاتی معتبر و با مشارکت خبرگان و متخصصان
دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور آغاز نمود. اکنون پس از یک سال بررسی
کارشناسی دقیق، نتایج مرحله نخست آن که مشتمل بر سطح بندی دانشگاه ها و موسسات
آموزش عالی دولتی و حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات معتبر جمع آوری شده حول معیارها و
شاخص های تعریف شده از قریب به ۷۰
دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتی می باشد را بشرح زیر و در دو دسته جامع و تخصصی اعلام
می نماید.
نتایج سطح بندی
الف: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی جامع به ترتیب الفبا
سطح ۱-شامل : اصفهان
– تبریز – تربیت مدرس – تهران –
شهید بهشتی –شیراز
—فردوسی مشهد
سطح ۲ – شامل
: ارومیه –
الزهرا (س) –
بوعلیسینا –
بیرجند –
خوارزمی – رازی
– زنجان – سیستان و بلوچستان – شهید چمران اهواز – شهید باهنر کرمان – کاشان – گیلان –
یزد
سطح ۳ – شامل
: اراک –
ایلام –
بجنورد –
بین المللی امام خمینی (ره) –
حکیم سبزواری –
خلیج فارس –
دامغان –
زابل –
شهرکرد –
شهید مدنی –
قم – گلستان _ ولیعصر
(عج) رفسنجان –کردستان
– لرستان – هرمزگان – یاسوج
سطح ۴ – شامل:
آیتالله حائری میبد –
بزرگمهر قائنات –
تربت حیدریه –
حضرت معصومه (س) –
سلمان فارسی کازرون –
سید جمال الدین اسدآبادی –
کوثر بجنورد – ملایر
– نهاوند – نیشابور
ب: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تخصصی (به ترتیب الفبا)
سطح ۱ – شامل
: صنعتی اصفهان –
صنعتی امیر کبیر –
صنعتی شریف –
علامه طباطبائی –
علم و صنعت ایران
سطح ۲ – شامل
: صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی –
علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان –
صنعتی بابل –
صنعتی سهند تبریز –
هنر
سطح ۳ – شامل
: تحصیلات تکمیلی صنعتی و فنّاوری پیشرفته – صنعتی جندیشاپور – هنر اسلامی تبریز – هنر اصفهان
سطح ۴ – شامل
: صنعتی قم –
صنعتی کرمانشاه –
فنّاوریهای نوین قوچان –
هنر شیراز
بر اساس این نتایج، دانشگاه ها از طریق ارزیابی از وضعیت عملکرد خود
می توانند با استفاده از اطلاعاتی که به طور منظم و پیوسته در حوزه های مختلف تخصصی
دریافت می کنند، مزیت های رقابتی خود را در راستای تحقق سندهای بالادستی توسعه ملی
و تحول آموزش عالی رصد نمایند. ضمن اینکه اساسا سطح بندی و رتبه بندی دانشگاه ها
یک ابزار کارآمد و قابل اتکا به سوی تحول و توسعه هدفمند در هر یک از زیر نظام های
آموزش عالی کشور محسوب می شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ، ارزیابی به عمل آمده به طور مستمر
ادامه خواهد یافت و مضافا اینکه نتایج سطح بندی آن دسته از دانشگاه ها و موسسات آموزش
عالی که اطلاعات درخواست شده را تکمیل نکرده اند در دوره های بعدی منظور خواهد شد.
انتهای پیام/ی