نتایج تحقیقات نظامی درباره اقدامات ناشیانه تفنگداران آمریکایی در جریان ماموریتشان در خلیج فارس، ممکن است به اخراج آن‌ها منجر شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از مجله "فارین پالیسی"، نیروی دریایی آمریکا در حال بررسی گزینه‌ای است که به موجب آن تفنگداران آمریکایی -- که سهوا وارد آب‌های ایران شدند و موجبات شرمساری واشینگتن در برابر تهران را فراهم کردند – را تنبیه کند.

بر اساس یافته‌های 5 ماه تحقیقات داخلی، فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در حال بررسی مجازات 9 تفنگدار آمریکایی در این پرونده هستند. برخلاف پرونده‌های مهم نظامی آمریکا، در این پرونده 6 نفر از افراد زیر ذره‌بین از افسرهای درجه دار نیروی دریایی هستند و تنها 3 نفر از بین 9 نفر، درجه‌ای پایین‌تر دارند. یکی از افرادی که تحت بازرسی شدید قرار گرفته‌است کاپیتان "کایل موزز" است که پیش از دستگیری در آب‌های ایران، در حال آماده شدن برای ماموریتی در خاورمیانه به عنوان ناخدا بود و قرار بود بیش از 1000 نفر پرسنل تحت فرمان او باشند. ناخدا "مایک کافکا" – سخنگوی نیروی دریایی آمریکا – گفت: "بررسی‌های لازم انجام گرفته و به مقامات قضایی مربوطه گزارش شده‌است."

دستگیری تفنگداران آمریکایی در 12 ژانویه (22 دی) پرسش‌هایی را درباره توانایی نیروی دریایی آمریکا در گذر از این آبراه مهم و راهبردی -- که در صورت هرگونه رویارویی نظامی با ایران می‌تواند صحنه جنگ باشد -- مطرح کرد. همچنین این مسئله درست مدت کوتاهی پس از حصول توافق تاریخی هسته‌ای ایران، موجب ایجاد تنش‌های جدید میان واشینگتن و تهران شد. در نهایت، هرچند این رویداد به صورت مسالمت‌آمیز به اتمام رسید، اما هزینه زیادی برای کاخ سفید در بر داشت.

مقامات نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند ماموریت این 9 تفنگدار، به دلایل مختلفی مانند خرابی دستگاه‌های مخابراتی، کاستی‌ها در نگه‌داری قایق و آموزش پرسنل، اشتباهات خدمه و غیبت نظارت دقیق از جانب فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریکا با مشکل مواجه شد. هنگامی که قایق‌های آمریکایی از مسیر خود منحرف شدند، هیچکس در نیروهای پشتیبانی به این قایق‌ها هشدار نداد.

این تفنگداران ماموریت خود را از کویت شروع کردند و قرار بود به سمت بحرین حرکت کنند. اما آن‌ها تجربه مسیریابی در آب‌های خلیج فارس را در قایق‌های کوچک خود نداشتند. این قایق‌ها تنها 15 متر طول دارند و برای پیمودن مسیرهای طولانی مناسب نیستند.

پس از ورود آن‌ها به آب‌های ایران، یکی از قایق‌ها از کار افتاد. هنگامی که خدمه قایق در حال تعمیر آن بود، گشت نیروی دریایی سپاه پاسداران آن‌ها را محاصره کرد. تفنگداران آمریکایی نیز تصمیم گرفتند به جای فرار از نیروهای ایرانی، خود را تسلیم کنند.

ایران به سرعت تصاویر 10 تفنگدار آمریکایی دستگیر شده و همچنین عذرخواهی یکی از آن‌ها به دلیل اشتباه در مسیریابی را پخش کرد.

جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا – در کمتر از 16 ساعت طی مکالمات تلفنی با همتای ایرانی خود -- جواد ظریف -- توانست مقدمات آزادی تفنگداران را فراهم کند. با این حال جمهوری‌خواهان کنگره دولت اوباما را متهم کردند که در برابر ایران تسلیم شده است و اطلاعات کلیدی درباره این اتفاق را منتشر نکرده است.

جان مک‌کین – سناتور ایالت آریزونا – ادعا کرد ایران با تصرف قایق‌ها قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌است. وی همچنین دولت اوباما را به خودداری از افشای جزئیات این رویداد متهم کرد. مک‌کین حتی تهدید کرد در صورتی که کاخ سفید و وزارت دفاع این کشور در جهت روشن شدن مسائل همکاری نکند تفنگداران آمریکایی را به دادگاه احضار می‌کند. حال، این تفنگداران در خطر از دست دادن شغل خود در نیروی دریایی آمریکا هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۳ تير ۱۳۹۵
به ما هیچ ربطی نداره بقیه ش
فقط تنها چیزی که مهم بود خوار شدن این ننگ ها در چشم مردم جهان
در این جهان هیچ کس اراده و توانایی برخورد با سربازان امریکایی را ندارد (نتیجه ان را در ژاپن دیدیم)
اما فقط ایران عزیزه که توانایی این چنین رو داره باید به خدمون ببالیم البته همش جنگ سخت نیست و دشمن از راه فرهنگی وارد ایران شده و پایه های ملت رو خراب میکنه درواقع این یک واقعیته اما ما فقط داریم نگاه میکنیم , در جنگ نرم مردم بر علیه نظام خواهند شد که یک کابوسه وحشت ناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۳ تير ۱۳۹۵
این کار بچه های ایران افتخارآمیز بود. فقط ای کاش مسئولین ما هم حداقل اهمیتی به روحیه و رفاه نیروهای بده و باورشان باشه نسبت به نظامیان و ارزشهای دیگر کشورها..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۳ تير ۱۳۹۵
سربازاشونم فهمیدن اینا چقدر غیرقابل اعتمادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۵
نظراتونو با دقت خوندم....چیزی بجز یاس و نا امیدی تو حرفاتون نیست...فقط میخواین که مارو ضعیف نشون بدین...واقعا متاسفم با این روحیه ای که شما دارین....کسی نبود که بگه ایران قوی بود...نیروی اطلاعاتیش بی نقصه فقط حرف بیهوده گفتین....اینو بدونین ایران یک تنه سی و خورده ای سال مقابل همه ی جهان وایساد....زمانی که فقط کلاش تنها سلاح جنگیمون بود...الان که واسه خودمون ماشالا مقتدر و شکست ناپذیر هستیم....پس بدونین که امریکا ،اسرائیل،انگلیس...عددی نیستن...ملت ما جوونای با قیرتی دارن که هر روز تعدادی ازشون در راه دفاع از میهن عزیزمان شهید میشن...نمونه بارزش سربازایین که در راه رفتن به خونه هامون یا در راه رفتن به پادگان جونشونو از دست دادن.... در ضمن مشکلات اقتصادی ربطی به این موضوع نداشت....هر بحثی جای خودش داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۱ ۰۳ تير ۱۳۹۵
دمت گرم. کو گوش شنوا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۵
به ما حمله نکنن هرکی که خواستن اخراج کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۳ تير ۱۳۹۵
کار بچه های سپاه عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۵
ملوانایی که اسیر کردیم از نظر توانایی بدن بهترین شرایط داشتن هرنفرشون به اندازه 3کمانوی ایرانی توانایی داشتن حالا اینکه چطور تسلیم شدن خدا میدونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۳ تير ۱۳۹۵
عزیزم توانایی کجا بود؟ منم بلدم تو خونه بابام قپی در کنم و عربده بکشم. به اینا میگن جاهل کوچه خلوت. اگه تو میدون جنگ شلوارشونو خیس نکردن مردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۳ تير ۱۳۹۵
ما خوبیم اونها همه ادمهای بدی هستند‌‌‌‌،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،و!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۳ تير ۱۳۹۵
میخوای تو اینجوری فکر کن که ما بدیم اونا خوبن. خدا آمریکا و آمریکایی رو برات حفظ کنه تا همیشه دلت شاد باشه.........و!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۳ تير ۱۳۹۵
خاک تو سرشون خیلی ترسو بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۵ ۰۳ تير ۱۳۹۵
برادر من توی کار ساختمون هست این بیچاره ها رو بیارن همین جا برن سر کار فکر کنم کارگر ای زبلی میشن توی کشور خودشون که چیزی نشدن حیونیا!!!؟خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۰۳ تير ۱۳۹۵
کی باید اعدام کنند عزیز دلم،سحری نخوردی فشارت افتاده،در ضمن مرگ بر آمریکا یادتون نره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۵
ببین چقد سرباز براشون ارزش داشت انقد رایزنی کزدن تا ازاد کردن.ولی ما چی؟؟انقد سرباز زیاد داریم سوار اتوبوس کهنه میکنیم میفرستیم ته دره
خواهشا نظر مارو هم بزارید.انقد گزینه ای عمل نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۳ تير ۱۳۹۵
به آب های خلیج فارس تجاوز کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۳ تير ۱۳۹۵
امریکا با ارتش قدرتمندش چطور تونسته چند سرباز بی لیاقت بزدل وارد خدمت کنه این احمق ها چطور تونستن درجه بگیرن,عجیبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۰۳ تير ۱۳۹۵
باباخداروخوش نمیادنون بری میکنین حالااینارواخراج کنن خرجی زنوبچشونوکی میخادبده!!!؟؟؟
خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۵
بی لیاقت ها فقط اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۳ تير ۱۳۹۵
نقض قوانین بین الملل؟؟؟ چطور شما راحت میتونید بدون هیچ ابایی وارد آبهای خلیج فارس و کشورها بشید ولی وقتی وارد آبهای ایران شدید ایران نمیتونه بگه بالای چشمتون ابروعه و اینکه چرا اومدید سمت آب های ما؟؟؟؟؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخ چقدر چرت و پرت میگن ایناااا

امریکایی ها فقط تو فیلم ها قهرمانن ولی در عمل هیچ پخی نیستن خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۵
دلمونو به این چیزا خوش نکنیم به چی خوش کنیم خخخخخخخخخخ
آخرین اخبار