با رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، مقامات اسکاتلند و ایرلند شمالی به جدایی از بریتانیا می‌اندیشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی، با رای انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا، مقامات اسکاتلند و ایرلند شمالی به جدایی از بریتانیا می‌اندیشند.

نیکولا استرجن، وزیر اول اسکاتلند، روز جمعه گفت: «گزینه (برگزاری) دومین همه پرسی (درباره استقلال اسکاتلند) باید روی میز باشد و روی میز هست.»

استرجن افزود پارلمان اسکاتلند باید زمینه قانونی لازم را برای برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند از بریتانیا فراهم کند.

وزیر اول اسکاتلند همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را اقدامی «غیر قابل تصور» توصیف کرد.

الکس سموند، وزیر اول سابق و رهبر حزب ملی اسکاتلند نیز برگزاری همه پرسی جدید استقلال اسکاتلند را بسیار محتمل دانست و گفت این حزب برای برگزاری آن فشار خواهد آورد.

سموند عدم جدایی اسکاتلند از اتحادیه اروپا را «معقول» توصیف کرد و افزود در این جهت تلاش می‌کند.

اسکاتلند در ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ برای استقلال از بریتانیا اقدام به برگزاری همه‌پرسی کرد که بر اساس آن حدود 55 درصد خواستار ماندن به عنوان بخشی از بریتانیا بودند در حالی که حدود 45 درصد نیز به استقلال رای دادند.

اما نتایج همه پرسی روز پنجشنبه بریتانیا از مخالفت نظر اسکاتلندیها با انگلیسیها حکایت دارد.

بر اساس این نتایج، 62 درصد از مردم اسکاتلند مایلند در اتحادیه اروپا باقی بماند و 38 درصد رای به خروج از این اتحادیه دادند، در حالی که 52 درصد از انگلیسی ها رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و 48 درصد به ماندن رای دادند.

مقایسه این ارقام نشان می دهد نظر اکثر مردم اسکاتلند درباره ماندن در اتحادیه اروپا، مخالف نظر اکثر مردم انگلیس است.

ایرلند شمالی در پی الحاق به جمهوری ایرلند 

حزب جمهوریخواه ایرلند موسوم به شین‌فن نیز اعلام کرده است باید به ایرلند شمالی اجازه داده شود درباره اتحاد با جمهوری ایرلند رای خود را اعلام کند.

گفتنی است اکثر ساکنان ایرلند شمالی نیز در همه پرسی روز پنجشنبه درباره ماندن یا نماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا بر خلاف اکثر مردم انگلیس به ماندن در این اتحادیه رای دادند.

کمیسیون انتخابات بریتانیا، روز جمعه اعلام کرد که اکثر ساکنان جزیره بریتانیا رای به خروج از اتحادیه اروپا داده‌اند. این در حالی است که اکثر ساکنان اسکاتلند و ایرلند شمالی به ماندن در این اتحادیه رای داده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار