بدلکاری حرفه‌ای است که هنر، ورزش و هیجان را در بر می‌گیرد و به کمک هنر هفتم می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هنر، هیجان و ورزش هر سه عناصری هستند که انسان برای زیستن به‌آن ها نیاز دارد. هنر با روح آدمی سر و کار دارد، روانش را جلا می‌بخشد و دید زیبایی‌شناسی را به انسان هدیه می‌کند. هیجان هم برای گذر از یکنواختی و روزمرگی‌های زندگی از ملزومات زندگانی بشر به حساب می‌آید و پس از سلامت روحی نوبت به جسم سالم می‌رسد و ورزش، سلامت جسمی را برای انسان به ارمغان می‌آورد. 

بدلکاری، حرفه‌ای است که هنر، ورزش و هیجان را در بر می‌گیرد و به کمک هنر هفتم می‌آید. سینما برای ادامه حیاتش به عناصر بسیاری نیاز دارد که یکی از آن عنصرها بدلکاری است و بدلکار که عضو بخشی از گروه بزرگ فیلم‌سازی به شمار می‌رود، شخصی است که با توان بدنی و علم بالایی که از این فن دارد به انجام اعمال بدلکاری به جای بازیگر اصلی فیلم می‌پردازد.
بدلکاری یا اکشن‌کاری یک نوع حرکت فیزیکی غیر معمول، خطرناک و هیجان انگیز است که در راستای رسیدن به اهداف هنری استفاده می‌شود.
بدلکاری بر دو نوع است، یا بر اساس مهارت های هنری، ورزشی و رزمی است و یا بدلکاری ، فیزیکی است. حالت اول که بر اساس مهارت‌ها است نیاز به کسب فنون مبارزات فردی و حرکات اکروباتیک دارد. بدلکاری فیزیکی هم خود به دو نوع بدلکاری سیمی و بدلکاری با وسایط نقلیه تقسیم می‌شود، در بدلکاری سیمی با سیم های محکمی که از جنس سیم های پیانو هستند، اشیا، بدلکاران و هنرپیشه‌ها را بلند کرده و به پرواز در می‌آورند، اما بدلکاری با وسایل نقلیه نیاز به فضای گسترده‌ای دارد و از این سیستم بدلکاری برای واژگون کردن ماشین، تصادف، مانور خیابانی،‌پرش از ماشین در حال حرکت و... استفاده می‌شود.
بدل‌کاران به طور معمول به صورت یک گروه و تیم عمل می‌کنند که در راس گروه طراح بدلکاری فعالیت دارد که طراح برای خلق و انجام یک حرکت نمایشی، ایده پردازی کرده و طرح می‌چیند ، تا بدلکاری به شیوه‌ای صورت پذیرد که واقعی به نظر بیاید.
بدل‌کاران علاوه بر آن که به فنون رزمی ، اکشن و فیزیکی آشنا هستند، باید به فنون بازیگری آشنا بوده و صحنه و دوربین را بشناسند، ‌چرا که بدلکار در واقع بدل بازیگری است که خود قادر به ایفای نقش در آن صحنه نیست و باید به جای بازیگر اصلی نقش بازی کند.
در گذشته که امکانات کمتری وجود داشت، به کرات شاهد مرگ و مصدومیت بدل‌کاران بودیم اما امروزه علم و تکنولوژی به کمک آنان آمده و اکنون نه تنها در فیلم های اکشن و پلیسی که حتی در فیلم‌های درام هم شاهد هنر نمایی و طراحی های بی‌نظیر و بی‌بدیل این بدل‌کاران هستیم.  
علم بدلکاری تا جایی پیشرفت کرده که خیلی از اوقات طراح بدل‌کار صحنه‌ای را طراحی کرده و اجرای آن را به عهده خود بازیگر می‌گذارد و با حفظ امنیت و فراهم آوردن تمام تمهیدات مورد نیاز بازیگر خود نقش خودش را اجرا می‌کند.
بدلکاری حرفه اسیت که خطر، هنر،هیجان و ورزش را در آمیخته و به خلق صحنه ای می‌پردازد که مخاطب را در صندلی خود میخکوب کرده و جادویی از جنس سینما خلق می‌کند.   
 





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.